Alkohollagen

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Mattias Stuhre
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 17:33
Presentation: Musiker
Ljud och ljustekniker.
Discjockey i hela Skåne
Ort: Malmö

Alkohollagen

Inlägg av Mattias Stuhre »

Får en discjockey dricka under arbetstid då han spelar på en klubb?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Alkohollagen

Inlägg av Leif Baltazars »

Finns väl inga lagar vad jag vet, men det är väl klart olämpligt att vara berusad på arbetstid. Däremot borde väl uppdragsgivaren/ägaren ha synpunkter, men det tycks dom ju inte ha... Jag tycker väl att på sitt jobb skall man vara nykter.

På ett discoforum (tidigt 80-tal) var det någon som sa -Man lånar inte ut en bil för flera hundra tusen till en onykter person, men en del släpper en ljud och ljusanläggning för samma peng i händerna på en som är både full och döv!!!! *full*
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Alkohollagen

Inlägg av Anton Gildebrand »

Nej, man släpper aldrig en ljudanläggning för en halv miljon i händerna på en DJ (full eller ej).
Har fått agera dj-polis rätt ofta, ge dem arga blicken när det är lite väl rött på bordet. Så länge de håller sig till sprit, och spriten hamnar i käften och inte på utrustningen så ska man väl inte klaga :)
Flest inlägg när den dör vinner!

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Alkohollagen

Inlägg av Mikael Thieme »

Spontant utgår jag från att det är otillåtet om DJ:n är anställd av krogen (motsv), medan det hamnar i en gråzon om h*n fakturerar som egenföretagare. DJ:n själv gör förmodligen inget brottsligt om h*n dricker alkohol på jobbet, men krögarens tillstånd borde ligga i riskzonen.
Situationen är ju jämförbar med om en artist/band dricker öl på scen - vilket ju sker varje dag. Dessutom finns ljudtekniker som på fullt allvar menar att det inte är hela världen om man dricker en öl eller tre innan/under gig. Moraliskt brukar den diskussionen kunna bli väldigt lång, för min del ser jag en rätt tydlig koppling mellan grad av professionalism och hur mycket alkohol man dricker på jobbet.

Magnus Säterlind
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 28 jul 2008, 23:29
Presentation: Vi erbjuder dig som privatperson, ditt företag eller förening hjälp med lösningar för event, fester eller andra typer av evenemang. Tillsammans med dig hittar vi helhetslösningar eller delar för ditt event med målet att kostnadseffektivt ha hög kvalité, utomordentlig service och fantastisk underhållning. I över 30år har vi jobbet inom nöjesbranschen med festivaler, event och musikunderhållning. Kontakta oss - en början till ett oförglömligt event!
Kontakt:

Re: Alkohollagen

Inlägg av Magnus Säterlind »

Hur många gånger har man inte sanerat monitorer och kablage efter att banden druckit öl på scenen, för min personal råder 100% nykter när man är på jobbet, det gäller även inhyrd personal mm, det handlar ju även om gästens säkerhet OM det skulle hända något och personalen behöver hjälpa till.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster