Planer på enskild firma

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Planer på enskild firma

Inlägg av Jacob Henriksen »

Har börjat fundera på långsiktiga planer på att starta ett eget företag.

Undrar om någon skulle vilja delge sig branschtypiska tips och råd när man startar eget i den här branschen.
Undrar bl.a över det här med försäkringar. Nödvändigt? och på vad i så fall? Sedan utrustning, vad bör man börja med och vad kan man tänka sig hyra? Har till en början enbart tänkt erbjuda ljud. Senare kanske även ljus.

De förkunskaper jag har om företagande är en 50 poängskurs i projekt och företagande i Gymnasiet. Så jag har en hel del frågor och funderingar...

Dessa planer ligger nog iaf ett år framåt i tiden, lite beroende på hur redo jag känner mig både kunskapsmässigt och med tid mm..

Släng på mig alla råd och "Gör inte såhär.."-tips! :D

Vart och hur ska jag börja t.ex?

Mvh Jacob!

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Christopher Berg »

Ett bra tips är att börja hos Nyföretagarcentrum!
Boka ett möte med dom och fråga så mycket du kan! :)
Är en jätte bra början, även om du har en kurs i grunden.

Om din information är rätt så har du ett nyföretagarcentrum i Bollnäs.

Nyföretagarcentrum Bollnäs
Besöksadress: Järnvägsgatan 52, Bollnäs
Postadress: Järnvägsgatan 52, 821 42 Bollnäs
Telefon: 0278-63 69 00
E-post: bollnas@nyforetagarcentrum.se


Dock så kan dom nog inte hjälpa dig så mycket ang. ljud och ljus branschen, men allt som har med företagande att göra..

Edit:
rådgivning hos Nyföretagarcentrum är gratis!
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Börje Svenzon »

En drömmare till ! Finns bara ett sätt att klara sig. Skaffa erfarenhet genom hårt arbete och livets hårda skola Om du inte har/sitter på unika kunskaper som folk vill betala för.

Let It Rock 8)

//B.

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Jonas Jansson »

IF har "Prova-På" försäkring på 3 månader á 199 kr, jag började där och fortsatte med IF.
SEB har gratis första år för nyföretagare.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Niklas Elste »

Allmen affärsetik och råd
-skapa nätvärk och kontakter
-alltid ärlig och rakt fram (inga rökridåer att du är större bättre och vackrare än du är)
-gapa inte för stort
-bygg sakta men säkert begangnat är bra i väldigt många fall (många klipp finns att finna på blocket och liknade)
-var alltid frammåt
-ett leende och en bra attityd säkrar jobb och gör att dom återkommer
-inga halvdanalösnigar (trasiga kablar, hagströmgögtalare, ett knippe olika mixrar hoppkopplade för att få tillräkligt många kanaler, gaffalagade grejer m.m. går bort)
-tillgodose kundens behov + lite till
-ha alltid en plan 2 (krachar en mixer eller ett steg se till att alltig ha en bacup innom räckhåll)
-håll utr i trimm kontrollera alltid innan du åker ut att det är 100%
-planering planering planering skriv listor
-packa och håll ordning lägg inte alla kablar i samma låda (om den inte har fack vill säga) ingen vill vänta på att kablarna skall traslasut
-reklam (profilkläder märkning av utr vepor fordon m.m.)
-håll en hög kunskapsnivå
-håll bra db nivåer

men framör allt GÖR ETT BRA JOBB

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Jacob Henriksen »

Tack så mycket alla fyra! Ska kolla in nyföretagarcentrum Christopher! :)

Lite mer info:

Har ca 5 års "erfarenhet" av ljudteknik. Dvs, jag har läst mycket och kan mycket teoretiskt. Inte lika mycket praktisk erfarenhet men ändock såpass att jag tycker att jag kan klara mindre gig på egen hand.
Mina knappa två år på elprogrammet tror jag också kan vara till nytta. Är även flitig musiker (som är min huvudsyssla) sedan 6 års ålder så jag vet vad de på scenen vill ha och inte vill ha. Har sedan något år tillbaka gjort mindre gig på bl.a min förra skola och discon åt en ungdomsförening och har då hyrt prylar av den lokala firman, som jag förövrigt också humpat och roddat åt några gånger.

Mina egenskaper anser jag vara; Målmedveten, framåt, trevlig, strukturerad och är det någonting jag gillar att hålla på med så kan jag lägga ner min själ i det.

Det jag då tvivlar lite på är min praktiska erfarenhet, vilket jag gjort under en längre tid. Men jag inser att för att få praktisk erfarenhet så måste jag jobba, och för att lättare få jobb (och kunna göra det lagligt) så är nog företag ett hyfsat bra alternativ... Vilket också är en möjlighet nu när jag blivit 18.

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Jacob Henriksen »

Drygt 2 år senare kan jag nu berätta att jag driver ett handelsbolag tillsammans med en kompis och det går riktigt bra! :) Vi har ganska nyligen avslutat ett arbete med den lokala revyn och gjort både ljud och ljus på deras 20 föreställningar :)

Tar fortfarande jag gärna emot tips på hur man marknadsför sig bäst i det här stadiet. Med både begränsad utrustning och kunskap/erfarenhet kan man inte erbjuda mer än man kan, och målgruppen blir gärna föreningar, fester, mindre musikkaféer och liknande. Och hur når man dessa bäst? :)
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Kent Thorfalk »

Hej Jacob
Vad roligt att det går framåt och att du vågade ta steget :)
Det viktigaste tycker jag är service och att vara anträffbar.

Och som tidigare skribenter skrev att ha hela och tillförlitliga grejor.
Ibland kan det tyvärr bli fel pga missuppfattning eller annat, men att då aldrig försöka slingra sig,
utan istället direkt försöka rätta till problemet.

Alltså alltid raka rör. Enkelt tydligt och försöka hitta den bästa och mest ekonomiska lösningen.
Det gillar kunden.
Jag har själv kommit in i en fas nu då företag jag aldrig hört talas om kontaktar mig. De har fått tips av kolleger i branschen. Och det är nog den bästa marknadsföringen och ett kvitto på att jag gjort rätt.

Men mer specifikt för att nå fler målgrupper som du vill, det överlämnar jag med varm hand till er andra inom ljud o ljus :)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Nicke Löfgren »

1 Gör INTE enskild firma!! Bara ett helvete med skatt å sånt! Allt ska gå på ditt personnr!!

Idag kostar ett AB 50tusen samt att du inte behöver revisor!!

Jag har fått ett helvete med skattis! Å jag har inte gjort något fel har haft allt under kontroll
Men skattis slog ihop alla mina bankkontot å påstod att det var företags försäljning (tom julklapps pengen av min pappa)

Jag fick förklara å fixa papper hit å dit å det var inte det enklaste!
Det slutade med att dom upptaxerade mig med 200 tusen! Det var inte skoj!

Så AB är enda rätta

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hehe! Ser nu att det var en gammal tråd!

Skoj att ni vågade satsa

Lycka till

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Nicke Löfgren skrev:1 Gör INTE enskild firma!! Bara ett helvete med skatt å sånt! Allt ska gå på ditt personnr!!

Idag kostar ett AB 50tusen samt att du inte behöver revisor!!

Jag har fått ett helvete med skattis! Å jag har inte gjort något fel har haft allt under kontroll
Men skattis slog ihop alla mina bankkontot å påstod att det var företags försäljning (tom julklapps pengen av min pappa)

Jag fick förklara å fixa papper hit å dit å det var inte det enklaste!
Det slutade med att dom upptaxerade mig med 200 tusen! Det var inte skoj!

Så AB är enda rätta
Ett AB k o s t a r inte 50k.

Aktiekapitalet ska vara minst 50k, och det går att använda till inventarier etc.

Rent skattemässigt är det på ett ut, men det blir så mycket enklare att hålla isär firmans ekonomi och den privata när du har ett AB. Dessutom enklare med föräldrapenning och annat hos FK t ex.

:)

Edit: en annan innehållsrik tråd i liknande ämne:
http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php? ... ing#p74583" onclick="window.open(this.href);return false;

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Nicke Löfgren »

Nu var vi petik!! Ett AB kostar ca 6-8 tusen sen måste man ha ett intyg att man sätter in ett aktiekapital som är minst 50 tusen

Skatte mässigt är det inte på rent ut! Det är billigare med skatt i ett AB, bla kan du göra en aktieutedelning som endast är 20% skatt

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Leif Baltazars »

Jag löste min bolagsbildning (1986) med PRV:s handledning (då var det PRV) i ett litet häfte med mallar över protokoll mm. Höll ett möte med mig själv om att bilda ett AB, skrev ut alla papper som behövdes (det var inte mycket Internet då)

Gick till banken och lånade 50.000:- som privatperson. Satte in pengarna på bolagets konto, fick intyget. Köpte lite prylar (avskrivna) från mig själv för dessa 50.000:- och betalade tillbaka lånet från banken ca 10 minuter senare.

I början av 2000 talet fick jag för mig att göra mig av med bolaget och frigöra aktiekapitalet (100.000) och köra enskild firma. DET SKULLE JAG ALDRIG HA GJORT!!!

Sköntaxerad på en gång med 100.000 (40.000 i skattetillägg). Indragen F-skatt på både mig och AB som ännu inte var avreggat. Några dagar senare kom ytterligare en sköntaxering på 100.000 och 40.000 i skattetillägg.

Tog upp kampen och överklagade i länsrätt och kammarätt och fick så småningom rätt beträffande 1:a sköntaxeringen. Hänvisade till det och den andra sköntaxeringen ströks redan på tidigt stadie. Har drivit AB sedan dess och sluppit allt krångel. Säger bara aldrig i världen att jag kommer att starta en enskild firma.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Nicke Löfgren »

Det är förjävligt.

Jag fick samma strul strax före jul!

JAg hade yrkat på ränteavdrag under våren närmare 95tusen koronor, Massa papper hit å dit tills jag fick avslag.
Sedan i dec fick jag ett brev att dom tänkte upptaxera mig med 275tusen kronor år-12, dagen efter får jag ett nytt brev med upptaxering med 170tusen år11.
Jag höll på att skita på mig, tänkte va fan nu då. Ringde damen i fråga men hon hänvisade att jag skulle skriva ett brev å söka anstånd. Jag gjorde det å fick 9DGR....Nio dagar.

Tur att man hade kvar alla mail å kvitton från blocket å tradera.
Lyckas få ner hela summan till drygt 200tusen med skattetillläget.

Den som gjorde bästa affären på mina saker som jag har sålt var skattis!! Hade vart bättre å slängt sakerna på soptippen typ.

Men det är ett spel, vissa saker godkände dom å vissa saker inte!! Å alla saker hade samma förutsättning. Aldrig skickat med momskvitto, har aldrig dragit av någon moms utan allt har varit min privata egendom som jag köpt för redan beskattade pengar.
Men skattis menade att det var sålt för firmas räkning. Men jag hävdade motsatsen när sakerna aldrig har köpt in i någon firma..

nä ett AB ska det va helt klart.

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Jacob Henriksen »

Tanken är att vi ska gå över till ett AB så småningom då vi är väl medvetna om dess fördelar.
Men att det kunde gå sådär fruktansvärt illa lät inget vidare.. Är det enbart företag i denna bransch som drabbas av de här problemen om man har enskild firma eller handelsbolag?
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Markus Hammerin »

Om ni hittar en jeppe till som vill vara med (om än bara på pappret) kan ni överväga ideell förening med näringsverksamhet. Kommer inte ihåg just nu alla fördelar men regelverket är enklare och det krävs mindre kontroller. Typ. Det är iaf nåt sånt jag har fått berättat för mig.

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: Planer på enskild firma

Inlägg av Stefan Larsson »

Här är en till som ligger i startgroparna för att starta ett Handelsbolag inom detta område. Papperna ligger framför mig =)
Det jag läser om era erfarenheter så borde något gjort fel! Menar skatteverket kan ju inte sköntaxera om Alla papper stämmer och en revisor lämnar in bokslutet? Det enklaste i ett sådan här fall måste ändå vara att ha ett enskilt konto för just bolaget? och inte blanda in sina privata konton!?
Vi hade först också tanken på att starta ett AB och använda våra inventarier som vi har som insats. Men då skulle vi få haft en värdering av någon trovärdig person och det kunde inte göras av oss själva.
Fyll gärna på med fler erfarenheter så även jag slipper ett helvette med skatte-masen =)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster