Hur vanligt är detta? och är detta lagligt? (kommun+teknik)

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Hur vanligt är detta? och är detta lagligt? (kommun+teknik)

Inlägg av Anders Ericsson »

En fråga som vi länge grubblat över.
Hur vanligt är det att kommuner driver sina egna arrangemang med egen utrustning? Nu menar jag i större regi faktiskt.
Köper in ljud, ljus och teknik och anställer egna tekniker och kör vad dom kallar sina egna kommunala arrangemang då ink detta alla föreningar mm som Kan ha en koppling till kommunen.

Är detta vanligt?
Är detta lagligt enligt konkurranslagen? Detta stänger ute andra privata entreprenörer som inte har en möjlighet att ta sig ann dessa jobb.

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Varför skulle just ljud- och ljus-branchen vara undantagen?

Kommunerna har ofta egna IT-avdelningar, parkförvaltningar etc som i princip också kan
kunnat hyras in från externa bolag, med ditt resonemang så borde de avdelningarna också
vara regelbrott.

/M
_________________
T b a

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Anders Ericsson »

Missuppfatta mig inte nu. Jag frågade OM detta var lagligt och hur vanligt det är!
Jo visst finns det parkavdelningar m.m som du säger. Men det känns märkligt om en tjänst som alltid hyrts in av kommuner plötsligt stoppas av att kommunen själv sköter om den delen. Lagen säger jy dock att kommuner får inte syssla med verksamhet som missgynnar och konkurrerar med andra företag spec lokala företag. Det skall läggas ut på entreprenad.
Kommunen driver igentligen en ljud och ljus rörelse med skattepengar och en budget som ingen privatföretagare kan konkurrera med.

Sen är det så luddigt i detta.
För att föreningsliv och politiska arrangemang som är inom kommunen anväder sig nu av kommunens tjänst till ett kraftigt lägre pris än den externa marknaden. Det känns inte sjysst......

Då kan kommunen öppna vilken rörelse som hälst och konkurrera ut lokala och även riks företag?

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 10:02
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Henrik Elamson »

Anders: Jag är inte riktigt säker på vad du hänvisar till när du säger att det inte är lagligt. I vanlig ordning när det gäller det juridiska är det nog mer en tolkningsfråga. Däremot kan man ju diskutera den moraliska lämpligheten i detta. Offentlig verksamhet bör, enligt min mening, koncentrera sig på sin kärnverksamhet. Dvs sociala frågor, omvårdnad, barnomsorg, rättsväsende mm.

Att en kommun konkurrerar med enskild näringsverksamhet är dock inte ovanligt. Hör med någon jurist om deras bedömning i just detta fall, kan ni processa om det och ha en god chans att vinna? Om inte kan ju alltid media vara intresserade i alla fall. Kör en snyftis i lokalpressen, det kan vara god gratisreklam för er verksamhet.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Om man tänker som du så skulle inte kommuner få göra något eller? Det finns ju alltid något företag som gör något som kommunen gör.

Jag jobbar på Hässleholms komunhus. Kommunen har hanstält oss tekniker 4st heltids och sen kommer det även några timanstälda. De har köpt in ljudutrustning till oss för att klara vårat arbete. Vi får pengar för att uppdatera tekniken ständigt. I förra sommaren så fick vi 650 tusen för nytt PA och Mixer i stora salongen. Enligt dej så bedriver vi olaglig veksamet eller? Det tror jag inte att vi gör. Men kommer något och vill hgyra saker till något utanför vårat hus så hänvisar vi dom till de lokala företagen. Och vi anlitar de lokala företagen till att kompletera våran teknik när det behövs. För ingen teknik i vårat hus ska användas utanför huset bara för att inte konkurera.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Timo Raita
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 13 jun 2006, 13:24
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Timo Raita »

http://www.svensktnaringsliv.se/materia ... cle952.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
F430 is the shit!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Niklas Elste »

Det här liknar min kommun, här hade vi många parkkonserter varje sommar
men kommunen bestämde sig för att ge en förening pengar att köpa utrustning för
och sen ge dom bidrag för att genomföra den verksamhet som vi hade
(föreningen hade inte inriktning mot parkkonserter innan).

HUR ska man kunna konkurrera med ett sånt förfarande?

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Jonas Lundin »

Niklas Elste skrev:Det här liknar min kommun, här hade vi många parkkonserter varje sommar
men kommunen bestämde sig för att ge en förening pengar att köpa utrustning för
och sen ge dom bidrag för att genomföra den verksamhet som vi hade
(föreningen hade inte inriktning mot parkkonserter innan).

HUR ska man kunna konkurrera med ett sånt förfarande?
I ditt fall skulle jag göra som jag redan gjort. Jag gick med i föreningen och visade vad jag kunde. Sen hur det gick sen är en annan historia.
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Niklas Elste »

Jonas Lundin skrev: I ditt fall skulle jag göra som jag redan gjort. Jag gick med i föreningen och visade vad jag kunde. Sen hur det gick sen är en annan historia.
Nej tack jag orkar inte bli scout, även om dom har lite kul aktiviteter i skogen.
Det är helt enkelt för mycket som det är nu.

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Jonas Lundin »

Okej! men i mitt fall blev det ett medlemskap i en lokal kulturförening.
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Niklas Elste »

Jag är redan med i styrelsen i den lokala kulturföreningen men vi har inte fått frågan om att göre park jobben trotts att vi har kompetensen och utrustningen som krävs.

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Anders Ericsson »

Men har jag förstått detta rätt?

Kommunen får lov att hyra ut sig och sin utrustning till föreningar i sin kommun. Detta mot ekonomisk ersättning och ekonomisk vinning?
Det görs nämligen här.

Andra aktörer på marknaden får heller inte frågan eller möjligheten att vara med om att lämna anbud och pris på enstaka eller återkommande arrangemang. Detta körs på, helt över de privata aktörerna. Med kommunen som får ersättning och vinning av detta.

Och om, OM!!!! Det skulle komma till ett läga då någon "förening" gör en förfrågan om anbud så blir man helt överkörd med priser som inte finns på marknaden.... Helt okonkurrensbara. Så man sitter utan jobben endå.

Känns helt fel faktiskt.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Huruvida det är lagligt eller inte har jag faktiskt ingen aning om.
Jag tycker det där brukar gå i omgångar när det kommer till instutioner/föreningar.

Man hyr in utrustning/personal. Sen tycker man det blir "för dyrt" och börjar köpa in utrustning, alt anställer någon.
I många fall grundar sig besluten tyvärr på en upplevd känsla och inte på en ekonomisk helhetsbedömning.
Efter en tid börjar utrustningen förfalla och de som vart engagerade i den går kanske vidare eller tappar intresset.
Så börjar man anlita teknikleverantörer igen medan utrustningen man köpt står och dammar.

Jag tycker vi har ett gemensamt ansvar att höja statusen på vår bransch, och uppmärksamma våra kunder på vad slutpriset faktiskt finansierar (lönekostnader, förbrukningsmaterial, drivmedel, kapitalkostnad, lokalkostnad, lagerarbete, service av utrustningen, övriga fasta kostnader mm) och vilka mervärden som det innebär att beställa en hel produktion jämfört med att köpa egen utrustning (som också medför nämnda kostnader samt handhavandekostnad i de fall man inte har idéell personal)

Vidare så tycker jag att medvetenheten bör ökas framförallt hos idéella föreningar om ansvaret att finansiera sina egna projekt. Om man beställer hem en hantverkare är man själv tvungen att finansiera dennes arbete. Om ett företag köper in en tjänst är man ansvarig för att täcka kostnaden. Så varför skulle inte en idéell förening vara ansvarig för att hitta täckning för kostnaderna i samband med sitt arrangemang?

Det är ju givet att det kan vara svårt att få ett arrangemang att gå runt enbart på biljettintäkter, men ofta läggs problemet över på leverantörerna, istället för att man hittar sätt att täcka kostnaderna på andra vägar. Till exempel via företagssponsring, studiecirklar, föreningsbidrag eller försäljning, samt att man kan hitta ytterligare en part som kan agera mellanhand och dra av momsen ifall man själv inte är momsregistrerad.

Vår bransch bör sträva efter en öppen dialog med våra kunder där vi informerar dem om vad de faktiskt får för sina pengar, hur de själva kan påverka kostnaden och hur de kan täcka den istället för att bara konstatera att det är "för dyrt".

Dock tycker jag att det finns många bra exempel på välskötta institutioner (som i Marcus fall antar jag) där man har egen utrustning och personal, men där det finns ett ekonomiskt tänk och ett bra samarbete med branschen i övrigt. I dessa fall handlar det ju inte heller om att "spara pengar" utan då har man ett ekonomiskt tänk från början och tar betalt för utrustning och personal, antingen inbakat i lokalhyran eller som något som tillkommer, och då sker ju heller ingen osund konkurrens.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Johannes Olsson »

Var det inte en kommun som åkte på böter/skit för att de sålde kaffe för 5kr/koppen? Det är ett underpris som kaféerna inte kunde hålla, så enligt konkuranslagen så var det fel. Och kommunen ifråga fick backa.

Borde vara samma här. Om de sänker företag med att ge grova underpriser för att de har råd att gå back med hjälp av skattepengar så borde det vara olagligt.

Johannes

EDIT: http://www.dn.se/ekonomi/manga-anmaler- ... -1.1125395" onclick="window.open(this.href);return false;

Tydligen ganska suddigt vad man får och inte... Bara en anmälan kan reda ut det!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Omsorgen i Hässleholms kommun fick ett påpekande när de sålde typ dagens rätt till anhöriga på vårdhem till självkostnads pris. De fick genast sluta med det. Jag mins inte om de fick sälja ttill marknads anpassat prid eller sluta med det helt.

Det viktiga i detta fall med ljudtekniken är väll var går gränsen mellan kommunal verksamhet eller inte. Om kommunen driver ett kullturhus eller teater så ska de naturligt vis ha ljud- ljus och AV teknik till det med personal. Men att hyra ut endast tekniken till föreningar i kommunen till underpris för att de ska ha i sin egen lokal är helt fel.

Vi på kulturhuset i hässleholm som är en kommunal anstalt hyr inte ut tekniken utanför huset. Vill någon hyra så hänvisar vi utanför huset. Är det arrangemang som görs av kullturförvaltningen men som e utanför huset så hyr vi teknik från ett företag och endast personal kommer från oss. Våran teknik lämnar aldrig huset.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt? (kommun+tekn

Inlägg av Anders Ericsson »

Nu väcker vi liv i en gammal tråd!
Tråden har legat lugnt nu i över 1år, vi har fortsatt göra bedömningar och försökt få en dialog med kommunen i vårt fall. Men det har inte hänt fruktansvärt mycket från kommunen sida.

Där emot har det börjat hända mer grejer som jag nu bollar ut till er alla igen.

Som en ovan skrev skulle det vara helt okay att en kommun har anställda tekniker och ljud och ljus teknik i en kommun lokal fast installation, utan att lämna huset, folkpark eller teater och då för kommunala endamål typ skolor, konferens, kulturskolor. Detta köper jag helt! Klart detta är en "inom ramarna" kultur arrangemang. Men......

Men....
Nu och även tidigare har kommunen börjat "turnera" inom kommunen och levererar ljud o ljus teknik till lokala föreningar på andra platser utanför "huset" nu förflyttar dom sig inom kommunens idrotts hallar, fasta utomhusparkscener m.m. Dom hänvisar här till att:
Idrottshallar, fasta utescener m.m är kommunala, där med gör det rätten att dom får ha sin utrustning mobil och till föreningars förfogande.

Det har även visat sig (inget hemligt: kommun är offentligt, där med offentliga handlingar) att dom har en prislista att presentera för intresserade hyres kunder. Ex om en kund, förening eller företag vill hyra folkparken eller en kommunägd lokal, byggnad så kan dom då få teknik till priset från prislistan.
Denna prislista är inte i närheten av vad branschen rekommenderar.

Det senast inom denna härva är att kommunen i lokal press går ut med att dom jobbar för fullt med att få ett budget tillskott i sin verksamhet till att investera i en mobil scen samt ett nytt PA system av Linearray typ. De har även gott ut med direkt upphandling för ett nytt Digico ljudbord. Även tidigare i år gjordes inköp av nytt monitor system samt trådlöst mikrofon system

Summa av detta är att denna kommunen gör inköp av stor kaliber och dom väljer inga "dåliga" produkter från våra skattemedel. Utrustningen dom har och även söker budget tillskott för är av mycket hög klass. En klass som många av oss har tungt att investera i. Kanske inte ens kan investera i.

En utrustning som inte används för att fast installation. Den köps och anpassas för turne' bruk. Dock i.o.f.s inom kommunens markgränser med i olika parker och lokaler.

Vi har konfronterat kommunen ang detta. De svara som ovan, men även tillägger att:
Om vi inte kan erbjuda våra lokala föreningar detta så finns det ingen chans för dom att kunna göra kultur arrangemang och då skulle kulturen dö ut i denna kommun.
Vår tanke:
Föreningarna betalar för tekniken.
Pengar som dom fick i bidrag från kommunen används för att betala tillbaka till kommunen. Till en prislista som ingen kan konkurrera med. Bytta pengar?
Varför kan då inte privata företag leverera till föreningarna, dem får utbetalda bidrag till detta ändamål.

Vårat företag har tappat över 100 jobb i kommunen p.g.a detta. Vi får inte ens förfrågningar längre.
De vet redan att hyr dom lokal från kommunen får dom även tekniken från kommunen. Oavsett vilken lokal dom väljer inom kommunens ägo.
Till och med en gammal återkommande kund har signalerat att dom nu kommer till nästa arrangemang försöka lägga det i en kommunlokal, folkpark. Just för att föreningen har en låg budget och försöker få ner teknik och scenkostnader genom denna lösning.

Åsikter, tankar från er kära kollegor?

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt? (kommun+tekn

Inlägg av Patric Nord »

Något att börja nysta i

Kommuner och andra offentliga aktörer ska inte agera på fungerande marknader. Det tränger undan etablerade företag och hindrar nyföretagande. Det skriver Konkurrensverket i ett remissvar till regeringen.

http://www.konkurrensverket.se/t/NewsPage____3860.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luxlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt? (kommun+tekn

Inlägg av Niklas Elste »

jag lider med dig
dom gillar att spela fult inom kommunerna

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt? (kommun+tekn

Inlägg av Marcus Sandberg »

Kulturhuset i Hässleholm är hårda med att inte hyra ut utenför kulturhuset. Kommer en annan förvaltning så får de inte hyra för att ha det i sin veksamhet de får en hänvisning till lokala företa. Skall kulturhuset köpa in material så väljer de i första hand de lokala företagen till sina teknik inköp. Då känar de likala förtagen på komunens verksamhet. Nu i somras så anordnade kulturförvaltningen några konserter då valdes de lokala företagen att bli teknik leverantörer med tekniker. Allt kommunen bidstod med va personal för att hjälpa till med bygge och rivning helt enligt lokala företagets önskemål.

Så mitt råd till er. Ta kontakt med konkuransverket. För så som det verkat va i eran kommun så tar kommunen död på den lokala företagssamheten genom att konkurera ut dem.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hur vanligt är detta? och är detta lagligt? (kommun+tekn

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anders Ericsson skrev:Nu väcker vi liv i en gammal tråd!
Tråden har legat lugnt nu i över 1år, vi har fortsatt göra bedömningar och försökt få en dialog med kommunen i vårt fall. Men det har inte hänt fruktansvärt mycket från kommunen sida.

Där emot har det börjat hända mer grejer som jag nu bollar ut till er alla igen.

Som en ovan skrev skulle det vara helt okay att en kommun har anställda tekniker och ljud och ljus teknik i en kommun lokal fast installation, utan att lämna huset, folkpark eller teater och då för kommunala endamål typ skolor, konferens, kulturskolor. Detta köper jag helt! Klart detta är en "inom ramarna" kultur arrangemang. Men......

Men....
Nu och även tidigare har kommunen börjat "turnera" inom kommunen och levererar ljud o ljus teknik till lokala föreningar på andra platser utanför "huset" nu förflyttar dom sig inom kommunens idrotts hallar, fasta utomhusparkscener m.m. Dom hänvisar här till att:
Idrottshallar, fasta utescener m.m är kommunala, där med gör det rätten att dom får ha sin utrustning mobil och till föreningars förfogande.

Det har även visat sig (inget hemligt: kommun är offentligt, där med offentliga handlingar) att dom har en prislista att presentera för intresserade hyres kunder. Ex om en kund, förening eller företag vill hyra folkparken eller en kommunägd lokal, byggnad så kan dom då få teknik till priset från prislistan.
Denna prislista är inte i närheten av vad branschen rekommenderar.

Det senast inom denna härva är att kommunen i lokal press går ut med att dom jobbar för fullt med att få ett budget tillskott i sin verksamhet till att investera i en mobil scen samt ett nytt PA system av Linearray typ. De har även gott ut med direkt upphandling för ett nytt Digico ljudbord. Även tidigare i år gjordes inköp av nytt monitor system samt trådlöst mikrofon system

Summa av detta är att denna kommunen gör inköp av stor kaliber och dom väljer inga "dåliga" produkter från våra skattemedel. Utrustningen dom har och även söker budget tillskott för är av mycket hög klass. En klass som många av oss har tungt att investera i. Kanske inte ens kan investera i.

En utrustning som inte används för att fast installation. Den köps och anpassas för turne' bruk. Dock i.o.f.s inom kommunens markgränser med i olika parker och lokaler.

Vi har konfronterat kommunen ang detta. De svara som ovan, men även tillägger att:
Om vi inte kan erbjuda våra lokala föreningar detta så finns det ingen chans för dom att kunna göra kultur arrangemang och då skulle kulturen dö ut i denna kommun.
Vår tanke:
Föreningarna betalar för tekniken.
Pengar som dom fick i bidrag från kommunen används för att betala tillbaka till kommunen. Till en prislista som ingen kan konkurrera med. Bytta pengar?
Varför kan då inte privata företag leverera till föreningarna, dem får utbetalda bidrag till detta ändamål.

Vårat företag har tappat över 100 jobb i kommunen p.g.a detta. Vi får inte ens förfrågningar längre.
De vet redan att hyr dom lokal från kommunen får dom även tekniken från kommunen. Oavsett vilken lokal dom väljer inom kommunens ägo.
Till och med en gammal återkommande kund har signalerat att dom nu kommer till nästa arrangemang försöka lägga det i en kommunlokal, folkpark. Just för att föreningen har en låg budget och försöker få ner teknik och scenkostnader genom denna lösning.

Åsikter, tankar från er kära kollegor?
Jag hittade detta precis efter att jag hadde lämnat medelande här inne. Om man läser detta så verkar det som att er kommun bryter mot konkurenslagen.
Vid årsskifter 2010 så komm det en ny konkurenslag som begränsar kommun, landsting och stat att bedriva konkurens mot lokala företag.

http://www.regeringen.se/sb/d/12099/a/130347" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster