Utbildade?

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.

Vad för utbildning/jobb

1. Jag är utbildad och jobbar som elektriker
9
9%
2. Jag är utbildad men jobbar inte som elektriker
31
32%
3. Jag har läst kurser om "el på scener"
3
3%
4. Självlärd, vet grunderna inom el
53
54%
5. Kan inte ett dugg, vet att det gör ont att köra fingrarna i vägguttaget ungefär
2
2%
 
Antal röster: 98

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Som trådstartare (som inte jobbar ett dugg med el förutom att producera den) för mer än två år sedan så måste jag påpeka att du har i princip konstaterat vad vi redan konstaterade då :P...

Men välkommen hit iallafall! Kul att vi blir fler och fler.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Sen ska man skilja på FÅ och KUNNA! Har varit med om folk som har den fullständiga allmänna behörigheten som inte har en aning om vad dom höll på med. ""Men vaddå, jag har ju allmänn behörighet""...?

Personligen tycker jag det handlar om synt förnuft, men inte alltid tydligen
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Johan Rex skrev:Sen ska man skilja på FÅ och KUNNA! Har varit med om folk som har den fullständiga allmänna behörigheten som inte har en aning om vad dom höll på med. ""Men vaddå, jag har ju allmänn behörighet""...?

Personligen tycker jag det handlar om synt förnuft, men inte alltid tydligen
Helt sant. Läste en artikel i elinstallatören om en elektriker som antagligen låtit sina polare fixa elen i sina husbyggen på hans behörighet, utan att själva vara utbildade. Dom hade åkt på en el-inspektion av sina byggen och det hade blandats friskt med färger, jordade och ojordade uttag etc, och killen med behörigheten hade ändå skrivit på papprerna om att han hade godkänt hela anläggningen, så troligen blir det dryga böter eller t om fängelse för honom :?
Sen om det var brist på kunskap eller att han bara var dum, det kan man ju ifrågasätta...
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Johan Rex skrev:Sen ska man skilja på FÅ och KUNNA! Har varit med om folk som har den fullständiga allmänna behörigheten som inte har en aning om vad dom höll på med. ""Men vaddå, jag har ju allmänn behörighet""...?

Personligen tycker jag det handlar om synt förnuft, men inte alltid tydligen
Bra sagt Johan! Allt handlar om sunt förnuft eller bonnförnuft som vi säger i småland. De gäller att tänka steget före... Om det skulle hända något vad blir konsekvenserna!!!!!

Det handlar om att göra saker och ting säkert, kosta vad det kosta vill!
Glödande blinders

Robban Markusson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 23:07
Ort: Motala

Inlägg av Robban Markusson »

Det folk oftast inte förstår är att en vanlig behörig installations-elektriker (som mig själv) Inte får göra ett skit mer än vad svensson får göra efter kl 16:00. Jag måste altså jobba under min chefs allmäna behörighet för att min egen ska gälla! Dvs efter kl 16.00 är du ingen elektriker om du inte har den allmäna behörigheten!

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Robban Markusson skrev:Det folk oftast inte förstår är att en vanlig behörig installations-elektriker (som mig själv) Inte får göra ett skit mer än vad svensson får göra efter kl 16:00. Jag måste altså jobba under min chefs allmäna behörighet för att min egen ska gälla! Dvs efter kl 16.00 är du ingen elektriker om du inte har den allmäna behörigheten!
Dock brukar man på de flesta firmor få jobba på "firmans behörighet" på fritiden, t ex om man sitter och pular hemma.
Hello, my name is Ninja.

Robban Markusson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 23:07
Ort: Motala

Inlägg av Robban Markusson »

Jo det är sant men om man ska titta på regelverket så är det så. Sen är ju inte ansvarsbiten lika jobbig för chefen om du sitter hemma o pular, som om du är ute o kör riktiga installations-svartjobb.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster