Långtiduthyrning

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Långtiduthyrning

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

Är det någon som har erfarenhet av långtidsuthyrning? Dvs vissa grejer står på ett ställe konstant, uthyraren står för service mm.

Nu har jag fått en förfrågan om att hyra ut ett paket med:

2 st CDJ-100
1 st DJM300S
1 par HDJ-1000
1 st mikrofon

Allt i ett case (vilket inte ska påverka priset utan bara förenkla hanterbarheten naturligtvis)

Vad skulle man ta betalt för det per månad...
Vad ska man tänka på, försäkringar, ska man skriva avtal med mera..

Allt är av intresse, vet inte om jag har kapacitet att klara något sådant men man vill inte säga blanknej.

Tack!
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

PeCol
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 23 feb 2004, 01:00
Ort: The deep south

Inlägg av PeCol »

En rätt vanlig schablon är att ta 12% av listpriset per månad. Vill man så kan man ju teckna avtal om uppsägningstid osv. Ett sådant avtal kan ju göra att man kan gå ner något i pris eftersom man har säkra pengar ett längre tag.

När det gäller försäkringar är det vanligast att man som uthyrare inte lämnar någon (om inte kunden bestämt vill och då tar man extra betalt för det). Vanliga försäkringar täcker nämligen dåligt saker när de är uthyrda, alternativt har du ett basbelopp (ca 39 000 just nu om jag inte har fel för mig) i självrisk.

Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

Om man tar 12% av listpriset skulle det innebära att den som hyr utrustningen har betalt utrustningen efter cirka 6 månader (1,12^6 ~ 1,97)

Är det rimligt?

Med försäkringar tänkte jag mest om jag ska täckna några försäkringar men tack för infon.

Jag antar att det är bäst att upprätta ett kontrakt också för att ha allt på papper, har bara hyrt ut enstaka saker tidigare och har då inte använt det. Om någon har något kontrakt som används skulle jag gärna vilja läsa igenom det.
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Cronlajoon skrev:Om man tar 12% av listpriset skulle det innebära att den som hyr utrustningen har betalt utrustningen efter cirka 6 månader (1,12^6 ~ 1,97)
Är det bara jag som tycker det verkar fel tänkt det där? Om du tar betalt 12% i månaden bör du väl komma upp i 72% efter 6 månader? Det är ingen ränta du räknar det här...

Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

Degen skrev:
Cronlajoon skrev:Om man tar 12% av listpriset skulle det innebära att den som hyr utrustningen har betalt utrustningen efter cirka 6 månader (1,12^6 ~ 1,97)
Är det bara jag som tycker det verkar fel tänkt det där? Om du tar betalt 12% i månaden bör du väl komma upp i 72% efter 6 månader? Det är ingen ränta du räknar det här...
haha, nej det är klart jag har fel... Behövde bara det påpekat från någon annat.

Det blir 100 % efter drygt 8 månader...

Nu ser det bättre ut. Tack!
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Tänkte det...

Varsågod :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster