Ljus Kurser?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Pontus Rydebjörk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 09 mar 2010, 20:12
Presentation: Pontus Rydebjörk
Ljustekniker, Frilanssss

Re: Ljus Kurser?

Inlägg av Pontus Rydebjörk »

Så långt har jag kommit:) men nu får jag inget ljus i armaturen fast jag hade det förut, har testat att göra det manuellt i capture . sedan hur programerar man? pan/tilt fu kar och allt annat utan att jag får ljus i den.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljus Kurser?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Vet att jag har haft strul med samma sak (tror jag). Har du tillräckligt med rök i capture? Är shuttern stängd? För att programmera så trycker man på record eller store (minns inte vad det står), och sen på "S" för den regeln man vill spara under. Du kan lägga till hur mycket som helst på varje regel. För att se hela cue-stacken så trycker du på knappen där det står cuestack.
Flest inlägg när den dör vinner!

Pontus Rydebjörk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 09 mar 2010, 20:12
Presentation: Pontus Rydebjörk
Ljustekniker, Frilanssss

Re: Ljus Kurser?

Inlägg av Pontus Rydebjörk »

okej.. nu hur liksom "spelar man in" så att ljuset rör sig när jag bara drar upp regeln. ?

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljus Kurser?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Man "spelar inte in" någonting. Man gör cues som man sätter fade och delay tider i för respektive armatur. När du drar upp regeln så kör den samtidigt igång nuvarande cue.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljus Kurser?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Har du sett att på varje regel, så finns det en cuestack? Du ser den om du trycker på "S" ovanför regeln, och trycker på cuestack. Där sparas alla cues för just den regeln. När du programmerar, så kan du ställa in lite tider för valda armaturer, så om du för fixture 1 & 2 sätter en fade-tid på 2 sekunder, och för armatur 2 en delay-tid på 1 sekund, när du sen startar cue:n så kommer fixture 1 börja fadeas in, efter 1 sekund så börjar fixture 2 fadeas in. En sekund senare har fixture 1 fadeats klart, och ännu en sekund senare är fixture 2 klar.

Det du lägger i en cue, kommer att ligga med i alla cues, tills du ändrar något för den armaturen. Så om du programmerat så att i cue 1 har fixture 1 100% ljusstyrka, i cue2 har fixture 2 100%, så kommer då när du går in i cue 2 ha två armaturer på full spätta. Om du vill släcka armatur 1 när du laddar cue2 så måste du alltså programmera in detta (alternativt att man använder sig av zero all HTP values).
Flest inlägg när den dör vinner!

Pontus Rydebjörk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 09 mar 2010, 20:12
Presentation: Pontus Rydebjörk
Ljustekniker, Frilanssss

Re: Ljus Kurser?

Inlägg av Pontus Rydebjörk »

Hur gör man när man vill ändra pan och tilt i det läget då?

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljus Kurser?

Inlägg av Anton Gildebrand »

När du valt armaturen, så klickar du på "pos", så kan du justera på encoder-hjulen.
Flest inlägg när den dör vinner!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster