Elverk 3

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

Elverk 3

Inlägg av Andreas Birgerson »

Vet någon en bra produkt för att se till att ett elverk levererar fin ström?

APC Line-R 1200VA (LE1200I) 421kr + moms verkar vara nästan rätt grej förutom att den inte stödjer mer än 5.2A och att den inte lämpar sig det minsta för utomhusbruk.

Mitt elverk är på 4800VA.
Kan man parallellkoppla 4st av ovanstående eller är man ute på hal is och reser då? Hittar hellre en vettig färdig produkt men är inte beredd att betala mer för den än för elverket...

Jag vill ha något med både under- och överspännings- och transientskydd.
Det hade också naturligtvis varit bra om den kunde slå på utrustningarna en i taget efter start/återstart så att man förhindrar underspänning som skadar utrustningen.

andreas

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo det finns en sak som ser till att elverk men även vanligt enlät leverera bra el och det heter UPS används till datorer mm Men lite problematiskt när det ska va för större system för de som klarar lite högre strömmar kostar väldigt mycket och de flästa klarar max 2300W (10A).

Att paralell koppla två sycken elverk är inget man gör i en handvänning. De måste ligga exakt i fas mm bara en liten försjutning ställer till det direkt och kan göra över spänningar men även underspänningar. Det är inget jag rekomenderar om man inte kan något om det.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Det finns en fantastiskt enkel, men dock inte helt gratis lösning på problemet!

Man ringer Kent Bergström på KåBe!

KåBe levererar de finaste generatorerna i världen, De gånger man har äran att få en KåBe generator på sin sommarturné är man alltid säker på att allt fungerar till 1000%. Dessutom är deras personal väldigt proffsiga och de kan leverera skåp upp till 1800KwA eller koppla ihop fler.

Några Turnéer och festivaler som har haft ström från KåBe är bla:

Hultsfred
Kent Turne 19
Rapsody in rock
GT 25
Eurovision song contest
Mfl.

www.kabemaskin.se

Låter nästan som om jag sålde/jobbade hos KåBe, men de är helt enkelt BÄST! :D

Mvh Brattberg

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Dom flesta här är nog redan medvetna om KåBe (Har kommit upp i andra trådar bl.a) men det hjälper inte Andreas att göra sin ström "renare" ifrån sitt elverk. Eller hur?

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Andreas Birgerson »

Nu är det ju så att jag redan har köpt ett elverk, så jag är inte så sugen på att hyra ett till. Vad en UPS är känner jag redan till eftersom jag arbetat med bl.a. serverdrift i stor skala, och precis som du säger så är det inga rimliga priser när man vill upp i kraft (de flesta lösningar ligger på 22.000+moms och uppåt)

Jag köpte elverket bland annat för att ha till små och mellanstora skogs-rave och valde därför medvetet en nivå ett snäpp över vad jag själv kanske skulle behöva till min egen anläggning.

Som det är nu så är det på centimetern att elverket går att lasta in i bilen och orkar nästan inte lyfta det själv :)

Man kan ju skydda dj-utrustningen med ovan nämnda burk från APC för en relativt billig peng, medan stegen möjligen får ta lite stryk? Vissa steg tex från LAB har ju underspänningsskydd inbyggt, och överspännings/transientskydd kan man ju köpa riktigt billigt men detta är ju inte samma sak som automatisk voltreglering.

Så AVR och fördröjd enhetsstart hade varit en höjdare, gärna med inbyggd jordfelsbrytare också men man kan sällan få allt.


Andreas

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Förtydligande.

Om man vill ha MYCKET mobil ström, av det seriösaste företag som är proffs på just detta ämne, Ring KåBe.

Vill man kanske hyra fler maskiner, Få lite goda råd, Få tag i Powerlock kabel eller annat, är ovanstående firma även väldigt bra på detta.

Brattberg

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Istället för att parallel koppla dom så kan du ju låta den ena driva ex slutstegen och den andra mixer och cd :wink:

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Andreas Birgerson »

Jo självklart men problemet kvarstår en aning om man har enbart ett slutsteg och detta drar 10-15A, plus att som sagt APC-burken är avsedd för inomhusbruk så då får man bygga in den i något bättre.

Har mailat KåBe och frågat om de har något tips på fristående produkt men de vill väl hellre sälja ett nytt elverk till mig kan jag tänka.

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Andreas Birgerson »

Tillägg till Marcus - det var aldrig frågan om att parallellkoppla två elverk (det låter rent livsfarligt faktiskt)

Frågan var om man kunde ta 20A output från ett (1) 1-fas elverk, splitta denna på fyra kablar, köra in dessa i vars en APC-burk på max 5.2A, och återförena dem på andra sidan för att där plocka ut 20A ren o fin ström.
Låter lite upplagd för trubbel men kanske någon kan svara bättre än jag på hur det skulle funka.. jag kan ju säga så mycket som så att det INTE är kopplat så i säkringsskåpet i min lägenhet :)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Work säljer regulatorer för 5000va, finns i 19he version och heter då EST 519, eller i en kub och heter då ESD 5 K.

Runt 4000:- + moms
//Jonas - ljudoljus.net crew

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Andreas Birgerson »

Jonas Larsson skrev:Work säljer regulatorer för 5000va, finns i 19he version och heter då EST 519, eller i en kub och heter då ESD 5 K.

Runt 4000:- + moms
Oj gammalt samtalstråd, det var synd att jag inte läste detta för någon vecka sedan.

Har nu precis köpt ovan nämda APC LE1200 strömregulator + ett APC överspänningsskydd som sitter före. Allra först sitter en jordfelsbrytare.
Problemet är att LE1200 bara hanterar 5.2 Ampère så jag koppar dj-utrustningen via denna och låter slutsteg gå på en annan mindre skyddad utgång (bara jordfelsbrytare + APC överspänningsskydd)

Nackdelen med LE1200 är som sagt att den är helt gjord för inomhusbruk så jag har fått göra en ventilerad låda som ger visst skydd mot fukt (dagg) men eftersom den måste vara ventilerad kan ju fukt egentligen tränga in hur lätt som helst.

LE1200 fungerar alltså som en UPS utan batteri. Vid låga inspänningar tex 190V in så konverterar den detta i görligaste mån till 230V fin sinus - när inströmmen går utanför ett visst intervall så klipper den strömmen till uppkopplad utrustning istället för att leverera låt oss säga 90V ut som en generator kanske skulle göra om den håller på att skära (?) och därmed undviker man att skada den skyddade utrustningen.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Nu kapar jag tråden lite här.. Är det någon som känner till någon trevligt litet elverk som lämnar kanske 1000W som inte är för dyrt. Beggat runt S-vall eller om det finns på någon av de vanligare kedjorna typ rusta, elgiganten osv..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Blocket är väl ett tips, finns en hel del nya och begagnade där.

Det är alltid bättre att ha ett för stort elverk än ett som är precis på gränsen, en dunkande musikanläggning är ingen snäll last mot elverket.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Mm.. Har ju bara mitt lilla HK Lucas 100 + CD på det..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, vi köpte två billiga på Rusta, tror det var på 900w och kostade runt tusenlappen. Efter användning vid en kortege lät ett utav dem inte som det skulle längre, det var något som gick emot och smattrade innuti ibland.

Vi var ju klara med elverken för den gången, så vi lämnade tillbaka båda på öppet köp och tog pengarna tillbaka. Så tipset är väl, som alltid, att inte köpa alltför billiga pryttlar.

Lägger du 2000:- inkl moms får du ett helt nytt elverk på 2000 VA, då har du så det räcker till och lite effekt över.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Andreas Birgerson »

hehe öppet köp is the shit :)
tyvärr är det svårt att hitta annat än billigt kinaskrot om det skall kosta under 9-10.000. Köpte själv ett kinesiskt Maxima 1-fas 4800W / 19Amp för dryga 5000 som jag fick lämna in på reparation efter 4 månader (kanske 50 drifttimmar) pga att ventilspelsmaskineriet gått sönder (för dåligt material). Det tog evigheter att hitta någon verkstad som gick med på att ens ta sig en titt på generatorn, ingen ville ens röra vid ett okänt märke.

Till slut hittade jag en verkstad för jordbruksmaskiner en bra bit ut på landet som fixade biffen.

Bäst i klassen är väl Honda men dessa kostar också därefter.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster