Fakturera för turné

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Fakturera för turné

Inlägg av Jakob Carlsson »

Skulle behöva ha lite koll på hur ni som åker på turné som tekniker gör med fakturering och vad ni tar betalt för/låter kunden fixa.
Lite hur ni delar upp betalningen, skickar ni en stor faktura på en gång, en före och en efter eller flera små för delar av turnén?
Vilka timmar ni fakturerar och så, fakturerar ni för restid om ni måste spendera 6 timmar på tåg eller i buss för en spelning?
Vem tar hand om era resor, får ni biljetter eller pengar av turnéarrangören, ...
Det som kan vara bra att tänka på alltså.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Fakturera för turné

Inlägg av Nicke Löfgren »

Beror helt och hållet vilken sorts turne du är på.
Dom senaste jag har varit på så har jag haft betalt per dag (100% per speldag och 50% dom lediga).Hotel, resa, mat på speldagarn ingår i själva turnen. Faktura 30dgr efter sista gig.

Det du frågare efter känns mer som singelgig. Där tar man nog betalt efter varje gig, Typ ett fast pris +resa. Allt utöver står man själv. Och i denna branch är det nog inte lätt att debitera timme för timme, så det blir "dagspris"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fakturera för turné

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag tycker gigpris + resekostnad/övernattning är vettigt.