Vad bör jag fakturera per timme som roddare?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Vad bör jag fakturera per timme som roddare?

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag sitter och funderar lite på ett lämpligt timpris att fakturera som roddare eller vad man ska kalla det, det är på en teater och jobbet kommer bestå i att rigga främst ljus för gästande produktioner, lite rekvisita, podier etc samt assistera gästande produktion och deras tekniker med riktning, problem som kan dyka upp etc. Det kan även bli en del ljudroddning. Nivån är alltså lite över ”flytta case ifrån lastbil till SL" men jag kommer i nuläget inte sitta som ljus eller ljudtekniker och köra föreställningar.

Vad skulle ni fakturera för liknande uppdrag? Det är en mindre stad med varierande arbetstider och längd på dagarna, ibland är det fina 10-16 dagar och ibland långa idiotpass. Ibland veckodagar och ibland helger. Inget är fast utan man blir inhyrd per uppdrag. Jag har egen firma och F-skatt och ska själv sätta en rimlig timpeng.

Om det är känsligt att diskutera rimlig ersättning här så mottager jag tacksamt PM, dels vill jag inte lägga mig för billigt och dels vill jag inte ligga för dyrt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Vad behöver du ta ut för att få vad du anser är en ok timlön efter alla skatter o dyl? Om man nu räknar mot att du skulle utföra nått annat pack/last jobb med diverse extra ansvar 100:-/h och uppåt?
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

låter väldigt lite med 100/h på faktura.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Ort: östergötland

Inlägg av Mats Ottosson »

Tycker nog inte du ska ta mindre än 240 :- / h + moms
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Mitt tips är att du först funderar på vad du anser är en lämplig månadslön om du hade arbetat med det heltid.


Ta den summan gånger 12
Lägg på egenavgifter
Därefter lägger du på för arbetskläder, administrativa kostnader med mera
Därefter lägger du på för vidareutbildning. Eftersom det ger dig möjlighet att t ex ta kurser i riggningssäkerhet eller vad du känner är intressant för dig och som kan öka din kompetens.

Därefter delar du den summan med 160*11*0,9 så får du fram vad du minst måste fakturera per timme.
160 timmar i månaden(inte 173 eftersom du arbetar kväller, helger med mera), 11 månader om året(en månads semester) och 0,9 för 90% beläggning.


Så jag håller med Mats... men skulle nog säga att du ska ta 250+moms i timmen istället. När jag har räknat på det här kom jag fram till att jag måste ta 250 i timmen för att kunna ta ut en lön på ca 21000 innan skatt.


Skickar du mig ett PM med din e-mail kan jag skicka dig hur jag har räknat lite mer exakt.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

låter väldigt lite med 100/h på faktura.

Japp det är lite på faktura jag menade och skrev ok lön för motsvarande arbete efter alla skatter och dyl.
Måste man skriva nått här?

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Sedan är det ju frågan om de tycker att det är ok med 250+moms. Risken finn ju att nån vaktis på stället som de redan måste utfodra får jobbet om man hugger. Dock tar ju en normal hantverkare (bygg) 300:-+moms
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

250:-/tim exkl är vad jag hade tänkt begära som minsta ersättning, så då verkar det rimligt?

Tar ni ett timpris rätt över, eller lägger ni på för OB/helger och liknande som man gör på ett "riktigt" jobb.

Anders>Tack för erbjudandet, har skickat PM.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Glöm inte att det är lagstagad semestererättning oxo på 13%

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

så som jag har räknat på lönen så ingår den eftersom antalet arbetstimmar per år räknas på 11 månader.

Men räknar man från andra hållet... dvs om man börjar med en timlön och ska räkna ut vad man ska fakturera så ska man lägga till semesterersättning. Innan man lägger på egenavgifterna.

Och ska man vara lite petig... så är det lagstadgat 12% semesterersättning, fast i de flesta kollektivavtal är det 13%
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterers%C3%A4ttning
Dock inte hotell och restaurang som har 12,72% (har jag för mig)
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

När det gäller eget företagande finns det väl ändå inget lagstadgat varken om lönenivåer eller semesterersättning?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Hasse: Det stämmer, glömde bort det.

Fast Jonas tjänst är lite i en gråzon tycker jag... för han skulle lika väl kunna vara timanställd på teatern istället för att fakturera.
Eftersom han endast hyr ut sin egna arbetskraft och ingen utrustning eller ytterliggare personal.



Det kan även vara bra att känna till vad som är lagstadgat och står i kollektivavtal. Eftersom det ger en bra fingervisning för minimilöner, arbetstider med mera. Och jag tycker det är enklare att förhandla löner när man känner till och kan hänvisa till dessa.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Visst som egenföretagare så är det alltid andra regler, både på gott å ont.

Självklart ska man ju ta med semesterers. om man ska fakturera sin egen lön! Det måste ju alla arbetsgivare "ge" sina anställda.

Hoppas ni fattar hur jag menar
Senast redigerad av 1 Nicke Löfgren, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Som egenföretagare bör man ju även räkna in administrativa avgifter, försäkring samt pensionssparande. Jag skulle inte fakturera mindre än 300 kr / timme + för den sortens arbete. Som jämförelse kan jag nämna att vi har 390 kr / timme som lägsta avgift hos oss när vi fakturerar slutkund, och det gäller vid exempelvis roddning och utkörningar.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Jag tar 400 / timme + moms. Är de obekväma tider så brukar jag ha ett påslag om 100 kr.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Arbetet på teatern kommer bara vara en av mina arbetsplatser, jag har kanske 10 olika arbetsgivare under ett år inom olika branscher och den enskilda firman är registrerad inom personaluthyrning så det ska inte vara några problem.

Dock vet jag att skattemyndigheten var väldigt kinkiga när jag registrerade den enskilda firman eftersom de ansåg att jag i stället skulle vara anställd på alla olika ställen.

390-400:-/tim låter väldigt mycket för ett löpande arbete under en dag. Säg att det blir en vanlig 8 timmars dag, det skulle då bli 3120-3200:- exkl.

En tekniker som kör ligger väl runt 3500-4000 exkl?

Viking, för 390:- timme lyfter jag gärna lite lampor åt er ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Jonas, jag skrev slutkund... Du måste ju räkna med att företaget som hyr ut personalen behöver sin marginal på varje timme också =) Jag tycker att 300 kr / timme verkar rimligt i ditt fall, då det verkar bli en regelbunden kund men som trots det bara kommer ha dig på inringning. Jag tycker inte du skall ta mindre än det i alla fall, med tanke på att oavsett arbetsuppgiften så får de en tekniker med en bred grundkompetens, vilket också verkar efterfrågas.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Haha, jo jag vet...

Jo, jag känner väl på mig att det kommer bli ett ganska brett arbetsområde med både ljus, bild och ljud, och "risken" är väl att jag efter ett tag hamnar bakom bordet som tekniker också när de märker att kompetensen finns.

Det är alltid svårt att höja ett satt timpris om man inte kan visa att man har nya kunskaper som kan vara värda extra pengar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

Någonstans mellan 250 och 300 + moms per timme för allmänt scenarbete låter rimligt om dina kunder är beredda att betala det.

Om du ska jobba som tekniker med större ansvar vad gäller produktionen, t.ex med ett artistiskt ansvar ( läs ljud/ljus design, bildproduktion, systemdesign etc....) så tycker jag att du ska ta lite mera.

Du kan väl ha 2 timdebiteringar beroende på uppdrag ? Paketpris för blockbokningar ?

L

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jo, självklart får det bli en högre timdebitering som tekniker om/när de tillfällena dyker upp.

Men de flesta här verkar vara överrens om att runt 250-300:- är rimligt som scenarbetare, jag tackar för er hjälp!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster