Rimlig lön för en 18åring på mindre ljud o ljus firma

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Christoffer Björkman
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 20:55
Presentation: Jag är en 19 årig kille som har Dj som intresse men håller även på lite smått med ljus. bor på gotland.

Rimlig lön för en 18åring på mindre ljud o ljus firma

Inlägg av Christoffer Björkman »

Måste bara höra lite här i forumet så kanske man blir lite klokare

Jag jobbar för ett mindre ljud o ljus företag som ljustekniker samt roddare och fick senast ut en lön på 65:-/timmen.
Själv tycker jag att det är på tok för lite med tanken på arbetstider och arbetsmiljön.
Nu undrar jag vad era åsikter är samt vad bör jag tjäna?

Kan tillägga att det enbart är jag som är kunnig inom ljus på firman

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Rimlig lön för en 18åring på mindre ljud o ljus firma

Inlägg av Magnus Gustafsson »

65kr/h är ca 11.000kr/mån, låter som en mycket låg bruttolön år 2011...

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Rimlig lön för en 18åring på mindre ljud o ljus firma

Inlägg av Johannes Olsson »

Kolla med facket, de kan nog ge dig råd utan att du är medlem. http://www.teaterforbundet.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Låter lågt. dock är 65.- brutto eller netto?

Johannes O

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Rimlig lön för en 18åring på mindre ljud o ljus firma

Inlägg av Mikael Thieme »

"Få ut" tolkar åtminstone jag som nettolön, vilket väl ger en bruttolön i häradet runt 15 000. Lågt, men inte orimligt lågt som grundlön för en 18-åring utan formella kompetenser. En tusenlapp under medianlönen för ett vårdbiträde med samma ålder, en tusenlapp mer än medianlönen för ett 21-årigt gatuköksbiträde och ungefär samma som en 20-årig pappersbruksarbetare (som dock ofta får skifttillägg och OB). Lätt att kolla och jämföra på http://www.lonestatistik.se/loner.asp.

Christoffer Björkman
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 20:55
Presentation: Jag är en 19 årig kille som har Dj som intresse men håller även på lite smått med ljus. bor på gotland.

Re: Rimlig lön för en 18åring på mindre ljud o ljus firma

Inlägg av Christoffer Björkman »

läget ser ut så här.

har en lön på 65kr/h. har skattejämkning upp till 18.000 och har inte tjänat så mycket i år så betalar ingen skatt på denna lön.

i min arbetsroll har jag ansvaret för, uppriggning, packning, design, konfigurering av allt samt nedriggning.

Känner att 65kr/h är väldigt lågt för dessa uppgifter o det ansvaret jag har.

//christoffer

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Re: Rimlig lön för en 18åring på mindre ljud o ljus firma

Inlägg av Holger Tistad »

Minimilönerna enligt kollektivavtalen för scenkonst (vilket jag iofs inte tror att din arbetsgivare har tecknat) stipulerar en minsta lön om 15478 för någon med dina kvalifikationer, när du fyller 24 stiger minsta lönen till 18435 och har skaffar du dig relevant utbildning (minst treårig högskoleutbildning) eller fem års erfarenhet stiger minsta lönen med några hundralappar till. Detta från frigruppsavtalet. På institutionerna är lägsta lönerna något (men inte mycket ) högre där du är. Trappan är dock brantare så den sistnämnda kategorin har en lägsta lön strax över 21000. Men eftersom din arbetsgivare förmodligen inte har kollektivavtal så är det hela rätt teoretiskt...

Om du tycker att du har orimligt lite betalt kan du alltid be din arbetsgivare om löneförhöjning. Berätta hur du du bidrar till firman, hur mycket ansvar du tar, hur nöjda kunderna blir. Ta reda på hur mycket han eller hon tar betalt för 'din' tid. Hur mycket vederbörande tar för sin egen... kan din arbetsgivare lägga sig lägre i pris för att du jobbar billigt?

Lycka till med löneförhandlingarna!
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster