Hej.
Jag har en svensk kund som nu planerat att göra en turné sväng till Norge.
Norge är inte med i EU så min fundering är hur det blir med utrustning m.m. Måste man anmäla detta till Tullverket? Vilka handlingar måste man ha med sig osv? Någon som jobbat med/mot norge? Hur går Ni till väga?
/thomas
Uthyrning till Norge
-
- PAR-46
- Inlägg: 381
- Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
- Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
-
- PAR-20
- Inlägg: 35
- Blev medlem: tis 18 okt 2011, 02:02
- Presentation: Tekniker på turné sedan 2001. Spelar hellre starkt än högt. ^^
Re: Uthyrning till Norge
Hej,
Det är ett omfattande regelverk så för att förenkla, och då varannan tullstation är norsk, och varannan är svensk, så fyller man i en deklaration vid den gränsövergången man passerar. Om det är betydande belopp kan de då begära en pant på upp till 20% av varuvärdet. Denna pant får man alltså tillbaka när man åker hem igen.
Fotnot: Det kan vara svårt för gemene tulltjänsteman att veta om en PS15 kostar 30.000 eller 3.000.
Det är ett omfattande regelverk så för att förenkla, och då varannan tullstation är norsk, och varannan är svensk, så fyller man i en deklaration vid den gränsövergången man passerar. Om det är betydande belopp kan de då begära en pant på upp till 20% av varuvärdet. Denna pant får man alltså tillbaka när man åker hem igen.
Fotnot: Det kan vara svårt för gemene tulltjänsteman att veta om en PS15 kostar 30.000 eller 3.000.
Re: Uthyrning till Norge
Det enklaste är att skaffa en ATA-carnet. Det gör man hos Handelskammaren i den stad man är verksam. Ring dem och fråga.
- Pontus Thorén
- PAR-30
- Inlägg: 174
- Blev medlem: fre 03 apr 2009, 12:31
- Presentation: Frilans Ljusdesigner/Ljustekniker Light By Me LBM
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Uthyrning till Norge
Ännu lättare är att gå med i musikerförbundet och prata med dom så får man bra hjälp med en carnet som man lämnar i tullen tillsammans med en lista på vad man har med sig när man åker in och ut i landet.
-
- PAR-64
- Inlägg: 824
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
- Ort: Sollefteå
- Kontakt:
Re: Uthyrning till Norge
Om man ska göra ett helt eget arrangemang i Norge då? Inte hyra ut saker utan hyra lokal och arrangera helt själv, det gäller samma sak antar jag då om jag skulle frakta in egen anläggning och använda på arret?
-
- PAR-36
- Inlägg: 240
- Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Uthyrning till Norge
Ja, det är införseln du behöver carnet'en för, inte vilken typ av evenemang.
Det är helt enkelt för att slippa att betala införsel skatt och moms på varor du tar med dig tillfälligt.
Förbrukningsvaror som är till försäljning (i.e merch. el. liknande) måste skattas och tullas som vanligt.
Det är helt enkelt för att slippa att betala införsel skatt och moms på varor du tar med dig tillfälligt.
Förbrukningsvaror som är till försäljning (i.e merch. el. liknande) måste skattas och tullas som vanligt.
Jocke Hammar
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster