Erkännande?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Christoffer Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 nov 2009, 22:47
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
Ort: Göteborg

Erkännande?

Inlägg av Christoffer Hansson »

Jag undrar över är om hur vanligt det är att crewet kring en artist eller ett band får erkännande om de gjort ett bra jobb. Är det mest internt eller händer det att artister/band tackar sitt crew efter en spelning/under ett tacktal när de vunnit pris eller liknande?
Har ni varit med om det?

Man hör ju ganska ofta från artister/band att det är slitsamt på turné, men jag upplever att allt folk runt om kring, som sliter minst lika mycket ofta hamnar i skuggan.
Jag menar det krävs inte mycket att tacka, men det gör så mycket.
Detta har jag till exempel märkt när jag humpat på lite festivaler, en del tekniker upplever jag tar det förgivet med humpar och är otrevliga (i brist på bättre ord), medans andra är mer tillmötelsegående och tackar när man hjälpt dem med något. Det gör sån skillnad, eller jag tycker det iallafall. Sedan så är jag fullt medveten om att det finns en hel del mindre hjälpsamma humpare, tror nån i en annan tråd sa att de hade tuggummi i byxorna? Och jag kan därför förstå om folk i allmänhet har en spektisk bild av humpare, men då är det kanske ännu viktigare att uppmuntra dem som gör något bra?
I've heard it both ways

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Erkännande?

Inlägg av Adam Ander »

Att nämnas i tacktal är nog vanligare i mindre sammanhang tror jag, för de flesta tar nog det för givet att det låter bra och lyser fint.
Antagligen för att de inte vet och förstår vilket enormt arbete som ofta ligger bakom... Det är ju sällan som mixerborden levereras färdiginställda och trossen kastar upp sig själv i taket..
Men rent officiellt så är väl ljud&ljus bara där för att framhäva artisten, för vem kommer och lyssnar på en välhängd nexo-rigg och tittar på 300 showguns när det inte står någon på scen... så om ingen lägger märke till det kanske man har gjort ett bra jobb? Haha...
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Erkännande?

Inlägg av Tobbe Friberg »

Jag vet inte hur det är med er men jag jobbar för pengarna och inte erkännandet.
Alla artister jag har jobbat med har visat sin uppskattning bakom scenen och det räcker för mig.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Erkännande?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Good talk ;-)

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Erkännande?

Inlägg av Jacob Henriksen »

Adam Ander skrev:så om ingen lägger märke till det kanske man har gjort ett bra jobb? Haha...
Hans Nicklasson skriver i sin bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet":

Att vara ljudtekniker är ett bakgrundsjobb. Gillar man att stå i rampljuset får man se till att få utlopp för det på annat sätt eller helt enkelt bli popstjärna istället för ljudtekniker. Man blir sällan nämnd i recensioner. Och blir man det, är det när ljudet har varit dåligt. Man kan säga att jobbet går ut på att inte märkas eller sticka ut, då har ljudet varit bra! Det gäller särskilt för teater och musikal. Publiken ska inte tänka på hur bra det är! Ljudet ska bara finnas där som en naturlig del i föreställningen och förstärka helhetsupplevelsen. :wink:

Tommy Lindroos
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 20:04
Ort: Sollerön
Kontakt:

Re: Erkännande?

Inlägg av Tommy Lindroos »

R&Q tackar sina tekniker efter varje spelning så att publiken hör det, i alla fall de som jag varit på å det är inte en =)
"There is no show without light"

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Re: Erkännande?

Inlägg av Anders Herbertzon »

Tobbe Friberg skrev:Jag vet inte hur det är med er men jag jobbar för pengarna och inte erkännandet.
Alla artister jag har jobbat med har visat sin uppskattning bakom scenen och det räcker för mig.
jag jobbar för att det är roligt, pengarna är bara en bonus :)
/ Hebbe

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Erkännande?

Inlägg av Tobbe Friberg »

Anders Herbertzon skrev:
Tobbe Friberg skrev:Jag vet inte hur det är med er men jag jobbar för pengarna och inte erkännandet.
Alla artister jag har jobbat med har visat sin uppskattning bakom scenen och det räcker för mig.
jag jobbar för att det är roligt, pengarna är bara en bonus :)
Det går över.....

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Re: Erkännande?

Inlägg av Anders Herbertzon »

Tobbe Friberg skrev:
Anders Herbertzon skrev:
Tobbe Friberg skrev:Jag vet inte hur det är med er men jag jobbar för pengarna och inte erkännandet.
Alla artister jag har jobbat med har visat sin uppskattning bakom scenen och det räcker för mig.
jag jobbar för att det är roligt, pengarna är bara en bonus :)
Det går över.....
Det tror jag inte...men om den dagen kommer så byter jag jobb...
Varför arbeta med något som inte är roligt när det tar upp så mycket tid av ens liv?
/ Hebbe

Användarvisningsbild
Christoffer Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 nov 2009, 22:47
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
Ort: Göteborg

Re: Erkännande?

Inlägg av Christoffer Hansson »

Anders Herbertzon skrev:
Tobbe Friberg skrev:
Anders Herbertzon skrev:
Tobbe Friberg skrev:Jag vet inte hur det är med er men jag jobbar för pengarna och inte erkännandet.
Alla artister jag har jobbat med har visat sin uppskattning bakom scenen och det räcker för mig.
jag jobbar för att det är roligt, pengarna är bara en bonus :)
Det går över.....
Det tror jag inte...men om den dagen kommer så byter jag jobb...
Varför arbeta med något som inte är roligt när det tar upp så mycket tid av ens liv?
Håller med dig där, förstår inte varför folk går och är deprimerade/sura/hatar sina jobb, där jag jobbade tidigare fanns det några såna personer och de drog ner stämningen för alla.

Sedan startade jag tråden för att jag dels är nyfiken om det förekommer att crewet får beröm "offentligt" eller om det mest sker "backstage"/intent och sedan hoppades jag på att kunna starta en diskussion kring att måste det vara ett bakgrundsjobb? ser man till ljusdelen iallafall så okej, publik kommer inte och kollar på en snygg rigg utan på bandet, men samtidigt hade man inte sett bandet utan ljuset.

Vid mindre teaterproduktioner vet jag om att det förekommer att skådisarna vänder sig till FoH och apploderar dem där, och jag tycker det är en fin gest.

Jag vet att förr såg jag på till exempel en konsert som ett musikuppspel, men numera ser jag en konsert som en show där allt spelar in, ett bra exempel är Rise Against på Arenan i höstas. Bandet var skitbra och gjort allt rätt, det var lite problem med ljudet under första låten men sedan funkade det jättebra. däremot ogillade jag lokalen och jag tyckte ljusoperatören gjorde ett rent ut sagt uselt jobb, trots att han hade en helt okej rigg att leka med. Detta är högst personliga åsikter.
I've heard it both ways

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Erkännande?

Inlägg av Leif Baltazars »

Får kassörskan på ICA applåder? Går nån in till bilmeken och tackar för en lagad bil? Tackar nån busschaufören (stadstrafiken) för en trevlig åktur? Listan kan göras onödigt lång! Får man pröjs för det man gör, kan man nog inte förvänta sig tack...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Erkännande?

Inlägg av Niklas Elste »

varför ska man applådera artisten i sådant fall?

Jag brukar tacka kassörer, telefonister, bilister och artister mfl.

Är ett tack så svårt och bemödande?

man ska inte räkna med att få ett men det är inte fel att ge.

Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 08:07
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Re: Erkännande?

Inlägg av Per Moneeo »

I slutet av 80-talet under folkparksturneernas glansdagar så var det kutym att artisterna tackade crewet. Jag tycker det är kul att R&Q har behållt den traditionen.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Erkännande?

Inlägg av Adam Ander »

uppskattning och feedback är aldrig dåligt?
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Erkännande?

Inlägg av Johan Eriksson »

Adam Ander skrev:uppskattning och feedback är aldrig dåligt?
Medhåll från mig. Men ibland sitter feedback & tack fruktansvärt långt in om man inte tackar först själv har jag märkt med åren.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Erkännande?

Inlägg av Tobbe Friberg »

Anders Herbertzon skrev:
Tobbe Friberg skrev:
Anders Herbertzon skrev:
Tobbe Friberg skrev:Jag vet inte hur det är med er men jag jobbar för pengarna och inte erkännandet.
Alla artister jag har jobbat med har visat sin uppskattning bakom scenen och det räcker för mig.
jag jobbar för att det är roligt, pengarna är bara en bonus :)
Det går över.....
Det tror jag inte...men om den dagen kommer så byter jag jobb...
Varför arbeta med något som inte är roligt när det tar upp så mycket tid av ens liv?
Roligt betalar inte hyran var det jag menar...
Jag tycker oxå mitt jobb är roligt men det går inte bortse från pengarna....

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Re: Erkännande?

Inlägg av Holger Tistad »

Leif Baltazars skrev:Får kassörskan på ICA applåder? Går nån in till bilmeken och tackar för en lagad bil? Tackar nån busschaufören (stadstrafiken) för en trevlig åktur? Listan kan göras onödigt lång! Får man pröjs för det man gör, kan man nog inte förvänta sig tack...
Inte applåderar jag kassörskan... men nog brukar jag slänga ur mig ett tack till henne/honom, och till bilmeken, ibland t o m busschaffisen, och definitivt till de jag är beroende av på jobbet som hump, catering, vaktmästare, städ... men jag har också förståelse för att det glöms bort och/eller att andra inte alltid förstår vem som brer mackorna...
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Erkännande?

Inlägg av Måns Nilsson »

Adam Ander skrev: för vem kommer och lyssnar på en välhängd nexo-rigg och tittar på 300 showguns när det inte står någon på scen... så om ingen lägger märke till det kanske man har gjort ett bra jobb? Haha...
I Melodifestivalssammmanhang så applåderar man ju Karaoke och pratar om riggen. Nära nog.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mattias Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 10 sep 2005, 14:25
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Erkännande?

Inlägg av Mattias Johansson »

Satt och tittade på en David Gillmor live DVD i Våras och då mins jag att Ljussättaren var med på gruppfottot på skivan.
Nu har ju Mark Fisher jobbat med David sedan 70 talet men det var ändå kul att se att dom är så nära vänner.
För de som inte är bekant med honom kolla in hans hemsida..

http://www.stufish.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Johansson

Ljud & Ljus Control

matte@ljudljuscontrol.se

060-514100
070-3314544

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Erkännande?

Inlägg av Mikael Thieme »

Nog förekommer det väl ibland att åtminstone ljudtekniker får ordentlig och offentlig cred för sitt jobb, men då är det ju ofta ett mer långtgående samarbete med konstnärligt inflytande i skapandet och kanske mer på studio- än på livesidan. Två svenska exempel är ju Michael B Tretow och Åke Linton.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster