Borde jag sälja?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Tobias Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 21 jul 2010, 21:57
Presentation: Skruvar mycket med bilar men ljud och ljus är ett stort intresse.

Elektriker till yrket
Ort: Töreboda

Borde jag sälja?

Inlägg av Tobias Olofsson »

Hejsan. Borde jag sälja eller ha kvar alla leksaker?

Är inte ute efter att jobba innom något innom ljud/ljus. Är dj en gång om året som jag får betalt för på midsommar på en liten dansbana utomhus (själva dansgolvet är ca 60m2)

Och sedan på ca1 spelning till. ex födelsedags kalas för någon kompis eller nyår. (i någon liten idrotshall/vardagsrum eller loge
Resten av året står det bara i en lokal som jag inte betalar hyra för.

Det lilla jag andvänder sakerna tycker jag att det är skitkul. Men tror att jag max kan ha tid till 1-3gig till per år men har inte intresse utav att jaga spelningar.

Det mitt intresse har övergått till är bilar och håller på och bygger en drifting bil bland annat.
Är inte i behov utav pengar men känns dumt att ha en "förmögenhet ståendes"

Rigger består lite snabbt utav

Laptopp för att spela musiken via lämpligt program.

3kanals behringer mixer

Basar 2st dubbel 18 beyma g480
Toppar 4st med beyma 15" 450 och cp600 ti (2" mega skrika")

Drivs med 2st behringer ep 2500 och ett crest audio fa2401

eq och delningsfilter någon dubbel cd spelare ifrån numark

en liten 500w rökmaskin med en fläkt framför

2st abstact scannrar
2st abstract scannrar med barrle
2st labomba scannrar
2st monoflowers
2 miniflowers
lite uv
1st 750w strob
2st 250w strobbar
6st par 56

och lite annat små tjaffs.



Pepp och tipps vad ni skulle gjort.

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Jonas Jansson »

Jag skulle nog ha sålt det småtta

Go Jul!

Tobias Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 21 jul 2010, 21:57
Presentation: Skruvar mycket med bilar men ljud och ljus är ett stort intresse.

Elektriker till yrket
Ort: Töreboda

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Tobias Olofsson »

Jonas Jansson skrev:Jag skulle nog ha sålt det småtta

Go Jul!

Betyder småtta- direkt?

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Jonas Jansson »

Det som är smått :)

Tobias Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 21 jul 2010, 21:57
Presentation: Skruvar mycket med bilar men ljud och ljus är ett stort intresse.

Elektriker till yrket
Ort: Töreboda

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Tobias Olofsson »

Jonas Jansson skrev:Det som är smått :)
Förklara dig lite bättre.. :)

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Jonas Jansson »

ljuset i stort sett..
Men det är vad jag skulle gjort =/
Det är ju ditt eget val.. Vad använder du mest å sånt.

Tobias Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 21 jul 2010, 21:57
Presentation: Skruvar mycket med bilar men ljud och ljus är ett stort intresse.

Elektriker till yrket
Ort: Töreboda

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Tobias Olofsson »

Jonas Jansson skrev:ljuset i stort sett..
Men det är vad jag skulle gjort =/
Det är ju ditt eget val.. Vad använder du mest å sånt.

Nu förstår jag.. :). Andvänder alltid allt samtidigt. (nästan) - några lampor givetvis

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Christopher Berg »

Om du ändå bara spelar för att du tycker det är kul, och inte har det som en vinstdrivande verksamhet, varför inte sälja utrustningen och hyra in det du behöver, och när du behöver det, istället?
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Tobias Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 21 jul 2010, 21:57
Presentation: Skruvar mycket med bilar men ljud och ljus är ett stort intresse.

Elektriker till yrket
Ort: Töreboda

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Tobias Olofsson »

Christopher Rosenstam skrev:Om du ändå bara spelar för att du tycker det är kul, och inte har det som en vinstdrivande verksamhet, varför inte sälja utrustningen och hyra in det du behöver, och när du behöver det, istället?

Sant! Men är ju skoj och ha grejjor själv (Mest prylar när man dör vinner).


Någon som kan göra en grov kalkulering och upskatta pris på allt det som står med.

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Henrik Källsson »

Om du ska sälja vet väl flickvän/fru bäst...

Tobias Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 21 jul 2010, 21:57
Presentation: Skruvar mycket med bilar men ljud och ljus är ett stort intresse.

Elektriker till yrket
Ort: Töreboda

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Tobias Olofsson »

Henrik Källsson skrev:Om du ska sälja vet väl flickvän/fru bäst...

Givetvis så pratar jag med kompisar/tjej osv om detta. men de har inte samma intressen heller så försöker fråga liksinnade som har koll på marknad (ev hyra/om prylarna går ner mycket i värde) + även vet hur känslan är när man riggar upp och spelar på och bara njuter av resultatet när det pumpar i bröstet och skriker i öronen

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Om du inte behöver pengar och / eller plats tycker jag att du ska behålla dina saker. Då har du möjlighet att ta välgörenhetsjobb eller gig med kort varsel.
Det är ju inga guldklimpar du sitter på, så värdeminskningen är inte så stor. En hobby får ju som bekant kosta. Om du däremot säljer så blir det en kostnad varje gång du ska hyra in prylar. Oftast får man så lite betalt för smågig så man går back om man hade hyrt. Man vill ju inte gärna betala till för att göra jobb, så då blir det inga fler spelningar, vilket vore synd.
Glädjen över att ha gjort ett roligt gig uppväger många gånger om kostnaden för att ha sakerna stående.
Om du springer på någon kul sak som du kan kompletera din rigg med är det kul om du har behållit sakerna. I annat fall grämer du dig bara över att du sålde och inte har nytta av en enstaka burk / lampa. Helt plötsligt sitter du på en jätterigg med hundratals lampor och… (Oops, det var inte min historia vi skulle dra nu… :-) )
Jag röstar i alla fall för att du ska behålla!
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Tobias Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 21 jul 2010, 21:57
Presentation: Skruvar mycket med bilar men ljud och ljus är ett stort intresse.

Elektriker till yrket
Ort: Töreboda

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Tobias Olofsson »

Magnus Stridsberg skrev:Om du inte behöver pengar och / eller plats tycker jag att du ska behålla dina saker. Då har du möjlighet att ta välgörenhetsjobb eller gig med kort varsel.
Det är ju inga guldklimpar du sitter på, så värdeminskningen är inte så stor. En hobby får ju som bekant kosta. Om du däremot säljer så blir det en kostnad varje gång du ska hyra in prylar. Oftast får man så lite betalt för smågig så man går back om man hade hyrt. Man vill ju inte gärna betala till för att göra jobb, så då blir det inga fler spelningar, vilket vore synd.
Glädjen över att ha gjort ett roligt gig uppväger många gånger om kostnaden för att ha sakerna stående.
Om du springer på någon kul sak som du kan kompletera din rigg med är det kul om du har behållit sakerna. I annat fall grämer du dig bara över att du sålde och inte har nytta av en enstaka burk / lampa. Helt plötsligt sitter du på en jätterigg med hundratals lampor och… (Oops, det var inte min historia vi skulle dra nu… :-) )
Jag röstar i alla fall för att du ska behålla!

Nu är det någon som försår mig.. (och vill att jag ska ha sakerna kvar).

Är medveten om att hobbys kostar. bil hobbyn kostar runt 10.000 i månaden. De riktigt roliga giggen man gör är ju somsagt oförglömliga. och skulle jag sälja så skulle jag antagligen sluta helt. (mycket "meck" att hyra prylar)

Men å andra sidan. upskattar att riggen är värd 1/3dje del av vad nya motorn kommer att kosta. och det är ju en bra start om man säger så.

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Då tar du (tyvärr) och uppfyller min första mening, pengabehovet. Ingen mer än du kan avgöra om det är värt att ha kvar riggen med försenat bilbygge som följd.
Själv var jag ute och vevade skivor i början av 90-talet men det stannade av runt -95. Jag försökte sälja mina prylar, men fick inte riktigs så mycket som jag ville ha, så de blev stående. Flera år senare så blev jag ombedd att göra en mycket liten spelning, vilket fick mig att börja igen. Jag har alltid gillat lampor, så det blev en tredje ljuseffekt, och sedan några till.
Nu, 15 år senare, har jag en loge full med tonvis av gamla ljuseffekter, har gjort en massa roliga och konstiga gig och fått flera mycket goda vänner på köpet. Allt detta på grund av att jag inte hade sålt min gamla discorigg när min dåvarande chef ville göra ett häftigt barnkalas för sin åttaåriga dotter.
Bara du kan ta beslutet, men eftersom du tvekar så tycker jag att känns det som du borde låta bli. Jag tror att om du säljer så tappar du spelandet helt och hållet.
Av ren nyfikenhet, får man fråga vad för sorts bil du bygger?
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Tobias Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 21 jul 2010, 21:57
Presentation: Skruvar mycket med bilar men ljud och ljus är ett stort intresse.

Elektriker till yrket
Ort: Töreboda

Re: Borde jag sälja?

Inlägg av Tobias Olofsson »

Magnus Stridsberg skrev:Då tar du (tyvärr) och uppfyller min första mening, pengabehovet. Ingen mer än du kan avgöra om det är värt att ha kvar riggen med försenat bilbygge som följd.
Själv var jag ute och vevade skivor i början av 90-talet men det stannade av runt -95. Jag försökte sälja mina prylar, men fick inte riktigs så mycket som jag ville ha, så de blev stående. Flera år senare så blev jag ombedd att göra en mycket liten spelning, vilket fick mig att börja igen. Jag har alltid gillat lampor, så det blev en tredje ljuseffekt, och sedan några till.
Nu, 15 år senare, har jag en loge full med tonvis av gamla ljuseffekter, har gjort en massa roliga och konstiga gig och fått flera mycket goda vänner på köpet. Allt detta på grund av att jag inte hade sålt min gamla discorigg när min dåvarande chef ville göra ett häftigt barnkalas för sin åttaåriga dotter.
Bara du kan ta beslutet, men eftersom du tvekar så tycker jag att känns det som du borde låta bli. Jag tror att om du säljer så tappar du spelandet helt och hållet.
Av ren nyfikenhet, får man fråga vad för sorts bil du bygger?

Är från och till. Flera gånger om dagen :)

Men är grymt skönt att få inputt ifrån olika håll.

Blir en "spelning" på fredag (nyår) faktiskt. Hoppas jag inte blir vräkt. (vevat ihop ett litet kompis gäng + blir röka lite lampor och en liten del av pa riggen.)


Absolut.

Bilen är en BMW e36coupe som har en 2.5liters 6a under huven.. Blivit våldtagen av en turbo @1.5bar @350-400hk
Detta + alla bustningar/stag/armar + allt annat rörligt i en bil utbytt till stenhård plast. + Spänd lamell diff + En omgång coliovers gör den trevlig.

Spinner upp till 70 utan att vålda.. och ger man lite våld så får man loss bakhjulen när man gör en omkörning i 90 med

Just nu så byggs det bur efter driftingreglementet och börjar spåna i nästa motor setupp. (6-700hk @ 1300kilo)

Lägger Upp några bilder. hoppas ingen misstycker

Förra sesången så såg den ganska så neutral ut
Bild

Bakvagnen
Bild

Under huven.
Bild

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster