ljudtekniker utbildning från grunden

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Niklas Elste »

Vart kan man hitta en utbildning som:
Går från grunden till jobb färdig
och ger en tittel

Den är inte till mig utan till en bekant som har bestämt sig att bli tekniker och det så fort som möjligt

alla svar hur bra eller dåliga dom än må vara
är välkomna

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Hasse Queisser »

Det finns väl bara en som är värd namnet. Ljudingeniör på Acusticum i Piteå.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Jacob Thulesius »

Vill han blir ljudtekniker så rekomenderar jag att han skippar utbildningen.
Börja med att läsa på själv, leta sedan upp nån ljudfirma i din region och be att få hänga med som roddare.
Visa dig pålitlig och lär dig hans grejer och så småningom kommer du få köra själv.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Anders Brandén »

Hasse Queisser skrev:Det finns väl bara en som är värd namnet. Ljudingeniör på Acusticum i Piteå.
Inte för att vara sånn, men ljudingenjör blir man inte längre och Acusticum är företagsparken och konserthuset brevid. :)
Dock blir man ljudtekniker på Instutitionen för musik och medier vid LTU. *bomb*

Och för att prata lite gott om den. Det är en grundutbildning så du förutsätts inte ha några förkunskaper men när du går ut är du förhoppningsvis en hejjare på det du valt att inrikta dig på. Vill du sitta hela din utbildning i studio så visst, vill du däremot vara ute och gigga med musikerna på skolan så är det möjligt. Eller är du snarare lagd åt mäss och konferenshållet så finns det ett glatt gäng grymma upplevelseproducenter som du kan slå ditt kloka huvud ihop med.
Summa summarum, från början till slut med en sjuhelvetes mickpark!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Hasse Queisser »

Anders Brandén skrev:
Hasse Queisser skrev:Det finns väl bara en som är värd namnet. Ljudingeniör på Acusticum i Piteå.
Inte för att vara sånn, men ljudingenjör blir man inte längre och Acusticum är företagsparken och konserthuset brevid. :)
Dock blir man ljudtekniker på Instutitionen för musik och medier vid LTU. *bomb*

Och för att prata lite gott om den. Det är en grundutbildning så du förutsätts inte ha några förkunskaper men när du går ut är du förhoppningsvis en hejjare på det du valt att inrikta dig på. Vill du sitta hela din utbildning i studio så visst, vill du däremot vara ute och gigga med musikerna på skolan så är det möjligt. Eller är du snarare lagd åt mäss och konferenshållet så finns det ett glatt gäng grymma upplevelseproducenter som du kan slå ditt kloka huvud ihop med.
Summa summarum, från början till slut med en sjuhelvetes mickpark!
I stand corrected. Kvarstår dock att jag tror Piteå är den enda utbildningen som ger särskilt mycket. Annars är det nog bättre att gå den långa vägen och arbeta sig upp.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Anders Brandén »

Hasse Queisser skrev: I stand corrected. Kvarstår dock att jag tror Piteå är den enda utbildningen som ger särskilt mycket. Annars är det nog bättre att gå den långa vägen och arbeta sig upp.
Där har du nog rätt! Som en parantes, om någon närmar sig Piteå och vill se skolan, Acusticum eller liknande hör av er via PM eller nåt.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Mikael Thieme »

Niklas,
för att bli ljudtekniker krävs kunskap och erfarenhet. Jag håller inte med Jacob T om lärlingsvägen, den var rätt väg (läs: enda vägen) för tjugofem år sedan men för en ung kille att skaffa en fungerande yrkeskompetens idag är den inte det. De enda integrerade utbildningsvägarna idag som är i närheten av att ge båda delarna är de tre åren i Piteå (Luleå Tekniska Universitet, kandidatexamen) och möjligen Audio Engineering Program på SAE (School of Audio Engineering) i exempelvis Stockholm. Andra formella utbildningar ger teoretiska kunskaper men är för korta för att ge någon hands-on erfarenhet att tala om, och lärlingsvarianten ger oundvikligen motsatsen.
En kompromisslösning kan vara någon ettårig KY-utbildning i ljudteknik, då är åtminstone kursplanen hyfsat vettig om än oftast både grund och smal jämfört med Piteå.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Niklas Elste »

men är dom från 0% till 100%?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Mikael Thieme »

Varken LTU ( http://www.ltu.se/edu/program/FKLTG?timePrev=false ) eller SAE (http://stockholm.sae.edu/sv/course/2498 ... ng_Program ) kräver såvitt jag vet några förkunskaper inom ljudteknik. Hyfsade kunskaper i engelska är förstås inte fel, men de formella behörighetskraven är bara helt allmänna.
Piteå (LTU) ger både bredare och djupare kunskaper och alltså en mer komplett utbildning, men på bekostnad av tidsåtgång. Som ljudtekniker (liksom i de flesta yrken) blir man ju aldrig fullärd, så de 100 procenten är mest en vacker siffra. Det finns alltid seminarier, vidareutbildningar, kurser, konferenser... chanser för den som vill att lära sig mer inom olika grenar av ljudteknik. Ju mer din kompis lär sig, desto mer kommer h*n att förstå att h*n inte vet. :wink:
Senast redigerad av 1 Mikael Thieme, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Niklas Elste »

jag ska säga det till henne

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Tobbe Friberg »

Mikael Thieme skrev:Varken LTU ( http://www.ltu.se/edu/program/FKLTG?timePrev=false ) eller SAE (http://stockholm.sae.edu/sv/course/2498 ... ng_Program ) kräver såvitt jag vet några förkunskaper inom ljudteknik. Hyfsade kunskaper i engelska är förstås inte fel, men de formella behörighetskraven är bara helt allmänna.:
Enda antagningskraven är väl att klara antagningsproven i el-tele och musikteori och sedan göra ett bra intryck i intervjun.
Kan vara så att dom har ändrat det sedan jag gick ut 2004.
Den är ju dock 3 årig nu och det verkar vara helt i mitt tycke bortkastad tid eftersom 3:e året knappt har något med ljudteknik i praktiken att göra.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Mattias Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 10 sep 2005, 14:25
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Mattias Johansson »

Frågan var hur man utbildar sig till Ljudtek och får den titel'n. Hur många renodlade ljudtek finns i lilla Sverige?. Här är vi ju allt ifrån rigger till försäljare och allt där imellan. Grundläggande i denna branch är ju el och musikkunskap och så tror jag ett det kommer att fortsätta vara. Om man vill hitta en karriär i denna branch i Sverige måste man ut och jobba på fältet. Så är det bara. Men skolan är lika viktigt. Musik teori, Datakunskap och mattekunskap är mycket viktiga delar att ha med sig med elläran. Men varför inte heller ekonomi utbildning och säljutbildning?. Det är ju ofta små företag som de flesta jobbar på så att ha bra koll på all pappershantering skadar inte heller. Att stirra sig blind på att hitta en utbildning som lär en att mixa ett ljud/ljus bord tror jag är den minsta delen och det är ju oftast sånt man lär sig på Workshop's och att "ta rygg" på någon som redan jobbar med det. Kunskap är inte en tung bära att bära.
Mattias Johansson

Ljud & Ljus Control

matte@ljudljuscontrol.se

060-514100
070-3314544

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Adam Ander »

Boomtown i borlänge startar ju en PA-ljudutbildning på 3 år nästa år (om jag minns rätt). Kolla upp det!
Hello, my name is Ninja.

Kent Strandberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 21:20
Presentation: började som vinyl dj på 70 talet men har helt gått över till cd och lite dator med betoning på lite

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Kent Strandberg »

det har funnits en ljudteknikerutbildning i kramfors .
vet inte om den finns kvar men det var en bred utbildning kan kolla vilken skola det var om det finns intresse.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Niklas Elste »

just nu pratar hon om SAE men det kanske inte skadar med fler allternativ

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Jacob Henriksen »

Adam Ander skrev:Boomtown i borlänge startar ju en PA-ljudutbildning på 3 år nästa år (om jag minns rätt). Kolla upp det!
Det där lät intressant må jag säga! Jag börjar själv El-programmet på gymnasiet nästa år och efter det skulle man ha gått någon form av PA-utbildning. Kollade in Boomtowns hemsida men hittade inget. Vart kan jag leta mera? Borlänge vore perfekt att plugga i när man själv bor i Bollnäs (ca 15 mil emellan).

Mvh Jacob

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Adam Ander »

Jacob Henriksen skrev:Det där lät intressant må jag säga! Jag börjar själv El-programmet på gymnasiet nästa år och efter det skulle man ha gått någon form av PA-utbildning. Kollade in Boomtowns hemsida men hittade inget. Vart kan jag leta mera? Borlänge vore perfekt att plugga i när man själv bor i Bollnäs (ca 15 mil emellan).

Mvh Jacob
Prova att kontakta Mia eller Jimi, dom borde ha lite koll på det där.
mia(a)boomtown.nu
jimi(a)boomtown.nu
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Jacob Henriksen »

Adam Ander skrev:
Jacob Henriksen skrev:Det där lät intressant må jag säga! Jag börjar själv El-programmet på gymnasiet nästa år och efter det skulle man ha gått någon form av PA-utbildning. Kollade in Boomtowns hemsida men hittade inget. Vart kan jag leta mera? Borlänge vore perfekt att plugga i när man själv bor i Bollnäs (ca 15 mil emellan).

Mvh Jacob
Prova att kontakta Mia eller Jimi, dom borde ha lite koll på det där.
mia(a)boomtown.nu
jimi(a)boomtown.nu
Okej, tack! :)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Niklas Elste »

bomtown värkar vara ett helt ok ställe vad jag har förstått på en kille som jag känner som gick deras ljus utbildning

så jag antar att deras ljudutbildning kan bli bra den me

Användarvisningsbild
Christoffer Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 nov 2009, 22:47
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
Ort: Göteborg

Re: ljudtekniker utbildning från grunden

Inlägg av Christoffer Hansson »

Niklas Elste skrev:bomtown värkar vara ett helt ok ställe vad jag har förstått på en kille som jag känner som gick deras ljus utbildning

så jag antar att deras ljudutbildning kan bli bra den me
jag kan intyga att Boomtown är ett "ok ställe", jag går ljusutbildningen nu och trivs som fisken i vattnet :D
I've heard it both ways

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster