Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkring

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkring

Inlägg av Jonas Jansson »

Inte det bästa alternativet... Rättare sagt riktigt dåligt alternativ...
Men Hur gör ni, ni som inte har egendomsförsäkring om ni har utrustning uthyrd som Hämtpris?
Vad som kan hända, om man bara har ansvars försäkring. Dela gärna erfarenheter.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Marcus Sandberg »

Kunden får skriva på ett hyresavtal där det står att de får bära ansvaret för sakerna som de har hyrt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Jonas Jansson »

Jo precis.. Men om de begår avtalsbrott och sånt.. Vad man ska göra om man inte har egendomsförsäkring och kunden inte har pengar eller vägrar betala.. Tvistemål och sådant.

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Anders Ericsson »

Jonas Jansson skrev:Inte det bästa alternativet... Rättare sagt riktigt dåligt alternativ...
Men Hur gör ni, ni som inte har egendomsförsäkring om ni har utrustning uthyrd som Hämtpris?
Vad som kan hända, om man bara har ansvars försäkring. Dela gärna erfarenheter.

Hur tänker du?
Försäkring på uthyrda produkter till kund? Vad som händer eller sker om kunden inte kommer tillbaka med grejorna efter hyrtiden.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Skaffa en sådan försäkringer?

Men jag tror inte det finns nån försäkring som täcker att kunder inte kommer tillbaka med hyrd utrustning.
Försäkringen täcker stöld, brand och vattenskada.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Jonas Jansson »

Men jag tror inte det finns nån försäkring som täcker att kunder inte kommer tillbaka med hyrd utrustning.
Försäkringen täcker stöld, brand och vattenskada.

Är inte det att om de inte kommer tillbaka med hyrd utrustning precis samma sak som stöld?
Jag vet inte jag, men det verkar vara så.
Hur tänker du?
Försäkring på uthyrda produkter till kund? Vad som händer eller sker om kunden inte kommer tillbaka med grejorna efter hyrtiden.

Undrar hur de som hyr ut till hämtpris, vad eller om de har egendomsförsäkring på prylarna. Eller om de går hårt på Hyresvillkoren. Främst intresserad utav de som inte har egendomsförsäkring.

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Nej, det är inte stöld. Du måste gå vägen via Kronofogden för att få ersättning för varorna om de inte lämnas igen.

Polisen lyfter inte ett finger vid sådana ärenden.

Så det är ytterligare en anledning at göra en kreditupplysning på kunden.

/M
_________________
T b a

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Jonas Jansson »

Antog det..
Vad betalar du för en kreditupplysning? Eller vet du något sätt att ta reda på det själv..?

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Ort: östergötland

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Mats Ottosson »

öppna ett konto hos http://www.shj.se/Start_Page/" onclick="window.open(this.href);return false; jätte bra tjänst och eftersom de även har en tidning så kring går de den lagen som säger att den man gör en slagning på ska få ett meddelande om att just du gjort en kredit upplysning på det företaget eller personen. Har räddat mig ett antal gånger...
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Jonas Jansson »

Tack så mycket! Ska se till andra sätt också.. Det låter bra annars.
Ha på tal om inget, workerssupply.. där ska jag nog köpa byxor ifrån så småningom

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

om stöldföräkringen skall gälla måste det vara klargjort att det skett ett inbrott i en lokal som uppfyller försäkringsbolagets krav. så var det senast jag kollade iaf.

Så, precis som de andra säger, så är det kronofogden som gäller om du inte får tillbaka din utrustning, som jag uppfattat saken.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Jonas Jansson »

Kom på det att det kanske inte gällde eftersom man hyr ut det.
Hur kan det bli om annan än hyresman stjäl saker när man hyr ut till hämtpris?
Då borde väl det räknas som stöld.. Eftersom det inte är hyresmannen som stjäl det.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Leif Baltazars »

Jonas Jansson skrev:Kom på det att det kanske inte gällde eftersom man hyr ut det.
Hur kan det bli om annan än hyresman stjäl saker när man hyr ut till hämtpris?
Då borde väl det räknas som stöld.. Eftersom det inte är hyresmannen som stjäl det.
Då är det upp på hyresmannen att ersätta dig. Möjligen kan ditt försäkringsbolag och hyresmannens försäkringsbolag göra en deal sig emellan.

Jag hade Folksams instrumentförsäkring för många år sedan. Vid två tillfällen blev det stöld hos hyresman. Ena gången hos en privatperson som hade fest i föreningslokal. Den andra gången på en fritidsgård. Vid båda tillfällena gjorde försäkringsbolagen upp mellan sig, jag fick min ersättning (utan moms). Kunden stod för min självrisk, via sitt bolag.

EDIT: Privatpersonens hemförsäkring gick in och täckte dennes bit.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Jonas Hagelin »

Just denna fråga har varit uppe ett antal gånger förut på forumet. Och man gör ofta jämförelsen
med att man kan teckna extra självriskreducering när man hyr fordon på macken. Men för vår
bransch finns mig veterligen inga sådana försäkringar.

Så länge grejerna är ute uthyrda är det hyrestagaren som får lov att ha utrustningen fullständigt försäkrad under tiden. Många gånger ingår detta i en vanlig hemförsäkring. Men det kan vara lite olika
vad det är för självrisker. Exempelvis - kund hyr utrustning, har den i en festlokalen över natten,
det blir inbrott i lokalen, och grejer de hyrt försvinner. Det är kundens hemförsäkring som får lov att
täcka detta. Samma sak om något går sönder eller försvinner.
I våra hyresvillkor är detta beskrivet på följande sätt:

"Hyrestagaren ansvarar för att utrustningen hanteras på korrekt och varsamt sätt. Konstaterad skada regleras oberoende av vem som varit vållande. Det åligger hyrestagaren att ha utrustningen försäkrad under hela hyrestillfället. Utrustning anses vara utlämnad när hyrestagaren mottagit denna, antingen via leverans eller efter komplett montering på plats. Utrustning anses vara återlämnad då den är hämtad eller då nedmontering påbörjas. Det åligger hyrestagaren att kostnadsfritt bereda hyresgivaren tillträde till samtliga platser där utrustningen används. "
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Hämtpris, hur har ni det ni som EJ har egendomsförsäkrin

Inlägg av Per Johanson »

Tror ni blandar ihop äpplen och päron lite nu.

Om det är stöld eller inte regleras i Brottsbalkens 8 kap 1§ där det stadgas att "Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år." Dvs det finns tre rekivisit som ska vara uppfyllda, olovligen tager, med uppsåt att tillägna sig det och innebär skada, för att gärningsmannen ska kunna fällas för brottet.

Finns det ett avtal mellan uthyraren och hyrestagaren faller det på första rekvisitet, du har ju som uthyrare lämnat ifrån dig objektet frivilligt. Det handlar därmed om ett kontraktsbrott om hyrestagaren inte lämnar tillbaka sakerna och sådana regleras i en civilrättslig process.

Ett annat läge kan tänkas uppstå om hyrestagaren uppvisar falsk legitimation eller på annat sätt vilseleder uthyraren.

Alla fina formuleringar som presteras i hyresavtal är tämligen verkningslösa mot någon som verkligen inte vill betala. Att få en exekutionstitel hos rätten som sedan verkställs av kronofogden bygger ju på att det är rätt människa som man har tagit legitimation på och att vederbörande faktiskt har någon utmätningsbar egendom. Annars blir det svårt.

För att försäkringen ska gälla ställer försäkringsbolaget upp ett antal villkor, att lite på vad som skrivs på ett forum är inte att rekommendera, då dessa villkor varierar. Alltså kontrollera aktuellt bolags villkor och agera därefter.

Det går för övrigt att försäkra sig mot i princip allt. Premien blir dock därefter och de vanliga bolagen kanske inte marknadsför försäkringarna. Försäkringen som företeelse är ju en riskspridning på ett kollektiv med liknande förutsättingar, dvs ju högre risk och mindre kollektiv och om försäkringsfall innebär stor kostnad för bolaget blir kostnaden högre än om det är låg risk, stort kollektiv och låg kostnad vid försäkringsfall.

Summa sumarum, hyr bara ut till människor du känner så väl att du vet att de har pengar och att de kommer tillbaka med sakerna. Alternativt, hyr ut så billiga saker att en förlust inte är kännbar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster