Vinterförvaring

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Vinterförvaring

Inlägg av Markus Hammerin »

Jag har nu köpt på mig lite utrustning - småskit för er med riktiga företag - men ändå schyssta leksaker. Nu har det dock upptstått ett problem: förvaringen.
Har enskild firma med extremt låg omsättning (schh, tipsa inte SKV så att de får för sig att det handlar om hobbyverksamhet) och bor i lägenhet men hyra något förråd finns inga pengar till.

Ovanpå lägenheten finns en kallvind och min enkla fråga är: Vad törs jag ställa upp där?
Temperaturen där följer ju förstås årets växlingar med ner mot -30°C på vintern och upp emot +30-40°C under sommaren. Hade jag manualer på allt så stod det kanske i en del av dem vilken temperatur sakerna kan förvaras i, men det står inte ens i de manualer jag har.
Kan nämna att jag har förvarat papper och kläder där i fyra år nu och de verkar inte ha tagit skada så det blir inte massa kondens och så...

För att göra det enklare för er listar jag ungefär vad jag har så kan ni ha åsikter.
PAR-kannor med glödis (de borde klara tycker jag)
"Stage PAR" tri-LED-kannor
DMX-split
Dimmer
Kontrollyta (Behr*nger BCF2000)
Rökmaskin
Rökvätska


Jag vet att det är viktigt att sakerna hinner bli varma innan man använder dem ifall de stått kallt för att undvika kortis p.g.a. kondens.

Känns lite löjligt att fråga, men det är väl så man ska göra när man inte vet? =)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Nicke Löfgren »

Varför ha dom på en vind??? Genererar väl inga pengar?

Sälj sakerna å gör något vettigt innan värdet är 0

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Markus Hammerin »

Nicke Löfgren skrev:Varför ha dom på en vind??? Genererar väl inga pengar?

Sälj sakerna å gör något vettigt innan värdet är 0
1) Har ni inget lager där du jobbar utan förvarar grejerna på bilarna? Är bilarna i så fall isolerade och uppvärmda? Eller ni kanske alltid har dem ute hos kund? Men för att svara på din fråga: Anledningen till att ha dem på en vind är att förvara dem någonstans när jag inte använder dem. Det blir så grymt svårstädat i vardagsrummet när jag har dem där.

2) Jag fick en del grejer så sent som i tisdags, men ditt tips är att jag säljer dem nu, eller? Vad föreslår du som är i branschen att jag då ska använda när jag vill ljussätta en scen? Hade liksom tänkt använda det jag köpt, så nu blir jag lite förvirrad. :?

Har vi nått samma nivå som på familjeliv eller flashback i det här forumet nu?
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Nicke Löfgren »

Var helt seriös!

Om din stora fundering är förvaring av sakerna istället för själva jobbet så skulle jag sålt sakerna å hyrt in prylar när jobbet skall utföras!

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Markus Hammerin »

Om jag så hyr ut dem så gott som varje dag året runt så är min fråga relevant, kunderna möts ju knappast i dörren så några nätter kommer de måsta förvaras. Är det då mitt i smällkalla vintern så hinner de bli kalla.
Du kan få låtsas att jag undrade om jag kunde ha dem i förrådet - som också är oisolerat - utanför entrédörren om du nu har såna problem med att jag har dem på vinden.

Då kan jag invänta ett riktigt svar från någon annan så länge.
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Jonas Larsson »

Alla har väl börjat någonstans? Klart man ska ha lite prylar hemma för att lära sig och testa med, för att sedan bygga vidare på. Så har väl alla börjat en gång i tiden?

När jag själv hade fått för mycket saker för att få plats med allt på rummet så hade jag dem i ett uthus, dock så var det ju isolerat, men ingen värmekälla. Så det kunde ändå bli ganska kallt där inne.

Samma när man har sakerna i fordon på vintern, det blir ju också väldigt kallt om de står kvar över natt tex.

Rent generellt så är väl inte kylan så farlig, det är väl mer om det blir väldigt fuktigt.


Sedan är det ju bra om sakerna får komma upp i lite temperatur efter förvaringen/transporten, att cd-spelare hinner få bort ev imma som bildats på linsen etc innan man börjar använda det.


Jag tror inte dina saker tar skada av att stå på ett kallager, det som är känsligast i ditt läge är väl rökmaskinen och rökvätskan skulle jag tro. Kommer inte ihåg om rökvätska kan frysa eller inte (har själv aldrig haft problem med det) men kanske dumt att chansa.

För tillfället så förvarar jag en del saker i ett kallager, bara plåtväggar, så blir nästan lika kallt som ute. Det enda som finns i en uppvärmd del är just dj kitt, rök/snö/bubbelmaskiner med vätska i sig.

Lycka till!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Henrik Albinsson »

En rökmaskin kan om man har otur frysa sönder... Har själv drabbats av det med mycket "tunn" vätska ( typ haze )

Extra vätska i plast dunk borde väll klara av att frysa och tinas i sina dunkar...

Henrik

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Nicke Löfgren »

Om du vill ha denna nivå så kan jag ju ställa frågan om du nu hyr ut i den omfattningen, värm upp vindsförrådet

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Mattias Carlsson »

Givetvis ska du inte sälja grejerna om du tycker det är kul att pyssla på. Jag skulle nog behållt spelare och rökare i lägenheten och haft upp resten på vind. Det bruka inte va nå problem att prylarna tål kylan.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Christopher Berg »

Jag tänker mest på att det är stöldbegärligt gods..

Har förlorat FÖR mycket utrustning som har stått i förråd under åren, dock aldrig något viktigt (CD, steg högtalare etc.) men X antal meter kabel och 3-fas don och liknande..

Försäkringsbolag ersätter inte stöldbegärligt egendom som står på vind eller i förråd..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Niklas Elste »

men vid brand :wink: nä nu ska vi inte uppmana till nå dummt *full*

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Markus Hammerin »

Tack för svar! Det var alltså ungefär som jag trodde.

Stöldrisken är inte så stor eftersom varje lägenhet har en egen lucka upp till vinden. Visserligen bara nät som avgränsar utrymmena, men, nej det är nog troligare att bygget brinner ner än att någon stjäl något därifrån.
Det var inte mitt fel!

Arild Rønes
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:08
Presentation: Rønes Musikk - www.ronesmusikk.no - Rønes Musikk

Re: Vinterförvaring

Inlägg av Arild Rønes »

Nicke Löfgren skrev:Var helt seriös!

Om din stora fundering är förvaring av sakerna istället för själva jobbet så skulle jag sålt sakerna å hyrt in prylar när jobbet skall utföras!
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar :roll:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster