Generalagenter som säljer direkt…

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag antar att det är fler än jag som sett trenden de senaste åren att generalagenturer/distributörer säljer direkt till slutkunder i stället för att hänvisa till sina återförsäljare. Då inte bara till de största institutionerna som SR, SVT, Operan osv, vilket ju alltid varit fallet.

Numera verkar det knappt finnas någon gräns till vem de säljer, möjligen bortsett från rena privatpersoner. Det säljs hej vilt till kommuner, skolor, idrottshallar, teatrar av alla storlekar, kulturhus och krogar.

Man ställer sig ju frågan varför de har ett återförsäljarled som förväntas marknadsföra deras produkter när man som ÅF ständigt åker på pumpen i upphandlingar och ser att generalagenturer sålt in affärerna direkt till slutkunden?

Det rör sig inte längre om ett fåtal distributörer som går bakom ryggen på sina ÅF, utan i princip varenda en i branschen gör det på mer eller mindre regelbunden basis, ingen nämnd ingen glömd. Är inte en generalagenturs roll i kedjan att supporta sina ÅF så att de kan sälja in jobben med deras produkter och sedan supporta mot slutkunden? Agenturerna har ju alltid påstått att de inte kan/vill supporta en massa slutkunder, vilket då traditionellt varit återförsäljarens/installatörens jobb (vilken därigenom får en del av handelsvinsten).

Det handlar inte heller om att de säljer till listpriser, så att vi ÅF fortfarande kan vara med och slåss om affärerna genom att ge en del av vår handelsvinst i rabatt och därmed vinna på pris, utan ofta ges samma rabatter, eller åtmistone så pass stora rabatter att en ÅF i princip måste ner på sitt eget inköpspris för att kunna vara med (här är vissa agenturer bättre än andra).

Vad kan vi som ligger i ÅF-ledet göra för att stoppa denna utveckling? Hur sätter vi press på våra leverantörer att sluta sälja förbi oss, som ofta jobbat under många år för att sälja in deras produkter? Eller handlar det om att vi helt enkelt får skita i dem och sidoimportera från andra länder, där priserna i många fall även kan vara lägre (även om man förlorar närheten till leverantören, vilket jag finner olyckligt). Ska vi alla beställa våra egna OEM-produkter direkt från fabriken i Kina?

Jag har alltid gillat systemet med en importör som har ett ÅF-nät de supportar och man jobbar gemensamt med att sälja mot slutkunden. Är detta system helt på väg att försvinna? Måste vi hitta nya vägar att göra affärer, eller går det att återupprätta ett förtroende mellan de olika leden om vi i ÅF-ledet lyckas få distributörerna att tänka om?

Är det fler än jag som ens tycker att detta är dett problem?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Jag har inte upplevt detta själv faktiskt, men är intresserad av att veta vilka agenturer som agerar på detta sätt.

Skicka gärna PM om du inte vill hänga ut någon publikt.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Hasse Queisser »

Magnus Gustafsson skrev:Jag har inte upplevt detta själv faktiskt, men är intresserad av att veta vilka agenturer som agerar på detta sätt.

Skicka gärna PM om du inte vill hänga ut någon publikt.

/M
Jag har med flit inte nämnt några namn, vilket inte heller känns nödvändigt, då det endast är 2-3 stycken av alla för mig kända generalagenter som jag INTE har märkt säljer direkt i större eller mindre utsträckning. Alla andra har jag flera exempel på där jag fått reda på att kunder till mig fått handla direkt, eller sett vid upphandlingar vilka som fått jobbet. Att börja nämna namn, även via PM känner jag vore kontraproduktivt för hela diskussionen. Jag vill däremot gärna höra andras åsikter, även generalagenters om det är några som känner att de kan ta diskussionen offentligt (men jag full förståelse för att de inte gör det).

Från ett par av de agenturer jag känner bäst har jag fått svar på frågan varför de säljer direkt vid tidigare telefonsamtal. Det vanligaste svaret är att "andra gör det, så om inte vi också gör det så får vi inte ut våra produkter alls". En annan hade råkat ut för att ÅF de tipsat sålt en annan leverantörs produkter i slutänden, vilket naturligtvis är förbaskat surt (om en leverantör tipsar mig som ÅF om ett jobb så säger det väl sig självt att jag i första ledet använder dennes produkter så långt det är möjligt, annars vore jag ju puckad).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Per Johanson »

Får jag gissa så kanske det beror på geografisk placering. Alltså att det är lättare att överleva som ÅF i norrland. Svårt att nå slutkund där när man själv finns 90 mil bort.

Att företeelsen överhuvudtaget finns tror jag beror på att musikaffären i Tyskland som säljer via Intenet har lyckats etablerat sig. Många slutkunder har upptäckt denna källa och att man prismässigt hoppar över ett led. För att möta detta måste man antingen knapra på sina marginaler eller hoppa över ÅF-ledet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Michael Christiansen »

Yo Hasse!

Det samma pågår i Danmark.

Jag ser 2 bovar i sammanhanget:

1) Internet så klart - folk är inte dumma. Vem som helst kan googla en fabrik i USA eller Europa (svårare med Kina och fjärran östen) och sweet talka deras säljare till att röja deras exportpris för regionen. Därefter är det ju lätt att ringa och spamma både generalagent och ÅF med dumheter tills dom ger up....

OK - vill man köpa en SM58 på Thomann då sparar man säkert en snabb peng, men om man handlar en GrandMA ultralight, då tycker jag att det är sjukt

- för vad f.. gör man om den crashar på ett gigg i Lappland - DÅ är det jävligt långt till Thomann's kundsupport....

Nu senast satt jag med en kund som ville köpa 3-400 Neutrik kontakter - jag måste medge att jag att och sneglade på Thomann för att matcha priserna. Jag vet att jag får ordren - men låt säga att jag ändå var 10% dyrare än tyskarna.

Kunden däremot var glad, jag hade varorna på hyllan och kunde åka in till stan med prylarna samma kväll. HAN vet att den servicen han fick, var +30% värd - men hur fan tänker en annan pojkspoling hemma på tonårsrummet i förorten???

Jag kan säga att jag kanske tjänade 350,- DKK på handeln - då hade jag hållit på i 2,5 timmar och spanat på nätet + åktiden från lagret och in till city.

Då slipper man nog gärna nästa gången och låter snubben handla på Thomann...


2) På 90 talet och i början på 2000 åkte jag mycket runt på turné i DK. Om jag hade 8-10 klubbgiggs på en tur, kunde jag åka hem och kvitta ut ordrer på minst 50-60.000,00 i snitt på en tur. Då hade jag varit runt med notesblocken och sålt 12 parkanner här, en rökmaskin här osv.. En gång om året, fik vi kanske en totalinstallation på 200-300.000,00 och då var det fest!

Jag jobbade alltid med två priser - general agentens pris och en installationspris. Balancen har jämt varit att spela med öppna kort och vägleda kunden i det bästa och mest långsiktiga val. Det var några bra år och dom grundade våran hyrespool och lagerkapacitet. Jag hade en mycket bra dialog med alla generalagenter i DK och S och hade man hum om några krockar - då ringde man varandra och snackade sig fram till en lösning.

Som jag ser det - då är uppköp, fusioner och generationsbyten hos generalagenterna en av orsakerna till att vi ÅF har fått det tuffare. Jag ser det främst hos en av våra riktigt tunga leverantörer i ljus - där skiljer det endast 8% mellan våran ÅF pris och vad dom säljer till deras lokala sporthall...

Sjukt - när det kanske handlar om 100 papp...

I detta fallet handlar det om generationsbyte och en son som har varit på handelsskola i USA och vill expandera.

Jag har tidigare skrivit i forummet att jag själv tcker att jag är en sjysst lirare som inte tar av andra, och att jag själv utvecklar mina gigs och egentligen bara lyfter luren när den ringer.

Att generalagenterna är så offensiva/giriga/snabba cash/kåta - kalla det vad man vill, är absolut inte etisk korrekt och interessant för mitt företag.

Men man måste också se deras situation.

Kreditkris, byggstopp, höga löner, dålig likviditet, fel lagerbehållning, showroom, kanske en dyr service verkstad, leasade bilar, dyr hyra, i vissa fall en fabrik som kräver en viss omsätning för att fortsätta agenturet, pensionsavtal, försäkringar, sociala avgifter, skatt, moms USCH - då är det kanske inte mycket kvar...

Jag ser detta (finans situationen)som en av de mest akuta hoten mot generalagenterna och dom HAR inte stor marginal. Men då måste dom hålla hårt tag i deras ÅF nät, annars kommer det bara att bli mera krig och tidsförbruk både på säljares och köpares sida.

Har jag rätt eller inte rätt??

Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Hasse Queisser »

Per Johanson skrev:Att företeelsen överhuvudtaget finns tror jag beror på att musikaffären i Tyskland som säljer via Intenet har lyckats etablerat sig. Många slutkunder har upptäckt denna källa och att man prismässigt hoppar över ett led. För att möta detta måste man antingen knapra på sina marginaler eller hoppa över ÅF-ledet.
Jag har märkt det en hel del på just offentliga upphandlingar, och då tror jag "den onda musikaffären i Tyskland" bara är en liten del av det. Det måste vara något mer än så.

Min största fråga i sammanhanget är: Hur tror generalagenterna att de ska kunna behålla ett fungerande ÅF-nät när de säljer förbi sina egna ÅF? Skiter de helt enkelt i det?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Michael Christiansen »

Min största fråga i sammanhanget är: Hur tror generalagenterna att de ska kunna behålla ett fungerande ÅF-nät när de säljer förbi sina egna ÅF? Skiter de helt enkelt i det?[/quote]

Ja!

Och dom kommer att överta våran ÅF roll i framtiden - men dom kommer heller inte att vara så många.

Fusioner och utdöende märken (typ Strand lighting) är en anledningarna samt webbshops där service och knowledge inte är ett issue längre.

Sad - but true!

Enda ljuspunkten är dyra produkter och tung teknologi - där måste dom lita på deras ÅF nät som är användare och ibland mera eksperter på typ dyra mixerbord, mediaservers och nätverk.

Men konsumtionsprodukter som mickar, stativ, kablage, glödlampor, rökvätska, armaturer och dylikt=

Party is over!

//Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Hasse Queisser »

Michael Christiansen skrev:Enda ljuspunkten är dyra produkter och tung teknologi - där måste dom lita på deras ÅF nät som är användare och ibland mera eksperter på typ dyra mixerbord, mediaservers och nätverk.

Men konsumtionsprodukter som mickar, stativ, kablage, glödlampor, rökvätska, armaturer och dylikt=
Jag har sett allt från rökvätska till nyckelfärdiga installationer. Trist utveckling, men så har mitt företag också glidit i procentuell fördelning till att tjänstebiten (ut på gig) blivit större, medans försäljning minskat. Kanske en utveckling som man kommer att fortsätta se bland många företag. Frågan är bara vem som ska supporta alla prylar som säljs av rena distributionsföretag?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Clementz
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 07:56
Kontakt:

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Per Clementz »

Detta är inget nytt utan kommer hela tiden att ske allt fler branscher. Arbetade själv för en av de största projektortillverkarna i början av detta årtionde. Vi råkade ut för just detta. Försäljningen skedde via flera kanaler, som AV, DATA och KONTORSBUTIKER. Vi försökte vara tydliga mot AV kanalen som var vana att kunna tjäna stora pengar på en projektor att de var tvungna att särskilja på om en kund ville köpa en projektor eller en lösning.
Samma sak håller nu på och hända inom ljus och ljud. Det blir lättare och lättare att enkelt kunna beställa saker från webbshoppar m.m.
Som ÅF så får man då offerera en lösning där man presenterar ett totalpris för det kunden efterfrågar och sen ha ett rakt över disk pris utan någon support. Är man tydlig mot kunden och förklarar skillnaden så förstår det flesta.
Som en parallell kan vi ta Dustin och deras försäljning. De var allmänt hatade av PC-åf under 90-talet (vet ej hur det är idag). De verkade alltid vara billigast, men gav ingen support. Tittade man däremot närmare på deras prissättning så var det så att de var väldigt billiga på vissa produkter, men tog sedan kraftigt igen det på tillbehören. Ja, jag har gjort en egen undersökning. Arbetade då med utveckling av e-handel på en åf.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Hasse Queisser »

Hmm... Jag är lite förvånad att denna tråd inte tog lite mer fart. Tycker de flesta ÅF verkligen att detta är en OK utveckling, eller är det helt enkelt så att folk inte vill diskutera det offentligt, kanske av rädsla att deras leverantörer ska ta illa upp och ge dem sämre villkor?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag skriver under din protest alla dar i veckan Hasse!

Jag kan räkna upp flertalet grossister som hyr på egna tekniker och låter dem montera prylar på div. ställen under grossistens namn, har torskat ett par installationer på det för att de gladeligen ger dem ett tillräckligt lågt pris för att äta upp mina rabatter....suck...


tyvärr så att man knappt orkar bry sig längre....
We make good music sound great!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Har inte råkat ut för detta fenomen, jag skulle dock i n t e uppskatta det ifall det hände!

Men det måste väl vara fler än Hasse som råkat ut för detta?

Vad säger generalagenterna själva?

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 10:02
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Henrik Elamson »

Hasse Queisser skrev:Hmm... Jag är lite förvånad att denna tråd inte tog lite mer fart. Tycker de flesta ÅF verkligen att detta är en OK utveckling, eller är det helt enkelt så att folk inte vill diskutera det offentligt, kanske av rädsla att deras leverantörer ska ta illa upp och ge dem sämre villkor?
Nej Hasse!
Jag är inte rädd för våra leverantörer, ingen borde vara det, det finns ingen anledning. Samtliga generalagenter vill alltid sälja jämt. Frågan är bara till vilket pris och på vilket sätt. För oss på Xpecta har det varit ett ömsesidigt givande och tagande mellan oss och de vi handlar av. Vi har bestämt oss för att vara bra kunder, dvs vara trevliga, förlåtande mot misstag och framförallt, betala i tid, gärna förtid. Som bra kunder med bra relationer till våra leverantörer kan vi också ställa krav på hur våra leverantörer sköter sig och beter sig. De flesta av våra leverantörer säljer inte på vår lokalmarknad utan rekommenderar oss när de får frågor från slutkund. Det finns vissa leverantörer som går på väldigt hårt i vårt närområde för att sälja direkt, och tro mig när jag säger att de inte får sälja många prylar till oss, skulle vi behöva något från någon av dem skaffar vi det på annat håll, eller påtalar mycket tydligt varför vi inte handlar mer när vi väl beställer något.

Det är ett oskick att försöka ha både ett ÅF-nät och sälja direkt till slutkund, om vi som faktiskt erbjuder mer service än att bara sälja kartonger sätter emot och ser till att få ordern och inte handlar av de som säljer direkt kan vi påverka ganska mycket, se till att stå på er. Jag misstänker dock att det är som svårast i Stockholmsområdet :-)
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Hasse Queisser »

Henrik Elamson skrev:
Hasse Queisser skrev:Hmm... Jag är lite förvånad att denna tråd inte tog lite mer fart. Tycker de flesta ÅF verkligen att detta är en OK utveckling, eller är det helt enkelt så att folk inte vill diskutera det offentligt, kanske av rädsla att deras leverantörer ska ta illa upp och ge dem sämre villkor?
Nej Hasse!
Jag är inte rädd för våra leverantörer, ingen borde vara det, det finns ingen anledning. Samtliga generalagenter vill alltid sälja jämt. Frågan är bara till vilket pris och på vilket sätt. För oss på Xpecta har det varit ett ömsesidigt givande och tagande mellan oss och de vi handlar av. Vi har bestämt oss för att vara bra kunder, dvs vara trevliga, förlåtande mot misstag och framförallt, betala i tid, gärna förtid. Som bra kunder med bra relationer till våra leverantörer kan vi också ställa krav på hur våra leverantörer sköter sig och beter sig. De flesta av våra leverantörer säljer inte på vår lokalmarknad utan rekommenderar oss när de får frågor från slutkund. Det finns vissa leverantörer som går på väldigt hårt i vårt närområde för att sälja direkt, och tro mig när jag säger att de inte får sälja många prylar till oss, skulle vi behöva något från någon av dem skaffar vi det på annat håll, eller påtalar mycket tydligt varför vi inte handlar mer när vi väl beställer något.

Det är ett oskick att försöka ha både ett ÅF-nät och sälja direkt till slutkund, om vi som faktiskt erbjuder mer service än att bara sälja kartonger sätter emot och ser till att få ordern och inte handlar av de som säljer direkt kan vi påverka ganska mycket, se till att stå på er. Jag misstänker dock att det är som svårast i Stockholmsområdet :-)
Vi har också ett mycket bra samarbete med många leverantörer. Även vi är extremt noga med att t.ex betala i tid, vilket ofta har lönat sig när man frågat efter demoex eller andra tjänster. Man får service efter hur man betalar. Min erfarenhet är att i princip alla generalagenter säljer direkt till slutkund, mer eller mindre. Vissa gör det inte så ofta, eller endast till större institutioner, men nästan alla är där och roffar. Det finns ju egentligen inget som säger att de inte kan göra så, jag tycker bara att det går stick i stäv med att ha ett fungerande ÅF-nät.

De värsta syndarna har jag också slutat handla av (och ibland skaffat samma produkter utomlands istället), men man kan ju inte bojkotta varenda leverantör. Någonstans måste man ju handla. Dessutom har de allra flesta varit väldigt servicevilliga och hjälpsamma, så på samma gång som man irriterar sig på att man tappar affärer så känner man ju människorna och gillar att jobba med dem. Jag gillar dessutom att handla av svenska leverantörer för att få korta leveranstider och ha nära till support och after sale service.

Några av de leverantörer jag har bäst samarbete med har jag påtalat problemet för, särskilt när de gått in och sålt till en redan befintlig kund. Då har de backat och i fortsättningen hänvisat den kunden tillbaka till mig. Som jag ser det ska jag som ÅF dock inte ens behöva vara orolig för att en generalagent ska sälja till mina kunder (eller potentiella kunder).

Man tröttnar lätt på att t.ex jobba in en kommunkund, serva dem och sälja förbrukningsmatriel till dem under en period, bara för att bli överkörd av sin egen leverantör när det kommer till en större upphandling hos samma kund. Att sätta emot och ta ordern är ofta svårt, då rabatterna från leverantörerna kan äta upp stora delar eller hela vinsten från affären. Att ta affären utan vinst bara för att knäppa någon på näsan tycker jag är kontraproduktivt. Det sabbar bara marknaden ännu mer.

Intressant att se att det är fler som råkar ut för det och stör sig på det dock.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Generalagenter som säljer direkt…

Inlägg av Hasse Queisser »

Läste igenom mina tidigare inlägg och såg att det kan framstå som att varenda affär ryker på grund av detta, men så är det naturligtvis inte. Det händer dock med jämna mellanrum. Bara ett litet förtydligande...
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster