Bokningsprogram?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bokningsprogram?

Inlägg av Hasse Queisser »

Halloj!

Vi börjar få såpass mycket utrustning på hyrlagret att blir svårt att hålla reda på allt med bara papper och penna.

Ni som har lite större mängder utrustning, vad använder ni för mjukvara för att hålla reda på bokningar, lagerstatus och hyrpriser?

Jag har kollat på t.ex Hire-Track och RMS, men de är lite overkill, särskilt för plånboken (de går lös på 60-80 000 kr). Det måste ju finnas något lite enklare och billigare... eller?

/ Hasse
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

PeCol
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 23 feb 2004, 01:00
Ort: The deep south

Inlägg av PeCol »

Samma företag som gör Hiretrack (Navigator Systems) gör även ett som heter Rentaldesk NX. Håller precis på att sätta mig in i det och knapprar in utrustning. Finns en gratisversion att hämta hem och testa med de ända begränsningarna att du max kan skriva in 40 produkttyper och 100 kunder, samt att du inte kan ändra utskriftsmallarna.

Singleanvändare licensen kostar 399 £ och nätverk med 2 klienter kostar 699 £, finns upp till 5 klienter som kostar 1099 £.

Verkar dock inte som man hittar de på amerikanska sidan (www.navigator.com) utan man får ta det på den engelska (www.navigator.co.uk)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Muchas gracias Senõr!

De priserna lät bra mycket närmare vad jag är villig att spendera. Jag ska definitivt ladda ner testversionen och leka lite med den.

Kom jättegärna med dina egna åsikter om vad som är bra och dåligt med det när du kommit in i programmet.

/ Hasse
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

PeCol
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 23 feb 2004, 01:00
Ort: The deep south

Inlägg av PeCol »

Kan redan nu ge dig lite...

Programmet hanterar utrustning i stegen Kategori, tex ljud / underkategori, tex aktiva högtalare/ produkttyp, tex JBL Eon 15 G2/ barcode, ett unikt nummer som du lämpligtvis kopplar till ett serienummer på produkten. En struktur som jag gillar perfekt.

Programmet kan läsa in streckoder för in- och utlämning av sakerna, men saknar dock funktion för att generera och skriva ut de vilket är en klar miss. Man behöver ett externt programm för det och kan inte heller exportera nummrena som man vill skriva ut.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Upplägget verkar helt rätt. Streckkoder kommer jag nog inte att använda mig av, utan kommer att ge inventarierna koder enligt t.ex "MX16" för mixer nr 16 i inventarielistan osv.

Jag laddade hem demoversionen för att känna på upplägget, och det verkar som sagt vettigt. Däremot blir man ju lätt skeptisk när inte ens demon funkar som den ska. Jag fick en massa felkoder hela tiden som gjorde att jag fick starta om programmet i princip varje gång jag bytte arbetsmoment. Menyn till vänster låste sig ett flertal gånger så jag inte kunde välja moment. Inventarier jag lagt in fanns inte för bokning i "popstock" när jag skulle lägga in dem, men de fanns där när jag gick tillbaks till "equipment list" och kollade.

Jag ska testa att avinstallera programmet och installera om det, bara ifall att det hände något vid installationen. Du har inte haft några liknande problem?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

PeCol
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 23 feb 2004, 01:00
Ort: The deep south

Inlägg av PeCol »

Kan ibland ge lite förbjudna åtgärder, men inte så ofta som det verkar för dig. De verkar dock va ganska flitiga med att fixa buggar, under de 3 veckorna jag har haft programmet har det kommit 2 uppdateringar.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag installerade om hela skiten och då blev det bra mycket bättre. Som du säger någon "förbjuden åtgärd" ibland, men det felmeddelandet verkar faktiskt inte påverka hur programmet fungerar i övrigt.

Annars har jag bara hittat lite småsaker som irriterar mig, men så är det ju med alla program. Funktionerna i övrigt verkar bra uttänkta. Jag ska leka lite mer med det för att se om det verkligen passar mig, men det ser rätt lovande ut.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Hur gick det?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gustaf(KMD) skrev:Hur gick det?

Har lagt det projektet på hyllan ett tag. Har inte haft tid helt enkelt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Återkom gärna då vi börjar närma oss samma punkt som du.

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Vi kör på ett program som heter Unicell bokförings program med hyresmodul
fungerar mkt bra .Vi kör det i nätverk med ett nätverks program som heter 4D. Fungerar ypperligt håller reda både på bokföring och prylar . Vet att även brollan på electrosound kör med detta . Prisvärt och bra . Tar lite tid att lägga in alla artiklar ,men man kan även lägga in struktur artiklar så man slippper boka ut varenda liten kabel etc vid lite större jobb .

Mvh John.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag testade unicells bokföringsprogram tidigare. De har rätt kul kundservice.. Man kunde ladda ner en demoversion eller vad det nu var och testa. För att få ladda ner den matade man in sitt mobilnummer och lite annan info. Sen, någon vecka senare, ringde en av deras anställda upp och undrade hur det gick och om man hade några problem etc. Inte för fem öre pushig för att få sälja produkten utan bara hjälpsam. Ovanligt, men rätt ok. Nu blev det ingen affär, men det berodde väl mer på att jag mest testade programvaran, inte för att det var något fel på den. Den kändes rätt ok för mig, men jag kan ytterst lite om ekonomi också.. ;)

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Det är klart att det är en fördel om man har kunskaper bokföring etc .Men jag är inte experten på fiman vad detta gäller . Men det är praktiskt att först göra en offert om sedan kunden tar anbudet gör man en knapptryckning så blir det en order .När jobbet är utfört klickar man på fakturera i samband med detta görs även en bokförings order .Kan även ta ordererkännande följesedlar samt plocklista för nissen på lagret .
Fast det bästa är förstås att klicka på fakturera .

Mvh John.
Senast redigerad av 1 John Persson, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

John, har du någon aning om priset på detta program?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Enklast är nog att ringa Unicell för vi har använd programet sedan 98 och endast köpt uppdateringar under senare år ,skulle tro att prisbilden ändrats under den tiden .

Mvh John.

Här är en länk http://www.unicell.se/

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Tittade precis.. 1250:- för BAS och 1500:- för lager.. Skitbilligt..

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Vi UNi_Pro versionen för 42 000:- samt en 4D server m 5 klienter .
John.

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Min rekommendation av bokningsprogram är SPCS

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Problemet med det är att det svårt att lägga upp struktur artiklar .Ex du skall boka ut din effekt rack då måste du boka ut varje enskild rack burk etc för att göra en bokning dessutom måste du ha koll varje liten pryl och boka ut den kan bli ganska mycket prylar när ett helt PA samt ljus rigg skall ut på jobb.Och man tröttnar rätt fort .En annan aspekt är att vi kan ta fram resultat på olika rigg lösningar . Men detta är min högst personliga reflektion .Annars har SPCS bra priser på sina programvaror .
mvh John.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi kör RentalDesk NX och vi e grymt nöjda. Just nu kan man köpa programvaran för halva priset på deras hemsida http://www.navigator.co.uk . Det finns grymt smarta funktioner i det programmet, och hittils så har vi inte hittat någonting som vi saknar. Rekommenderas!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster