180hp eller inte?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Philip Cárcamo
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 00:35
Presentation: Kille på 18år. Intresserad, glad,social, nogran, lätt lärd, gillar stress, högt tempo och är extremt ljus- och scenintresserad.
Har grundläggande ljusteknik kunskaper och vill jobba för att lära mig och upptäcka möjligheterna med Ljus och scenteknik som konstform.
Ort: Växjö/Alvesta

180hp eller inte?

Inlägg av Philip Cárcamo »

180 Högskolepoäng eller jobba sig fram till kunskapen och jobb?

Jag undrar vad marknaden (alltså ni :) ) vill ha för folk.
Jag är social, vill jobba och i framtiden kanske starta eget, men är högskola eller egna erfarenheter bäst?
Vad säger NI?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: 180hp eller inte?

Inlägg av Per Johanson »

Att ha båda skadar inte. Vissa saker är omöjliga att läsa sig till, vissa saker går alldeles utmärkt att lära sig teoretiskt först. Det finns utmärkta tekniker som har gått utbildningar och sådana som är helt odugliga trots en massa högskolepoäng. Likaså gäller detta oss som har prövat oss fram och frågat de som kan mer ute i verkligheten.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: 180hp eller inte?

Inlägg av Mikael Thieme »

Philip Cárcamo skrev:180 Högskolepoäng eller jobba sig fram till kunskapen och jobb?
Frågan, eller iaf en närliggande diskussion, var nyss uppe i den här tråden: http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?f=4&t=5830 .
En kombination av praktiska och teoretiska kunskaper smäller högst IMHO. Jag har träffat tekniker som varit begränsade pga brist på teoretiska kunskaper, likväl som jag har träffat sådana som varit begränsade pga brist på praktisk erfarenhet. Min uppfattning är att man behöver båda.
Det betyder däremot inte att den teoretiska bildningen nödvändigtvis måste vara i form av ett sammanhållet högskoleprogram. Genom eget intresse och initiativ går det att tillgodogöra sig väldigt mycket relevant kunskap i form av enstaka kurser, egna studier, seminarier och workshops etc etc.

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Re: 180hp eller inte?

Inlägg av Holger Tistad »

Tänker du på DI? En grej med utbildning på ett sådant ställe är att det öppnar en oändlig mängd dörrar till olika arbetsplatser. Man träffar helt enkelt väldigt mycket folk och utvidgar sitt kontaktnät drastiskt om man går en utbildning. Sedan kan det vara ett billigt sätt att få de formella kompetenser (saxlift, ställningsbyggare, heta arbeten, bb2...) som krävs i allt större utsträckning. Om jag var arton år skulle jag nog välja att utbilda mig, men se till att jobba en del vid sidan av samtidigt.
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Användarvisningsbild
Philip Cárcamo
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 00:35
Presentation: Kille på 18år. Intresserad, glad,social, nogran, lätt lärd, gillar stress, högt tempo och är extremt ljus- och scenintresserad.
Har grundläggande ljusteknik kunskaper och vill jobba för att lära mig och upptäcka möjligheterna med Ljus och scenteknik som konstform.
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 180hp eller inte?

Inlägg av Philip Cárcamo »

Okej

Tack för responsen!!

Jag tror att det blir att utbilda sig och jobba vid sidan om. Jag hade tänkt mig Scenproduktion på Malmöhögskola 180hp, eftersom jag intresserad av produktioner som helhet. Där ljus intresserar mig mest.

Ger Malmöhögskola en bra teoretisk grund?

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Re: 180hp eller inte?

Inlägg av Holger Tistad »

Skolorna varierar lite med tiden... för några år sedan hade K3 mycket bra rykte, nuförtiden hör jag inte lika bra saker om den. Det sägs att utbildning tappat sin förankring inom teater och dans utan att skaffa sig en annan profil. Just nu skulle jag nog satsa på DI om du är inne på teater eller dans och boomtown om du är mer intresserad av konsert/event...
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster