Dra nya kanaler "fast" installation

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Lars Brinck
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 13:15
Presentation: Skådis somjobbar här www.teaterslava.org med ALLT:)

Dra nya kanaler "fast" installation

Inlägg av Lars Brinck »

Hej
Teatern behöver fler kanaler/uttag i taket och jag har tänkt göra det själv. OOOOH :roll: Autodidakt på teaterljus sen 30år i frigruppsvärlden

Tänkte som följer:
Dra kabel 2x5pol mot 4 nya uttag/rå mot 7rån = 28 nya kanaler(yeah!).
Göra 28nya patch kontakter i dimmerrummet
Skruva fast hålplåt/montageplåt ovanför varje rå i taket och bunta kabeln mot det.
Få behörig elektriker att inspektera och godkänna.

Hjälp mig:
Vad gäller för regler? Räknas det som fast installation trots att det patchas i andra änden?
Är det billigare/smartare/bättre att sätta upp nya dimmrar i taket? (Har 2 minidimmrar4x5A från Thomann som funkar för turné men 5A...) Finns det små tysta dimmrar med 6-10A/ch som inte kostar rymdskepp idag? (Helt tyst! Allt med fläkt = LEDarmaturer, PAR-kannor, Datorfläktar mm går fet-bort i vårt teater-rum)
Var hittar jag billig svart kabel,uttag,schuko-kontakter,CEE-kontakter(vi patchar med såna)?
Räcker 5x1,5kv-kabel eller är det 2,5kv som gäller?

Scenrummet är ca 12x8m med 4.5m i tak. Det finns 10 fasta rå i taket. Idag har vi 2(!) kanaler/rå samt en Socapex dragen med 8kanaler, 4kan på vägg och 6kan vid golvet. Vi använder inga LED, bara glödisar. Samtliga patchas i ett dimmerrum mot 4x6ch dimmrar. Det är 10m mellan rån och dimmerrum närmsta kabelväg.

Alla tips och tankar mottages tacksamt innan jag sätter igång...
/Lars
http://www.teaterslava.org" onclick="window.open(this.href);return false;

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Dra nya kanaler "fast" installation

Inlägg av Christopher Berg »

Det är en någorlunda knivig fråga, eftersom att många utav dessa regler är lite "luddiga", och kan tolkas olika beroende på vem som läser..

Jag gissar starkt på att det räknas som fast installation, även fast du har lösa ändar, eftersom du fortfarande förlägger kabeln fast.
Skulle du däremot klamra kabeln på en lös bräda, då är det ingen fast installation, eftersom du kan bära iväg den.

Det viktigaste i detta fallet är väl egentligen vad som händer OM det skulle skita sig.
Försäkringsbolagen är snabba på att leta fel och vill gärna lägga skulden på installatören som gjort jobbet så att dennes försäkringar tar smällen, och har du ingen elektriker med ansvarsförsäkring som kan ta den smällen så är risken väldigt stor att försäkringsbolaget backar.

(Är utbildad elektriker i grunden, men jag är absolut inte säker, och det finns säkert någon annan som har bättre koll på detta)
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Dra nya kanaler "fast" installation

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ska du ha patch så måste du dra en 3ledare till varje uttag! 3x1,5mm klarar du med!
Tänkte du dra 5ledare för 2st uttag? Hur tänkte du med jorden när du ska patcha?

Sen gäller följande
"en särskild kombination av olika typer av apparater och i förekommande fall andra annordningar som är monterade, installerade och avsedda för permanent användning på en på förhand fastställd plats"

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Dra nya kanaler "fast" installation

Inlägg av Fredrik Thörn »

Hade nog också dragit 3-ledare till varje med 5-ledare med delad jord borde funka okej?
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Dra nya kanaler "fast" installation

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Köp begagnad soccapex istället. Dra fast den med spännband. Då har du 6ch/rå och det går inte som fast installation.

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Dra nya kanaler "fast" installation

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jonas ide var smartast :)

Kör så

Lars Brinck
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 13:15
Presentation: Skådis somjobbar här www.teaterslava.org med ALLT:)

Re: Dra nya kanaler "fast" installation

Inlägg av Lars Brinck »

Nicke Löfgren skrev:Ska du ha patch så måste du dra en 3ledare till varje uttag! 3x1,5mm klarar du med!
Tänkte du dra 5ledare för 2st uttag? Hur tänkte du med jorden när du ska patcha?"
Installationen på teatern ser ut så idag: 2 uttag på varje rå med en 5-ledare från varje rå. Installationen är utförd av fastighetsägarens elektriker som var behörig men aldrig sett en teater innan :lol:

Men gemensam jord är väl inga problem? Alla uttag har ju gemensam jord i dimmern? Eller?

Och tack för input alla! Fler idéer mottages tacksamt!
(och är det någon som vet nån bra billig leverantör av svarta kablar, uttag och kontakter så shoooot!)


---"Beg soccapex"--- jo i teorin --- - men att få 7 soccapex piskor hängande i dimmerrummet...nja... skulle hellre vilja ha 28 nya patch-uttag på väggen. Men det är plan B om fastighetsägaren säger nej till att jag gör jobbet själv.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Dra nya kanaler "fast" installation

Inlägg av Nicke Löfgren »

5ledaren idag, är den monterad fast direkt till dimmer?

En Soca har 6kretsar 5kablar x6 =30 kanaler

Lars Brinck
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 13:15
Presentation: Skådis somjobbar här www.teaterslava.org med ALLT:)

Re: Dra nya kanaler "fast" installation

Inlägg av Lars Brinck »

Nicke Löfgren skrev:5ledaren idag, är den monterad fast direkt till dimmer?

En Soca har 6kretsar 5kablar x6 =30 kanaler
5-ledaren går till hemmabyggd patch-vägg där den delas till två CEE-uttag som sedan patchas till dimmer.

Nu blev det Soca-skola för mig - Mina socapex har 6 uttag in och 6 ut. kabeln i sig ser ju iofs ut att ha betydligt fler sladdar... Fiinns det andra uttag att hänga på? Skulle man kunna få ut 30 kanaler/uttag ur en kabel???

---och uppdatering om projektet ---
Fastighetsägarens el-ansvarige kom och inspekterade och godkände ny dragning om vi går på 3x1.5. Tjohoo!
Var hittar jag billig SVART 3x1.5? (Bäst hittils 24kr/m - behöver 650m.)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Dra nya kanaler "fast" installation

Inlägg av Nicke Löfgren »

Soca har 18 ledare 1,5mm2 kan oxo finnas 19 ledare och 2,5mm2
Max 6kretsar

Ska ni dra 650m gummikabel?!?? Känns helt fel, den får du inte sätta fast!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster