Thomann Faktura/moms

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Emil Elmqvist
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 14:58
Presentation: Svensk distributör av Nova acoustics

http://www.elmqvist-entertainment.se/
https://www.novacoustic.de/
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Thomann Faktura/moms

Inlägg av Emil Elmqvist »

Hej!
Någon som vet om det stämmer att man får dra av momsen vid köp mot faktura på thomann?
Elmqvist Entertainment
Sundsvall
072-183 19 41
http://www.elmqvist-entertainment.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Jonas Larsson »

Anger du ditt org nr så drar de momsen direkt, oavsett betalningssätt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Markus Hammerin »

Typ direkt iaf. När jag betalade med kort så reserverade de hela beloppet inkl. moms på kortet för att sedan släppa mellanskillnaden när köpet gått igenom.
Det var inte mitt fel!

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Jörgen Torsson »

Jag vill minnas att jag fick meddela mitt VAT nummer som för svenska bolag börjar på SE följt av det 10-siffriga org.nr. följt av siffrorna 01.
Mitt blev såhär:
SExxxxxxxxxx01
där x:en motsvara mitt org.nr.
http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 02649.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Emil Elmqvist
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 14:58
Presentation: Svensk distributör av Nova acoustics

http://www.elmqvist-entertainment.se/
https://www.novacoustic.de/
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Emil Elmqvist »

Tack för svaren.
När fakturan kommer. Är momsen avdragen då? Undrar eftersom fakturan ska skickas till en kommun.
Elmqvist Entertainment
Sundsvall
072-183 19 41
http://www.elmqvist-entertainment.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Johannes Nordgren »

Du får inte vid deklarationen glömma bort att ange import från annat euland. Annars blir det kinkigt. Det glömde jag första gången för ett antal år sedan....
We make good music sound great!

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Jörgen Torsson »

Emil Elmqvist skrev:Tack för svaren.
När fakturan kommer. Är momsen avdragen då? Undrar eftersom fakturan ska skickas till en kommun.
Ja, på fakturan från Thomann är momsen avdragen.
Sedan ska du, rätta mig om jag har fel, lägga på 25% svensk moms på fakturan till kommunen.

Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Björn Enegård »

Jörgen Torsson skrev:
Emil Elmqvist skrev:Tack för svaren.
När fakturan kommer. Är momsen avdragen då? Undrar eftersom fakturan ska skickas till en kommun.
Ja, på fakturan från Thomann är momsen avdragen.
Sedan ska du, rätta mig om jag har fel, lägga på 25% svensk moms på fakturan till kommunen.
Har hört att man som privatperson betalar den tyska momsen, 11% har jag för mig. Men har köpt in till mitt företag och till skolan jag jobbar på (kommun) och trott att det är samma momssats som gäller där, alltså 11%. Men så kanske det inte alls är? Någon som vet exakt?
De e ju rätt många som köper från utlandet inom EU så det kanske e ngn som vet...?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Nicke Löfgren »

Johannes Nordgren skrev:Du får inte vid deklarationen glömma bort att ange import från annat euland. Annars blir det kinkigt. Det glömde jag första gången för ett antal år sedan....


Va hände då??

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Johannes Nordgren »

Det ringde upp en handläggare från Skatteverket och påpekade att jag bommat detta. Påföljden blev visserligen bara 500:- och att jag fick efterregistrera min import. Momsen var ju redan avdragen, så ekonomiskt i företaget stämde det....skulle ju varken få tillbaka eller betala nån moms (hela poängen med import från EU)

Däremot ska man ändå redovisa det. Kör man med kontobokföring ska man använda ett "importkonto" för att man inte betalt tysk moms samt sedan boka av det mot 2641 som är inkommande moms "i Sverige".

Länge sedan jag gjorde det nu men kan säkert kolla upp det med revisorn.

Poängen: KÖP I SVERIGE!!!! :D
Nicke Löfgren skrev:
Johannes Nordgren skrev:Du får inte vid deklarationen glömma bort att ange import från annat euland. Annars blir det kinkigt. Det glömde jag första gången för ett antal år sedan....


Va hände då??
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Nicke Löfgren »

Oki, tack för infon

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Leif Baltazars »

Bra sida med info om det mesta i bokföring, med tydliga exempel...

http://www.bokforingstips.se/artikel/bo ... or-eu.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Krister Uddén »

Har hört att man som privatperson betalar den tyska momsen, 11% har jag för mig. Men har köpt in till mitt företag och till skolan jag jobbar på (kommun) och trott att det är samma momssats som gäller där, alltså 11%. Men så kanske det inte alls är? Någon som vet exakt?
De e ju rätt många som köper från utlandet inom EU så det kanske e ngn som vet...?[/quote]

Det där gäller att kolla upp ordentligt.
Kommuner brukar inte vara momspliktiga,
D.V.S de får inte dra av moms.
Vilket borde göra att ÄVEN på import så får de betala moms.

Det är samma momssats oavsett vem som köper,
Men om du som svenskt företag köper från thomann så betalas inte moms till thomann, utan redovisas i din deklaration.
(om du angett ditt VAT nummer)

Sen för att krångla till det lite så beror det ju till viss del vilken typ av verksamhet du har.
visst kulturarbete och utbildning är momsfri,
Då krånglar du till din bokföring ordentligt...

Gör rätt, blir dyrt om det blir fel.
Lycka till,

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Har för mig att det är så att företag som omsätter mycket till Sverige måste lägga på moms motsvarande svensk moms (25%) istället för den (i det här fallet) tyska lägre momsen.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Björn Enegård »

Krister Uddén skrev:Har hört att man som privatperson betalar den tyska momsen, 11% har jag för mig. Men har köpt in till mitt företag och till skolan jag jobbar på (kommun) och trott att det är samma momssats som gäller där, alltså 11%. Men så kanske det inte alls är? Någon som vet exakt?
De e ju rätt många som köper från utlandet inom EU så det kanske e ngn som vet...?
Det där gäller att kolla upp ordentligt.
Kommuner brukar inte vara momspliktiga,
D.V.S de får inte dra av moms.
Vilket borde göra att ÄVEN på import så får de betala moms.

Det är samma momssats oavsett vem som köper,
Men om du som svenskt företag köper från thomann så betalas inte moms till thomann, utan redovisas i din deklaration.
(om du angett ditt VAT nummer)

Sen för att krångla till det lite så beror det ju till viss del vilken typ av verksamhet du har.
visst kulturarbete och utbildning är momsfri,
Då krånglar du till din bokföring ordentligt...

Gör rätt, blir dyrt om det blir fel.
Lycka till,[/quote]

Så, om jag förstått det rätt, här kommer tre exempel:

1.
Köper kommunen in en sm58 fr Thomann för 948:- så måste kommunen betala 948:- och inte kunna dra av/kvitta den utländska momsen.
Köper kommunen in en sm58 från 4Sound för 1099:- inkl. moms så betalar kommunen bara 879:- (1099:- x 0,8 (alltså minus 20% moms)) eftersom kommunal verksamhet är momsbefriad.
I detta sammanhang lönar det sig alltså rent ekonomiskt att köpa från 4Sound.

2.
Men om man jobbar som musiker i sin firma (momsbefriad artistisk verksamhet) så..:
Måste man betala momsen om man köper från 4Sound, alltså 1099:- totalt för sm58 o inte kunna kvitta/dra av momsen (precis som en privatperson)
Om man inte uppger VAT-nr för Thomann så betalar man den utländska momsen och inget mer, alltså 948:- totalt för en sm58.
Här lönar det sig rent ekonomiskt att köpa från Thomann.

3.
Uppger man VAT-nr till Thomann så betalar men inte den utländska momsen men det läggs på 25% svensk moms på utländska nettopriset ( ca 850:- om utändska momsen är 11%). 850:- + 25% moms = 1063:-
Jämfört med sm58 fr 4Sound 1099:- inkl. moms (879:- exkl. moms.)
Här lönar det sig rent ekonomsikt att köpa fr Thomann.

Har jag förstått det rätt?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Hasse Queisser »

Så, om jag förstått det rätt, här kommer tre exempel:

1.
Köper kommunen in en sm58 fr Thomann för 948:- så måste kommunen betala 948:- och inte kunna dra av/kvitta den utländska momsen.
Köper kommunen in en sm58 från 4Sound för 1099:- inkl. moms så betalar kommunen bara 879:- (1099:- x 0,8 (alltså minus 20% moms)) eftersom kommunal verksamhet är momsbefriad.
I detta sammanhang lönar det sig alltså rent ekonomiskt att köpa från 4Sound.

Nej. Är man momsbefriad så betalar man inte moms på intäkter, men får heller inte dra av moms, varken svensk eller utländsk.

2.
Men om man jobbar som musiker i sin firma (momsbefriad artistisk verksamhet) så..:
Måste man betala momsen om man köper från 4Sound, alltså 1099:- totalt för sm58 o inte kunna kvitta/dra av momsen (precis som en privatperson)
Om man inte uppger VAT-nr för Thomann så betalar man den utländska momsen och inget mer, alltså 948:- totalt för en sm58.
Här lönar det sig rent ekonomiskt att köpa från Thomann.

Nej. Som svensk betalar du 25% svensk moms när du handlar på Thomann.

3.
Uppger man VAT-nr till Thomann så betalar men inte den utländska momsen men det läggs på 25% svensk moms på utländska nettopriset ( ca 850:- om utändska momsen är 11%). 850:- + 25% moms = 1063:-
Jämfört med sm58 fr 4Sound 1099:- inkl. moms (879:- exkl. moms.)
Här lönar det sig rent ekonomsikt att köpa fr Thomann.

Nej. Du betalar ingen moms alls. Thomanns svenska priser innehåller svensk moms, så det du betalar är det på hemsidan angivna priset -20%

Har jag förstått det rätt?[/quote]

Nope...
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Emil Elmqvist
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 14:58
Presentation: Svensk distributör av Nova acoustics

http://www.elmqvist-entertainment.se/
https://www.novacoustic.de/
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Emil Elmqvist »

I mitt fall så är det en skol-if förening som har fått bidrag som ska betalas ut från kommunen. Tanken är att kommunen ska ta fakturan från thomann. Om jag uppger föreningens organisations nummer vid beställning. Hur blir det med moms avdrag då?
Elmqvist Entertainment
Sundsvall
072-183 19 41
http://www.elmqvist-entertainment.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Hasse Queisser »

Emil Elmqvist skrev:I mitt fall så är det en skol-if förening som har fått bidrag som ska betalas ut från kommunen. Tanken är att kommunen ska ta fakturan från thomann. Om jag uppger föreningens organisations nummer vid beställning. Hur blir det med moms avdrag då?
Det beror på om föreningen är momsregistrerad eller ej.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Björn Enegård »

Hasse Queisser skrev:
Thomanns svenska priser innehåller svensk moms, så det du betalar är det på hemsidan angivna priset -20%
Hehe, inte en enda siffra rätt från min del... Men nu e de lite klarare :)

Svensk moms på Thomann-sidan visste jag inte. Tack för infon Hasse!

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Thomann Faktura/moms

Inlägg av Thomas Nilsson »

Kan tillägga att man skall betala in momsen till Skatteverket när köp görs inom EU. Skillnaden är att när du handlar i sverige betalar du moms och varan i affär, i handel med EU land betalar du varan till företaget och momsen direkt till staten. Har du vid slutet på ditt bokföringsår betalat in för mycket moms så får du tillbaka (kvitta momsen), betalar du inte in momsen får du de surt efteråt. Vid kontroll från skatteverket under ditt bokföringsår kan de bli dyrt..

/Thomas

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster