Vad bör jag fakturera per timme som roddare?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Oftast, inom Tv-branchen iaf så finns det ett minimum antal timmar.
Tex jag har till mina kunder att om dom ska boka mig så är det minimum 4 h dom måste boka mig bara för att förhindra att jag blir bokad 1 eller 2 h.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, jo det låter ju vettigt självklart.

Alternativt att man jobbar de 1-2 timmar som krävs, men ändå fakturerar för tex minst 4 timmar, blir samma pengar fast mindre jobb ;)

Skiljer ni på helger/veckodagar och normala dagstider/nattriv?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

När jag är ute och humpar så har vi minimum på fyra eller fem timmar på fakturan men vi är kanske bara ute i två timmar, så det är ju oftast på faturan som minimitiden märks. Det är ju väldigt dåligt rent ekonomiskt för dig att fakturera för bara 2 timmar, tiden du lägger på att skriva fakturan och så kostar ju den också för dig.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

[quote="Jakob Carlsson"]När jag är ute och humpar så har vi minimum på fyra eller fem timmar på fakturan men vi är kanske bara ute i två timmar, så det är ju oftast på faturan som minimitiden märks. Det är ju väldigt dåligt rent ekonomiskt för dig att fakturera för bara 2 timmar, tiden du lägger på att skriva fakturan och så kostar ju den också för dig.[/quote]

Man kan väl inte ta betalt för att skriva kvitto/faktura? I så fall heter det faktureringsavgift, eller?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Leif Baltazars skrev:
Jakob Carlsson skrev:När jag är ute och humpar så har vi minimum på fyra eller fem timmar på fakturan men vi är kanske bara ute i två timmar, så det är ju oftast på faturan som minimitiden märks. Det är ju väldigt dåligt rent ekonomiskt för dig att fakturera för bara 2 timmar, tiden du lägger på att skriva fakturan och så kostar ju den också för dig.
Man kan väl inte ta betalt för att skriva kvitto/faktura? I så fall heter det faktureringsavgift, eller?
Inte så jag menar, det jag menar är att det tar tid att skriva en faktura och om kunden vill ha den på papper istället för mail så kostar det även att skicka ut den, då förlorar man en stor del av vinsten på sitt arbete om man bara jobbat två timmar och fakturerar för två timmar, tiden du sitter med fakturan kan du ju inte tjäna några pengar på. Står det klart och tydligt att minimum är 4 timmar oavsett om man behövs så länge eller inte så är det upp till kunden att välja om dom vill betala för det eller inte innan dom anlitar företaget. En faktureringsavgift på 50:- eller liknande täcker inte mitt arbete med en faktura och sen finns det kunder som inte betalat faktureringsavgifter (kommuner till exempel) och att jag går med på det genom att sälja en vara eller tjänst till dom.

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Ort: östergötland

Inlägg av Mats Ottosson »

Jakob .....Jag undrat hur lång tid tar det att skriva en faktura för dig ?????
Ett gig som jag hade folk på för ett tagsedan vart ca 1 400 man timmar och det tog nog inte mer än 5 min att göra den när det var dags. Men förberedelse och bra underlag tar det inga tider..... och tror inte kunden blir glad om du saltar räkningen med 2 h för administrativa kostnader... lägg timmpriset på den nivå så alla kostnader är inräknade. Själv debiterar jag aldrig under 3 h för ett jobb och i priset är ingår alla kostnader och jag tar inte faktura avgift ....
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Men Mats, det är ju det jag säger, man fakturerar inte under ett visst antal timmar för ett jobb och duger inte det för kunden får dom hitta någon annan eller komma med ett bra erbjudande, du säger emot mig och sen räknar du upp allt det jag sa. Fakturera minst tre timmar eller något liknande även om jobbet tar en timme och då tjänar man lagom mycket för att kunna lägga tiden på fakturan och så, tänk också på att du ska bokföra allt korrekt, eller du har extern personal för bokföringen? Om du hyrt in utrustning och så vidare, jag är tekniker, driver ingen hyrfirma så jag har ingen egen utrustning utan plockar in externt.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag skulle ALDRIG betala något mer än den arbetade tiden! Fan det är ju sjukt!
TA betalt per timme istället

Måste fråga? Vilka accepetrar att du får fakturera på det viset?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag är inne på nickes linje där. jag menar, hur skulle man själv känna om man gick och köpte några plektrum på musikaffären och fick betala 100 spänn för att det minsann tar tid att ha nån som sköter kassan, bokföring osv.

samma gäller småhyror, jag blir på dåligt humör om jag får ett dåligt bemötande för att jag inte hyr nog dyra saker vid något tillfälle.

däremot tar jag aldrig betalt under en timme, då det kan bli aktuellt är när det kommer till närliggande tjänster som ljudbearbetning, bränna dvd eller akut felsökning av ljudutrustning.

de flesta respekterar det om man förklarar att jag annars inte skulle få göra annat än fixa sånt åt folk, och att i den tiden är medräknat eventuellt "jävulskap" (datorer som krånglar osv)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Ort: östergötland

Inlägg av Mats Ottosson »

Jakob då feltolkade jag dig ber om ursäkt .....

Nicke jag lovar dig du kan inte alltid få hump/roddare ( eftersom tråden handlar om det) tex om du inte har en minsta tid du tar betalt för eftersom de oftas inte kommer och jobbar om man inte ger betalt för minst 3 h. Jag vet eftersom det är det jag håller på med i min verksamhet. Om man inte skulle göra det skulle priset per timme stiga
avsevärt.

Men tack och lov så händer det ytterst sällan att man är på jobb som tar mindre tid än 3 h så än har det inte vart några problem.
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster