Utbildning - Teatertekniker

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Fabian Ebbesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 00:41
Ort: Göteborg

Utbildning - Teatertekniker

Inlägg av Fabian Ebbesson »

Hej, kommer gå ut gymnasiet nu till våren och vill utbilda mig till teatertekniker. Jag har gått på Skapande Teknik ( http://www.partille.se/sv/Gymnasieskola ... de-teknik/ ).

Vet någon om någon bra utbildning? kan inte hitta någon annan än:

http://www.dramatiskainstitutet.se/web/ ... eknik.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Och

http://www.edu.mah.se/KSTTH/syllabus/" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som har några förslag på andra utbildningar eller har någon erfarenhet av någon av dom ovanstående?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Utbildning - Teatertekniker

Inlägg av Jakob Carlsson »

Vad vill du lära dig?

Malmö högskola är den enda av de två utbildningarna du kan söka till nu om du vill börja på den i höst, då är det senast torsdag som gäller, DI-utbildningen har speciell antagning som är inne i steg två nu där jag själv finns med, det jag kan säga om DI-utbildningen är att när jag mailat frågor om utbildningen nu när jag sökte så svarade dom snabbt, trevligt och bra på mina frågor.
Malmö högskolas utbildning har haft bra lärare på en del moment, vet inte om dom är kvar, vet dock tyvärr att en hel del studenter där inte tar studierna på allvar och lär sig väldigt lite.
Finns ju BoomTown om du vill inrikta dig på ljusdesign mer men dom tar inte in i höst.

Vad vill du lära dig och när vill du börja?
Du är som sagt för sent ute för alla utbildningar på DI om du inte redan sökt.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Utbildning - Teatertekniker

Inlägg av Adam Ander »

Jakob Carlsson skrev:Finns ju BoomTown om du vill inrikta dig på ljusdesign mer men dom tar inte in i höst.
.
Man lär sig mycket annat där också.
Men vill man rikta in sig på teater så är väl nästan DI lämpligast.
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Utbildning - Teatertekniker

Inlägg av Gustaf Gagge »

det jag kan säga om Dis teaterteknik utbildning är bara gott jag tycker att det är bred och påkostad utbildning med en bra blandning av praktik på arbetsplatser och kurser på skolan. utbildningen är som alla utbildningar på di väldigt praktisk förutom detta upplever jag att man även får ett bra kontaktnät som är viktigt inom vår bransch. själv går jag ut nu i vår och känner att det var 3 väl använda år under vilka jag kunnat bygga upp ett bra kontaktnät både på olika arbetsplatser och med andra studenter på skolan. jag upplever det inte heller som det är några problem att få jobb efter utbildningen. självklart finns det saker som kan förbättras men det gör det nog på alla utbildningar.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Fabian Ebbesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 00:41
Ort: Göteborg

Re: Utbildning - Teatertekniker

Inlägg av Fabian Ebbesson »

Till DI har jag redan skickat in en ansökan, men man vill ju gärna söka till flera än en ifall man inte skulle komma in.

på frågan om vart jag vill så är det nog mest till teater världen som jag söker mig till.
någon som har några fler förslag?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Utbildning - Teatertekniker

Inlägg av Jakob Carlsson »

Finns inte så många utbildningar och för just teatertekniker så är det DI vad jag vet, finns en del ljudteknikerutbildningar om du vill gå en sådan.
Hur går det med din DI-ansökan då? Kommit vidare till steg 2 i antagningsprocessen?

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Utbildning - Teatertekniker

Inlägg av Erik Lindvall »

DI är nog den bästa utbildningen för dig om du satsar på att jobba inom teatersidan av branchen.
Den ger dig en bred insikt i arbetet på teatrarnas olika avdelningar samt kunskap inom både ljud, ljus och scen.

Då den ligger som en konstnärligkandidat examen ingår även mera konstnärliga moment och sammarbeten med regi, mask, kostym, scenografi etc. DI kommer ju att slås ihop med Teaterhögskolan i Stockholm under namnet Stockholms dramatiska högskola och kan tänka mig att sammarbetena med skådespelare från skådespelarutbildningen lär öka.

Det jag framför allt tycker är viktigast med utbildnigen på DI inriktning teaterteknik är de kurser som riktar in sig på säkerhetsregler och normer. Något som är mycket givande och ger en en helt ny synsätt på ens arbete.
Som Gustaf Gagge även nämner förekommer många gästlärare på teaterteknikutbildningen och det är personer som jobbar ute i branchen inom olika områden. Dessa kontakter och dess erfarenheter är mycket givande.

Man kan tycka att tre år på en utbildning inom denna branch är bortkastad tid då man kan lära sig det ute fältet men jag tror att man når bästa möjliga personliga utveckling genom att under sin studietid på DI även arbeta vid sidan av för att få en bredare synvinkel än den DI förmedlar. Utbildningen blir mycket till vad man gö den till.

Men min slutsatts är att om du är intresserad av teaterteknik ska du gå DI. Vilket område är din speciallisering? (Ljud/ljus(/scen)
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster