Räkna om amper till watt

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Yes, jag är mer än nöjd med alla svar. Tänk att man får lära sig nya saker av de gamla erfarna rävarna nästan varje dag. Trevligt....tack
//Carpvik

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Att räkna ut effekten så e det när man tar ut el från ett vanligt utag UxI=P 230Vx10V=230W tänk på att kollas säkringen innan för om man kommer till lite äldre lokaler så kan det sitta en 6A säkring där.

När man ska räkna UxIx3rotenur=P Späningen man ska räkna med är 400V för man har 400V mellan faserna. Men använder du bara en fas i utaget så ska man räkna med 230V.
Det är viktigt att få en jämn belastning på samtliga faser för att få ut mest från säkringarna. Nollan i ett trefas kontakt är för att leda bort den ström som blir när det inte är jämn balans mellan faserna. Viseligen kan man inte det men om man hade kunnat få exakt lika mycket effekt på samtliga faser så hade man kunnat skippa nollan för det går ingen ström där. Men om man klipper nollan och har en ojämn belastning på faserna så kan man mäta att det e högre spänning än 230v på några utag och lägre på några. vilket som kan skada prylarna.

Tänk på att ett 32A trefasutag får avsäkras med mest 25A med tanke på att man använder 6mm2 kabel.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »


Tänk på att ett 32A trefasutag får avsäkras med mest 25A med tanke på att man använder 6mm2 kabel.

Tror det snarare berodde på att det inte finns 32A säkringar förr i tiden i Sverige. :D
Om jag inte minns fel så var det när vi gjorde en europa standard med CEE från "platta" 25A handskar, nästa steg var 35A

Men idag finns faktist 32A säkringar

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

SoundFox skrev:

Tänk på att ett 32A trefasutag får avsäkras med mest 25A med tanke på att man använder 6mm2 kabel.

Tror det snarare berodde på att det inte finns 32A säkringar förr i tiden i Sverige. :D
Om jag inte minns fel så var det när vi gjorde en europa standard med CEE från "platta" 25A handskar, nästa steg var 35A

Men idag finns faktist 32A säkringar
Det är inte utaget som anger vilken säkring man ska ha utan kablen. 6mm2 kabel i fast anslutning får va max 25A i Lös anslutning så får den ha 32A en 1,5mm2 kabel e max 10A i fast instalation och 16A i lös.

Det finns och har gjort det länge med 32 säkringar med de har typ3 fatningen och inte Typ2

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Varför sätta klenare kablar än säkringar? Då brinner ju kablarna innan säkringen...

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Menar du i fallet lös kablage vs fast installation? Lös kablage kan avleda värmen bättre.
"This is the updated input list"

Lars Lundström
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 11:24

Inlägg av Lars Lundström »

så hur många watt ger ett 32 amperes uttag?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Lars: P=U x I, där P är effekten (watt), U är spänning (volt) och I är ström (ampere).

U=230
I=3x32
alltså är P=230x3x32=22080, d.v.s. man kan maximalt ta ut 22080 watt ur ett trefasuttag på 32A.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Lars Lundström
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 11:24

Inlägg av Lars Lundström »

tackar

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Vid trefas så e beräkningen inte UxIx3 utan riktiga e UxIXroten ur3
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Marcus: Det där har redan diskuterats i den här tråden, och är redan utrett.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

David Wennberg skrev:Marcus: Det där har redan diskuterats i den här tråden, och är redan utrett.
Jo jag såg men som du säger ut rätt så la jag in om en rättelse. Någon skrev 230x3x32 vilket är felaktigt utan ska man räkna ut hur mycket effekt man kan ta ut så e det 400x32x3rotenur=22170W
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Marcus: Det där diskuterades tidigare i tråden och ajg tror att vi blev överrens om att din uträkning gällde 400V belastningar..Men om man inte har det så är ju den andra korrekt. Inte sant?
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Oavsett beräkning så är ju skillnaden 90 watt. Om den skillnaden spelar roll så har man skjutit sig själv i benet från början, och dimensionerat fel.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Christoffer Carpvik skrev:Marcus: Det där diskuterades tidigare i tråden och ajg tror att vi blev överrens om att din uträkning gällde 400V belastningar..Men om man inte har det så är ju den andra korrekt. Inte sant?
Jo jag vet om det men senast den 31 december så angavshär en annan beräkning och därför medelade jag en rättelse. Är det fel eller?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Man skall alltid räkna rätt, det går inte att skylla ifrån sig på en felaktig formel om saker går snett.

Skillnaden är 90W vid beräkningar på trefas 32A, men samma formel används vid all trefasberäkning. Låt säga att vi håller på med strömmar uppåt 400A per fas. Då blir räknefelet större.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Visst är det så Mats, men det är väl bara när man har trefasbelastningar som det här kan ställa till problem, och man har väl sällan trefasbelastningar i någonting som är mission critical under gig?

Fördelen med formeln där man inte räknar med roten ur 3 är att den är enklare att utföra utan miniräknare. Jag ser dock inte varför det här skulle vara ett problem, man har väl alltid ordentliga marginaler oavsett?

När det gäller el ska man för övrigt inte glömma att _alltid_ mäta upp uttag innan man kopplar in någonting. Olyckor händer, även om det inte är vanligt, och när de händer så är det livsfarligt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Snälla... LÄS igenom tråden innan ni svarar, för er som inte bemödar er att göra det så räcker det gott med P=UxI vid vanliga belastningar som det främst handlar om inom vår bransch, den formeln med roten ur används vid 400v belastningar (motorer etc).

Bara för att man drar igång en gammal tråd innebär inte detta att diskussionen måste börja om igen, med samma fakta och argument som redan har diskuterats, varför? Jo, resultatet kommer helt säkert bli det samma som vi kom fram till sist, så varför uppfinna hjulet åter en gång?
//Jonas - ljudoljus.net crew

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Det är egentligen ingen skillnad på formlerna...

Grejen är att det är sambandet som man får när man kopplar tre faser som vi gör i Sverige.

De 90W som skillde beror på att man lär ut att det är 400V i trefas och 230V i enfas. Egentligen är det exakt en faktor roten ur tre mellan.

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Räkna ut vad en 3-fas klarar

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Jag satt för ett tag sen och diskuterade trefas med en jag känner.

Han sa att man räknar trefas med 230 volt, dvs:
Låt oss säga att jag har en 16A 3-fas

230x16x3=11040

Jag fick lära mig i skolan att man räknar med 400 volt, dvs:

400x16x3=19200


Vilket är det rätta för att räkna ut 3-fasens styrka?

EDIT: Ihopslagen tråd

//Jonas

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster