Fakturera för turné

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Fakturera för turné

Inlägg av Jakob Carlsson »

Skulle behöva ha lite koll på hur ni som åker på turné som tekniker gör med fakturering och vad ni tar betalt för/låter kunden fixa.
Lite hur ni delar upp betalningen, skickar ni en stor faktura på en gång, en före och en efter eller flera små för delar av turnén?
Vilka timmar ni fakturerar och så, fakturerar ni för restid om ni måste spendera 6 timmar på tåg eller i buss för en spelning?
Vem tar hand om era resor, får ni biljetter eller pengar av turnéarrangören, ...
Det som kan vara bra att tänka på alltså.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Fakturera för turné

Inlägg av Nicke Löfgren »

Beror helt och hållet vilken sorts turne du är på.
Dom senaste jag har varit på så har jag haft betalt per dag (100% per speldag och 50% dom lediga).Hotel, resa, mat på speldagarn ingår i själva turnen. Faktura 30dgr efter sista gig.

Det du frågare efter känns mer som singelgig. Där tar man nog betalt efter varje gig, Typ ett fast pris +resa. Allt utöver står man själv. Och i denna branch är det nog inte lätt att debitera timme för timme, så det blir "dagspris"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fakturera för turné

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag tycker gigpris + resekostnad/övernattning är vettigt.

mat tycker jag överhuvudtaget aldrig man kan kräva men trevligt om det erbjuds.

tänk på att försäkra dig om att alla detaljer är klara innan du åker. se till att ha alla vilkor skriftligt.
det är inte så kul att märka att ord står mot ord när man redan vart ute ett par veckor.

jag skulle frivilligt ta på mig att ordna så mycket som möjligt själv, t ex boka boende och göra färdplanen, det har hänt mig mer än en gång att man "glömt" boka boende eller resor. att leta konstiga motell mitt i natten är inte att rekommendera heller. det kan vara smart att välja en hotellkedja som är lätt att hitta till i varje stad och skaffa ett bonuskort, frinätter är alltid trevligt senare :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Fakturera för turné

Inlägg av Nicke Löfgren »

men brukar inte produktions bolag sköta allt sånt?

När jag jobbar typ åt Live Nation så är allt fixat

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fakturera för turné

Inlägg av Jocke Hammar »

Alla dina punkter är sådant man kommer överens om i förväg, företrädesvis på papper. Särskilt när det gäller ovana eller små bokare.

När man turnerar med United Stage, Live Nation, Blixten etc. förutsätts att man får betalt per arbetad dag och resor, boende, mat finns ordnat.

När man turnerar med riksteatern gäller helt andra regler, då går man efter de avtal finns mellan facken och arbetsgivarna.
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fakturera för turné

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

nicke jo självklart beror det ju på vilka som står bakom.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Fakturera för turné

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jocke Hammar skrev:Alla dina punkter är sådant man kommer överens om i förväg, företrädesvis på papper. Särskilt när det gäller ovana eller små bokare.

När man turnerar med United Stage, Live Nation, Blixten etc. förutsätts att man får betalt per arbetad dag och resor, boende, mat finns ordnat.

När man turnerar med riksteatern gäller helt andra regler, då går man efter de avtal finns mellan facken och arbetsgivarna.
Jo det är klart att man ska komma överens om det innan på papper, men det kan vara bra att ha lite koll innan så man har något att argumentera med och lite kött på benen när man sätter sig med bokningsbolaget. Känns som att Blixten, Live Nation och dom bolagen annars har ganska lätt att få avtal som är väldigt positiva för dom men negativa för mig som tekniker.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Fakturera för turné

Inlägg av Nicke Löfgren »

Alla vill ha bra avtal. köpare som säljare!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster