Hyra av lastbil!

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Angående lagbrott om man hyr in en lastbil, som Christer skriver ovan, bör inte ha någon betydelse. Om min lastbil går sönder och jag hyr på en annan av volvo så kör jag fortfarande en egen transport...även om jag tar betalt för min resa t.o.r kund.

Kan också tillägga att det är smidigt och enkelt med digitala färdskrivare. Har själv ett sådant kort och det skaffar du smidigt från vägverket. Jag har för mig att jag betalade 500 kr för mitt och det är ju en engångssumma.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Daniel Aronsson skrev:de stämmer de du säger att de är Yrkesmässig trafik som omfattas av den nya regeln.
Tips: läs foldern jag länkade till.
"Den nya lagen om yrkeskompetens omfattar betydligt fler transporter än den tidigare. I den nya lagen undantas i princip bara förare av fordon som används av försvaret, räddningstjänsten och polisen, samt förare av fordon som används för eget bruk utan förvärvssyfte."
En ljud-/ljusentreprenör som (med egen eller hyrd lastbil) transporterar utrustning och tar betalt för transporten, bedriver i princip lika yrkesmässig trafik som en Schenker- eller Uppdraget-chaufför som gör samma körning.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Viking: Angående det här med digital färdskrivare. Är det inte så att då kan du åka dit om du tex blir stoppad av polisen på semestern så ser dom när dom kollar ditt körkort i sitt register att du kanske hör kört för mycket nån gång. Är det så?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Yasin Gyltepe
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 21:57
Kontakt:

Inlägg av Yasin Gyltepe »

Blandar mig inte i diskussionen om dom nya reglerna för yrkestrafik. Frågan där är om ens VV/transportstyrelsen har koll på dom.

Ang den ursprungliga frågan kan jag tipsa om att kolla med dom lokala åkarna om dom kan "låna" ut en bil. Dom står ofta på helgerna när vi är aktiv och har du tur kan du få loss dom en stund. Dom gånger vi behöver LB "lånar" vi av en åkare för 65kr/mil ink diesel! Självkostnadspris alltså!
Lycka till!

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

[/quote]Färdskrivar kort behöver inte häller användas men rekomenderas då man har svart på vitt om polisen gör en koll. men man måste skriva "Privat" på baksidan av kortet.[/quote]

Tänker inte gå in på varför men tro mig, det finns inga "privata" körningar.
(har kört yrkesmässigt sedan 1992)

Viking: Klart man kan hyra en C bil för att tex flytta eller något liknande.
Vet att man kan gå fri när man kör egen utrustning men det är tyvärr en gråzon.

"En ljud-/ljusentreprenör som (med egen eller hyrd lastbil) transporterar utrustning och tar betalt för transporten, bedriver i princip lika yrkesmässig trafik som en Schenker- eller Uppdraget-chaufför som gör samma körning."

Helt riktigt

Användarvisningsbild
Daniel Aronsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 20:55

Inlägg av Daniel Aronsson »

blev stoppad när jag kört "privata" körningar och då var allt grönt enligt trafikpolisen. hade då kört ett 8 timmarspass i mitt ordinarie jobb

Användarvisningsbild
Daniel Aronsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 20:55

Inlägg av Daniel Aronsson »

Mikael Thieme skrev:
Daniel Aronsson skrev:de stämmer de du säger att de är Yrkesmässig trafik som omfattas av den nya regeln.
Tips: läs foldern jag länkade till.
"Den nya lagen om yrkeskompetens omfattar betydligt fler transporter än den tidigare. I den nya lagen undantas i princip bara förare av fordon som används av försvaret, räddningstjänsten och polisen, samt förare av fordon som används för eget bruk utan förvärvssyfte."
En ljud-/ljusentreprenör som (med egen eller hyrd lastbil) transporterar utrustning och tar betalt för transporten, bedriver i princip lika yrkesmässig trafik som en Schenker- eller Uppdraget-chaufför som gör samma körning.
ja de är sant om man tar betalt för transporten ja. gör man de inte är de i princip yrkesmässig trafik

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Daniel Aronsson skrev:blev stoppad när jag kört "privata" körningar och då var allt grönt enligt trafikpolisen. hade då kört ett 8 timmarspass i mitt ordinarie jobb
ok Mr världsvan då vill jag att du förklarar för mig hur man kör "privat" med dom nya digitala korten.
För gick det bra med dom gamla skall det väll gå med dom nya eller?
Är det "bara" att skriva privat på dom också?

Användarvisningsbild
Daniel Aronsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 20:55

Inlägg av Daniel Aronsson »

oj då trampade jag på en öm tå där eller?? hur de funkar med dom nya digitala vet jag inte för till skillnad från dig så vet jag inte allt o utger mig inte för de häller... men de går att dra ut en remsa ur den digitala skrivaren med som du får ut i stort sätt samma info som finns på dom gamla färdskrivarbladen.

"ja de är sant om man tar betalt för transporten ja. gör man de inte är de i princip INTE yrkesmässig trafik" (ska de stå)

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Daniel Aronsson skrev:oj då trampade jag på en öm tå där eller??
Det är lungt jag har skydsskor.

Det här med privat körning. Om du kör enligt kör och villotidsregeln och det är dax för rast, så kan du INTE ta ut bladet och skriva privat på det.

När du blev stoppad så hade du bara tur.

Själv transporterar jag oftast min utrustning med ett släp för B kort.
Jag tar betalt för det, skall man hårddra det så är det också yrkesmässigt.

Det är ju faktiskt så att när kunden hyr utrustning så är det ju (i princip) för tillfället kundens grejer, kunden ber oss transportera hyrd utrustning......hoppsan!!

Eller se det så här, en kund hyr av mig men vill få det transporterat av dig....hoppsan igen.

Martin Cargerman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 18:13
Ort: stockholm

Inlägg av Martin Cargerman »

Har för mig när jag tog kort att "transporter för kultur- och nöjesfälts utrustning (cirkus) var undan tagen regler om kör och vilotider samt yrkestrafik.
Letar efter det i "Tungtrafiks" STRs körkortsbok se om jag hittar det den är över 400 sidor att gå igenom.
Det är därför det vis en firma i Stockholm som utför mängd transporter har åt många ljud o ljus firmor i Stockholm har med event och kultur transport i firma namnet.

Och sedan är det upp till föraren att ta ställning till om han vill ha digitalkortet i eller köra utan färdskrivarblad. Men det kan kosta alltid bättre att ha det i och hänvisa till kulturtransport. sedan är det polismannens omdöme att avgöra efter som lagen är luddigt.

Men håller med Arono Att det finns vissa ute i trafiken som fick sina behörigheter som inte bör/ska köra lb eller lb+släp pga brister i kundskap och ovana att hantera dessa fordon.
Som tex vikter, höjder, bromssträcka,svängradie, etc

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Christer: Är det alltså en fakturafråga?
Om jag skriver på min faktura 20 000:- hyra av ljudutrustning "vi bjuder på frakten". Istället för: Hyra av ljudutrustning 15 000:-, transport 5000:-. så borde man alltså gå förbi regelverket?

Görs det ingen skillnad på att ta betalt för frakten som ex schenker gör 1000:- för en pall, gäntemot vi som kör våra egna grejer och tar en milersättning för lastbilen punkt slut.

Finns det inte någon fråga om vinstsyfte här? Jag tror inte många i vår bransch som äger eller hyr in enstaka lastbil äger den i ett vinstsyfte utan tycker det är ganska bekvämt att få köra sina egna prylar istället för att lita på någon budfirma och att man blir ganska nöjd om den betalar sig själv?

Blir det yrkesmässig trafik om jag skjutsar en kollega med min privata bil och tar ut en milersättning för det? Om jag slänger i en glömd mikrofon oxå! Vart drar man gränsen? Om jag hyr ut lastbilen till en kund och kör den gratis åt dom?

Om jag kör en tom lastbil kan man frångå allt då? Om jag hävdar att jag nöjeskör en 100kubikstrailer full med lampor och sedan tar hutlöst betalt för att packa ur den.

Om lastbilsuthyraren skickar fakturan direkt till kunden och kunden "lånar" ut bilen till ljudfirman?

Inga skitnödiga påhopp nu tack, det här är bara frågor som jag undrar över inga påståenden! Ständigt när det diskuteras regler så kan alla givetvis mest och bäst. Kan någon hänvisa till något fall där det verkligen svart på vitt visat sig hur det ligger till? Saker som "jag har klarat mig i 20 år" och "då hade du bara tur" är ju fullständigt orelevant i frågan.

Skulle man inte kunna kontakta transportstyrelsen eller vägverket och förklara sin/vår situation. Sedan kanske man får ett svar som man kan ta med sig i bilen och lägga upp på forumet om det är så att vi inte behöver använda oss av kör och vilotider etc.


Så, ny brasved..

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

lagen se 2§

Gustaf:Som sagt det är en gråzon.

Har aldrig hört att någon som oss har åkt fast.
Men det skadar inte att veta vad lagen säger.

Användarvisningsbild
Daniel Aronsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 20:55

Inlägg av Daniel Aronsson »

Christer Löfgren skrev:
Daniel Aronsson skrev:oj då trampade jag på en öm tå där eller??
Det är lungt jag har skydsskor.

Det här med privat körning. Om du kör enligt kör och villotidsregeln och det är dax för rast, så kan du INTE ta ut bladet och skriva privat på det.

När du blev stoppad så hade du bara tur.

Själv transporterar jag oftast min utrustning med ett släp för B kort.
Jag tar betalt för det, skall man hårddra det så är det också yrkesmässigt.

Det är ju faktiskt så att när kunden hyr utrustning så är det ju (i princip) för tillfället kundens grejer, kunden ber oss transportera hyrd utrustning......hoppsan!!

Eller se det så här, en kund hyr av mig men vill få det transporterat av dig....hoppsan igen.
skyddsskor är bra att ha :) de är sant man kan inte ta ut kortet bara för att man har slut på körtid, då åker man dit så de bara snaskar om de. men om du tex ska köra ett flyttlass åt dig själv behöver man inte ha nå blad eller kort i. Håller med dig om att de skadar inte att känna till lagar och regler :)

Cargerman undantagen från yrkesmässig trafin står i STRs "tungtrafik" bok på sidan 204. :)

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Mina herrar, jag läste faktiskt foldern som ni länkade till redan innan ni kommenterade att jag borde läsa den... Men där framgår inte klart vad som gäller, det är som allt annat ofta en tolkningsfråga, exempelvis den del som avser "allmänhetens förfogande" i fråga om yrkestrafik.

För att få klarhet i frågan så ringde jag i måndags transportstyrelsen och förklarade vårt fall: Ljud- och ljusföretag, vi transporterar egen och annans utrustning till en kund, jobbar med den alternativt levererar den, och åker hem. Behöver vi trafiktillstånd (vilket innebär att vi även omfattas av övriga regler som diskuterats ovan)?

Jag fick inget omedelbart svar eftersom handläggaren blev osäker, men han lovade kolla med juristerna och återkomma. Det gjorde han idag med beskedet att trafiktillstånd inte krävs för vår verksamhet, eftersom transporterna inte är till allmänhetens förfogande och det huvudsakliga syftet med transporten är utrustningen/jobbet i sig.

Hoppas att ovanstående har gett lite klarhet i frågan.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

För att ytterligare förtydliga: Vi räknas alltså inte som yrkestrafik.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Fick du några besked ang. dessa nya regler med kompetensbevis etc. och ska vi eller ska vi inte använda färdskrivare? Kan vi bortse från kör och vilotidsreglerna?

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Det är två helt olika frågor. Vi räknas inte som yrkestrafik, det är det viktiga. Kör- och vilotidsreglerna och färdskrivare har jag sedan tidigare lärt mig att vi skall använda, och de reglerna följer vi oavsett om det är lagstadgat eller inte.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Två olika saker men det går hand i hand. Frågan gälde inte hur du brukar göra, utan om du fick något svar på vad lagen säger. Men det fick du uppenbarligen inget svar på och då tackar jag för det och söker vidare själv.

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Yrekskompetensen är väll enbart nödvändig vid yrkestrafik och om det nu är som Viking säger att vi inte innefattas i yrkestrafiken så ska vi heller inte behöva yrkeskompetensen?!

Efter 10 september kommer ju fortfarande det inte finnas några krav på yrkeskompitens för de som kör privat, alltså ej yrkestrafik. Detta måste väll då vara samma som gäller för oss.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster