Flera småfirmor--> ett AB

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Johannes Olsson »

Hej! Tar ett wilde card, och ser om någon här vet hur man kan lösa mitt problem.
Jag och ett par vänner/Kollegor har tröttnat på att driva enskilda firmor, och vill gå ihop i en stor. Vi har kommit fram till att AB e det som gäller.

Nu e det så att det kostar ju lite att starta ett AB. 50.000.- f.o.m. 1april... blir nåra kronor/person delat på 3 pers. Inget jag har i fickan direkt.

Men(!) jag har ju ett företag på sidan av mitt vanliga jobb, och här kommer frågan: Kan man på något sätt använda firmans "oskattade" pengar för att starta upp ett AB, men utan att firman äger det! Jag vill vara delägare, och inte äga en firma som äger ett AB.

Jag har inget problem med att t.ex. köpa andel, och sedan lägga ner min firma, om det är lösningen. Eller åker man på fet skatt då?

Tack på Förhand, och hoppas ni fattar! ;-)

Johannes

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Nicke Löfgren »

Har du en enskild firma som har kontanter så är det dina! Dom är beskattad i din privata deklaration om du har skött pappren! Så som kan du ha för aktiekapitalet.

Har du varor och utrustning så kan du utnyttja det som egen insättning till aktiekapitalet.

När ni är många, SKRIV KOMPANJONAVTAL innan ni startar!
Det är SKITVIKTIGT.

Har du möjlighet att öka aktiekapitalet så gör det, gärna så mycket som möjligt!
Då har du möjlighet i framtiden att kvitta ut skattefria ersättningar. Det är lite klurigt, det tar för lång tid å skriva om det här. Men det funkar.

Några andra tips
Skriv av utrustning så fort du kan, sälj den direkt till en kontant kund ( du själv)
Skriv papper och hyr in sakerna i bolaget, ta inte ut erättning utan andvänd dom till öka akterna, ta ut aktie utdelning. Har du underskott så blir det skattefri pengar. Annars låg beskattning

Vid ev ett avvecklande av bolaget så är aktierna redan dina, inget skatt

Vid ev en KK så har du rätt till akteiförlust och dra av 60% av akterna i din deklaration
Här ska blankett K10 andvändas

Finns mycket fördelar och trix med AB ännu bättre om du har 2st då kan man flytta saker mellan ;)

lycka till å glöm ej Avtalet mellan er

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Magnus Gustafsson »

1. När jag pratade med Bolagsverket för ett par veckor sedan så sa de att förslaget om att minska minsta
aktiekapital från 100.000kr till 50.000kr inte hade gått igenom än. Så det är väldigt liten chans att det förslaget
hinner gå igenom tills 1/4. Möjligtvis till sommaren.

2. Det kostar inte 100.000kr att starta ett AB. Aktiekapitalet ska vara minst 100.000kr, detta kapital kan ni
använda till inventarier och annat bestående. Observera att ni är enligt lag tvungen till att upprätta en kontroll-
balansräkning om mer än halva aktiekapitalet är "förbrukat" så ni kan inte sprätta de pengarna på t ex löner, annonsering
eller representation... Kostnader för att starta ett AB handlar om i runda svängar 5-8.000kr beroende på om ni använder er
av ett ombud eller fyller i lite papper själv, eller om ni köper ett färdigt bolag.

3. Ni kan omvandla befintliga inventarier i era enskilda firmor till aktiekapital genom ett apportförfarande, det
innebär att ni får era tillgångar värderade och kan sedan pappersvägen få dessa tillgångar till att bli aktiekapital.
Alternativet är att lånar till aktiekapitalet och petar in det på banken, och sedan säljer ni era tillgångar i de enskilda
firmorna till Aktiebolaget, och kan då betala igen banklånet.

4. Du har möjlighet att flytta över alla fonderingar och periodiseringar etc om du byter från enskild firma till AB,
jag vet inte hur det blir om du samtidigt skaffar dig kompanjoner i det nya bolaget. Kanske kan du sälja andelar
efter att du bytt bolagsform. Frågan är då ifall dina kollegor vill göra likadant.

5. Driver du enskild näringsverksamhet (s k enskild firma) så är "du" och "firman" samma sak.

6. Ta kontakt med en revisor för att få mer konkreta svar, hamnar du hos rätt person så bör denne vara intresserad
av att sälja sig och sina tjänster och därigenom kunna svara på lite initiala frågor... :)

Edit: Som Nicke skriver ovan, ordna ett kompanjonsskapsavtal! Inte "senare" utan NU! Där ska det stå allt om hur
överskott, avhopp, hembud, värdering etc ska ske i framtiden. Ta hjälp av jurist, revisionsbyrå el dyl.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Johannes Olsson »

Tackar som tusan!
Ja, avtal jobbas det med! Detta e inget som startar imorgon, utan vi e redo på en lång process för det.

Johannes

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Hasse Queisser »

Bra info Magnus. Några tillägg dock.
Magnus Gustafsson skrev:Det kostar inte 100.000kr att starta ett AB. Aktiekapitalet ska vara minst 100.000kr, detta kapital kan ni
använda till inventarier och annat bestående. Observera att ni är enligt lag tvungen till att upprätta en kontroll-
balansräkning om mer än halva aktiekapitalet är "förbrukat" så ni kan inte sprätta de pengarna på t ex löner, annonsering
eller representation.
Även om ni köper inventarier för pengarna kan ni råka ut för att aktiekapitalet förbrukas och ni måste skjuta till mer i framtiden. I detta fall förbrukas aktiekapitalet genom att inventarierna skrivs av och därmed minskar i värde bokföringsmässigt.
Magnus Gustafsson skrev: Ni kan omvandla befintliga inventarier i era enskilda firmor till aktiekapital genom ett apportförfarande, det
innebär att ni får era tillgångar värderade och kan sedan pappersvägen få dessa tillgångar till att bli aktiekapital.
Apportegendom är ofta ett bra sätt att skaffa fram aktiekapital. Samma som ovan dock, när inventarierna skrivs av kan ni hamna i sitsen att aktiekapitalet förbrukas.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Johannes Olsson »

Det är mycket bra info ni ger!
Läget e såhär att de flesta av oss jobbar med annat just nu, och scen-jobb e en bisyssla. Vi räknar med att det kommer va tvunget att fortsätta så ett litet tag framöver, men att vi kan expandera nog att leva någorlunda på de roliga yrken som finns runt scen och event! :wink:

Just nu samlar vi på oss lite utrustning (Se min topic i Ljusbord t.ex.) så vi har något att arbeta med när vi väl startar. E ju jobbigt att subhyra allt hela tiden... :roll:

Och med det Hasse pratar om så kan ju denna utrustning vara bra i början, men vi måste passa oss att få in täckning för den innan den skrivs av så att säga.

Hur får man sina saker värderade då? Det vi får nu e ju "gammalt" och oftast avskrivet ifrån andra firmor.

Johannes

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Hasse Queisser »

Johannes Olsson skrev:Hur får man sina saker värderade då? Det vi får nu e ju "gammalt" och oftast avskrivet ifrån andra firmor.
Det finns företag som sysslar med värdering av anläggningstillgångar. Om det inte är allt för gamla saker (för er) så kan det möjligen räcka med kvitton från inköpen.

Att något annat företag skrivit av inventarier som ni sedan köper begagnat är oväsentligt. När ni köper in dem börjar avskrivningen från början i ert företag (normalt med 20% per år, men inte alltid).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Hasse: Helt rätt ang avskrivning av inventarierna. Tänkte att det låg rätt långt fram i tiden och
att det har hunnit komma in lite kulor i firman då... men som du säger, det är viktigt att ha koll
på vad som gäller redan från början.

Vad gäller värdering av tillgångar vid ett apportförfarande så ska ett intyg skrivas av en revisor
om jag kommer ihåg rätt. Vad denne revisor kräver för underlag vet jag inte, men kanske en
värdering av en av Handelskammaren godkänd värderingsman? Jag vet att det skedde ganska
vidlyftiga apportförfaranden under början av 90-talet, misstänker att reglerna kring detta har
snäppts upp lite...

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Nicke Löfgren »

Värderingen är en siffra på pappret!

Har du en inventarier föteckning med "netto" priser eller vad du nu tycker det är värt! Självklart så kan man inte sväva iväg!
Ta den listan till din revisor så skriver han att intyg.

Jag är inte riktigt med med era avskrivningar! För det står ju inte mixerbord 10000kr ljusbord 5000kr osv i aktiebrevet utan där står det ett belopp som man har skickat in till PRV som sedan registrerar det.

Har beloppet registreras så är det ok. sedan det där med förbrukat aktiekapital är något helt annan ( det är inte aktiebeloppet som räknast) utan det är när själva rulljansen är igång och bokföringen görs det är då man upptäcker att aktiekapitalet börjar förbrukas, alltså man har mer utgifter än inkomster enkelt sagt.

Fast har man hamnat där så är det inte hela världen, man gör en kontrolbalans räkning.

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Rikard Åberg »

Nicke Löfgren skrev: Jag är inte riktigt med med era avskrivningar! För det står ju inte mixerbord 10000kr ljusbord 5000kr osv i aktiebrevet utan där står det ett belopp som man har skickat in till PRV som sedan registrerar det.
Måste man inte upprätta en detaljerad inventarieförteckning med avskrivningsplan i AB?

/Rikard

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Nicke Löfgren »

Visst måste man det!

Men det står inget i aktiebrevet om vilka inventarier man har!
Så när värderingen är gjord så har du ett belopp som du får registrerad och sedan gör du aktier av det!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Hasse Queisser »

Fast om du fixar aktiekapitalet genom apportegendom, och den apportegendomen minskar i värde genom avskrivningar, så minskar ju aktiekapitalet per definition.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Johannes Olsson »

Ifrån Skatteverket
Hej Johannes,

Tyvärr kan man inte använda obeskattade tillgångar till kontantinsatsen i
aktiebolaget. Du kan använda pengarna men du kommer få skatta för dem i den
enskilda firman först. Oavsett vilka pengar du använder kommer aktierna som
du köper alltid att vara dina privata. Det beror på att en enskild
näringsverksamhet inte kan vara ägare till aktier.
Så, som jag förstår det måste jag ta ut pengarna ur min firma (Egenavgifter osv. hej då ~50%) Och sedan kan jag använda dem för AB...

Johannes

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Nicke Löfgren »

Om du har enskild firma så är det ingen skilnad på dina pengar och "firmans"
Du måste väl ha en massa avdrag å så!
Du måste väl ha en självdeklaration gjord, där ser du vad du har kvar typ!

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Johannes Olsson »

Nicke Löfgren skrev:Om du har enskild firma så är det ingen skilnad på dina pengar och "firmans"
Du måste väl ha en massa avdrag å så!
Du måste väl ha en självdeklaration gjord, där ser du vad du har kvar typ!
Ja, en vinst i årsslutet skattas och jag kan använda dem... Men nu har firman 0.- Jag har nåra kommande jobb som jag ville använda mig av.

Ett exempel: Jag gör ett jobb åt dig, fakturerar 20.000.-+moms, och sedan ville jag använda de 20.000.- för att lägga min del i AB:et... Det går inte! :roll:

Johannes

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Nicke Löfgren »

Två enkla sätt

1 Du startar bolaget med 100.000 i kapital, alltså ingen riktig apportmmission. Det första du gör när bolaget är registrerat är att göra ett köp av inventarierna från enskilda firman. I det läget behövs inget revisorsintyg och det blir ingen momseffekt.

2 Samma som 1 men istället för, eller i kombination med, inventarierna så betalar  AB:et också en peng för övertagandet av rörelsen. Detta blir en goodwillpost i AB:et.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hasse Queisser skrev:Fast om du fixar aktiekapitalet genom apportegendom, och den apportegendomen minskar i värde genom avskrivningar, så minskar ju aktiekapitalet per definition.
Japp, om man gör en "Apport" som du beskriver så bokför du det på konto 1400 varulager och då gäller avskrivningar

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Ort: östergötland

Re: Flera småfirmor--> ett AB

Inlägg av Mats Ottosson »

Eller så går du till en revision/bokförings byrå och ber om hjälp mot i sammanhanget en låg avgift med att dra i gång ditt AB. Det gjorde jag och kan säga att det har jag tjänat massor på.
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster