Försäkringstråden

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Försäkringstråden

Inlägg av Michael Christiansen »

Jag har kammat forumet för försäkringsfrågor och har inte blivit klokare. Senaste inlägget var 2008 typ.

Ok - rakt på sak. I stället för att smutskasta olika försäkringsbolag/mäklare, vore det toppen om vi kunde projicera våran kärlek och tillit till en/ett mäklare/försäkringsbolag och se vad dom kan komma upp med till dem/oss som saknar en vettig försäkring.

Om det är nån i samma veva som har koll på evenemangsförsäkringar också (som arrangör eller leverantör) - skulle jag bli väldigt tacksam.

Trevlig sommar!

Vh

Michael christiansen
Teater & Lysteknik
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Försäkringstråden

Inlägg av Michael Christiansen »

Förslag till mall:

Stöld, brand, vatten på lager: 1 milj
Transport: Totalskada på utrustning under transport inom EU: 1 milj
Stöld, brand, vatten under transport/transit inom EU: 1 milj
Stöld, brand, vatten ute på gigg: 1 milj
El skada: Frånvaro av 0, jordfel, åsknedslag, kortslutning: 1 milj
Personskada/ansvar: 10 milj

Särskilda villkår: ?

Krav på lagerutrymme: ?

Krav på lås: ?

Krav på larm: ?

Krav på kund, om denna hyr: ?

Självrisk: ?

Årskostnad: ?

Bolag: ?

Kontaktperson: ?
maximum bass - on all frequencies

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Försäkringstråden

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Ansvarsförsäkringen brukar vara baserad på största årliga enskilda affär.

Skydd för stöld från icke låst eller bevakat utrymme kan också behövas.

Kunder som hyr prylar av dig/er ska vara försäkrade själva, vilket de godkänner
genom underskriften på raden under texten där det står att de tagit del av och
godkänt uthyrarens allmänna villkor (samma rad som de kvitterar utrustningen
på alltså).

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Försäkringstråden

Inlägg av Jonathan Olsson »

Har bra erfarenhet av Länsförsäkringar.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Försäkringstråden

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har försäkring via trygghansa. Många försäkringsbolag ville ej skriva någon försäkring när de hörde vad jag hadde för typ av företag. Några skulle återkomma med pris. Trygghansa kunde ge pris direkt vilket jag antog. Men att försäkra mot stöld, åska elfel mm när utrustningen är uthyrd skulle kostnaden bli orimligt hög. Men de gav mej rådet att ha ett hyresavtal samt att medela kunden att de bär ansvar för utrustningen.

Ansvarsförsäkringen gäller i hela världen utom USA och Kanada.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Försäkringstråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Det är väl som vanligt med försäkringsbolag. Dom vill väl ha kunder som inte tillhör någon riskgrupp!

Jag ställer en fråga igen, som jag ställt tidigare, men ej fått besvarad.

Finns det någon uthyrare här som kan uppge vad dom har för försäkring och vilket bolag? Alla bolag jag kontaktat har inga försäkringar att erbjuda annat än en standardförsäkring som även inkluderar typ sjuk och olycksfall mm.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Försäkringstråden

Inlägg av Hasse Queisser »

Vi har en vanlig småföretagarförsäkring hos Trygg Hansa. Den täcker det vanliga som brand, vatten, inbrott, rån, ansvar och avbrott. Den grundförsäkringen vi har innehåller ingen personförsäkring alls. Det får man teckna extra. Att hitta en försäkring som täcker utrustning medans den är uthyrd är nog i princip omöjligt, och om man skulle hitta en så är premierna förmodligen så hutlösa att det ändå inte är värt det.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Försäkringstråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Tack Hasse!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Försäkringstråden

Inlägg av Kim Toivanen »

Någon som då vet hur t.ex. Cramo löser det med försäkringen på sina prylar? Man får betala en avgift på 5% för försäkring när man hyr...
-+> www.ell.nu <+-

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Försäkringstråden

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag antar att dom tar risken själva. Dom är så likvida och har en så stor omsättning, så att få in 5% extra på alla försäkrade hyror täcker med god mariginal de skador / förluster som kan uppstå. Då är det en ren vinstaffär. Dessutom står inte hela verksamheten och faller om de skulle bli av med en stor maskin. Det är annat för ett litet ljud och ljusbolag som kanske blir av med en anläggning där värdet vida överskrider hela det årliga resultatet.

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Försäkringstråden

Inlägg av Michael Christiansen »

Teater & Lysteknik i Danmark har försäkrat sig hos CODAN forsikring (RCA Insuarance Group plc).

Jag förhandlade fram en 2 milj all risk FILM försäkring som kostar oss årligt 26.000,00 DKK. Självrisken är 8.000,00 DKK och det har inte varit något strul alls med dom.

Den täcker stöld från vårat lager, bilar samt ute på location. Därutöver brand och vatten. Allt inom EU dock inga forna öststats länder. Om vi tänker åka över till suspekta länder skulle det kosta runt 2-3% extra av årspremien och vi meddelar det till dom innan avresa.

Dessutom har vi en ansvars och firmaförsäkring hos Danske Forsikring och den ger vi 5.500,00 DKK och den täcker 10 milj person och ansvar i hela EU.

Ska höra med CODAN vad dom tycker om att få svenska kunder.

Jag kollade även Länsförsäkringar - dom tyckte att man inte fick sova på hotell och parkera släpet utanför. Nej, då skulle man få natta över i bilen - eller det skulle vara två chaufförer. En som satt i bilen under H E L A den tiden som det fanns utrustning i bilen. M.a.o man skulle få skita i bilen och inte inne på macken om man var nödig och ensam....

I mitt nästa liv ska jag försäkra mig emot försäkringsbolag....
maximum bass - on all frequencies

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster