Försäkring m.m

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Försäkring m.m

Inlägg av Jonas Jansson »

Ska starta eget ljud och ljus i den närmsta framtiden. Ska bara ta reda på lite mer saker osv.
Bl.a försäkring. Vilka företag har ni som försäkring?
Ge gärna tips på vad mer man kan /ska göra än det vanliga. Och ge gärna ekonomiska och
företags"drivnings" tips överhuvudtaget.

//Jonas

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Re: Försäkring m.m

Inlägg av Björn Lundin »

Börja med en ansvarsförsäkring. Och ifall det blir lite värde i utrustningen så är det nog lämpligt att försäkra den också.

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Försäkring m.m

Inlägg av Jonas Jansson »

Jo..
Dock är det inte dyr utrustning. Så det får vänta..

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Försäkring m.m

Inlägg av Mikael Thieme »

Ansvarsförsäkring säger även jag. Se dessutom över din egen situation ifråga om framför allt sjukdom och skador.
Att bli av med prylar är på ett sätt det minsta av många tänkbara problem, eftersom den förlusten är begränsad och väldigt lätt att uppskatta i kronor och ören (undantaget möjligen när en sådan förlust gör att du blir oförmögen att fullgöra ett uppdrag och därigenom skulle kunna bli stämd för kontraktsbrott). Som jämförelse kan skada (läs: olycka) eller långvarig sjukdom ge en förlust som är väldigt svår att överblicka och uppskatta. Samma sak med eventuella skadeståndsanspråk från kund eller tredje part.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Försäkring m.m

Inlägg av Mattias Carlsson »

Ansvar men även transport kan va en ide om du är ute och åker mycke

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Försäkring m.m

Inlägg av Krister Uddén »

Mikael Thieme skrev:Ansvarsförsäkring säger även jag. Se dessutom över din egen situation ifråga om framför allt sjukdom och skador.
Att bli av med prylar är på ett sätt det minsta av många tänkbara problem, eftersom den förlusten är begränsad och väldigt lätt att uppskatta i kronor och ören (undantaget möjligen när en sådan förlust gör att du blir oförmögen att fullgöra ett uppdrag och därigenom skulle kunna bli stämd för kontraktsbrott). Som jämförelse kan skada (läs: olycka) eller långvarig sjukdom ge en förlust som är väldigt svår att överblicka och uppskatta. Samma sak med eventuella skadeståndsanspråk från kund eller tredje part.
Jag har en standars ansvarsförsäkring,
Och egendomsförsäkring, föär mina och eventuellt hyrda prylar upp till någon siffra.
Sen en sepparat sjukförsäkring för snabbare sjukvård vid behov

Men mitt förskringsbolag hade ingen olycksfalls försäkring,
Eftersom jag har enskild firma utan anställda...
Länge sen jag kollade på andra bolag.

Någon som vet vart det går att få olycksfall för enmansföretag.
(jag VET att det går att få som privatperson)

Någon som vet bra bolag?

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Försäkring m.m

Inlägg av Eric Hising »

Krister Uddén skrev:
Mikael Thieme skrev:Ansvarsförsäkring säger även jag. Se dessutom över din egen situation ifråga om framför allt sjukdom och skador.
Att bli av med prylar är på ett sätt det minsta av många tänkbara problem, eftersom den förlusten är begränsad och väldigt lätt att uppskatta i kronor och ören (undantaget möjligen när en sådan förlust gör att du blir oförmögen att fullgöra ett uppdrag och därigenom skulle kunna bli stämd för kontraktsbrott). Som jämförelse kan skada (läs: olycka) eller långvarig sjukdom ge en förlust som är väldigt svår att överblicka och uppskatta. Samma sak med eventuella skadeståndsanspråk från kund eller tredje part.
Jag har en standars ansvarsförsäkring,
Och egendomsförsäkring, föär mina och eventuellt hyrda prylar upp till någon siffra.
Sen en sepparat sjukförsäkring för snabbare sjukvård vid behov

Men mitt förskringsbolag hade ingen olycksfalls försäkring,
Eftersom jag har enskild firma utan anställda...
Länge sen jag kollade på andra bolag.
Krister Uddén skrev: Någon som vet vart det går att få olycksfall för enmansföretag.
(jag VET att det går att få som privatperson)

Någon som vet bra bolag?
Jag hade Trygg Hansa när jag körde enskild firma. Det var inga problem att få sjukvård och olycksfallsförsäkring där.

MVH /Eric

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Försäkring m.m

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag använder trygghansa och deras trygga företags försäkring. Då har man Ansvarsförsäkring som gäller hela världen dock ej USA och Canada. Stöld, vatten, brand, avbrotts, rättsskydd, tjänsteres försäkring och Olycksfall. Försäkringen täcker min utrustning och har jag utrustning som är en kunds så gäller en viss del även den. Även viss del utrustning som är utanför försäkringsstället. Försäkringen gäller både Kontoret och lagret trots att det inte är på samma ställe.

Jag ringde runt till ett antal försäkringsbolag och trygghansa va det enda som ville ge en försäkring när det fick höra vad jag håller på med.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Försäkring m.m

Inlägg av Jonas Jansson »

Jag ringde runt till ett antal försäkringsbolag och trygghansa va det enda som ville ge en försäkring när det fick höra vad jag håller på med.

Konstigt du..? Vad är det du gör som ingen annan ville försäkra?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Försäkring m.m

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jonas Jansson skrev:
Jag ringde runt till ett antal försäkringsbolag och trygghansa va det enda som ville ge en försäkring när det fick höra vad jag håller på med.

Konstigt du..? Vad är det du gör som ingen annan ville försäkra?
Det undrar jag med. Men de skylde på att jag har förmycket stöldbegärlig utrustning. Det fanns några som ville men det va enligt mej till ett överpris om man gämför med trygghansa
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Försäkring m.m

Inlägg av Krister Uddén »

Gammal tråd men dock så aktuell.

Efter 5 år så får jag veta vid samtyal med mitt försökringsbolag.
att min försäkring är HELT fel och gäller inte när jag är frilans ljudtekniker...
Den gäller bara om jag är elektriker, snickare eller liknande.
men det är ju deras kundtjänst som har valt vilken försäkring de erbjudit mig...

Försäkringsbranchen är underbar...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster