Hyresvillkor!??

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Hyresvillkor!??

Inlägg av Johannes Nordgren »

Hoj!

Satt och diskuterade med en kollega att man sett ganska många varianter på hyresvillkor genom åren, den ena paragrafen konstigare än den andra.

Håller dock på att uppdatera mina egna. Är det möjligt att få ögna igenom någons hyresvillkor för att se om det möjligtvis är något man missat (t.ex. det här med "stulen" utrustning), eller är det info folk hellst håller för sig själv och sina kunder??

Tacksam om nån vill pm:a eller kanske t.o.m. lägga upp här. Kanske är fler som är intresserade.

J
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

"Stulen" utrustning är tyvärr inget som går att inkorporera i ett hyreskontrakt, då det enligt svensk lag inte går att avtala sig till ett brott.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Tex.

1. I Sverige sker uthyrning fritt AudioTech. Utrustning åter lämnas till AudioTech.
2. Ombesörjer AudioTech transport, tillkommer transport- respektive fraktkostnad.
3. Hyran erläggs kontant vid hyresperiodens början eller om så överenskommes, faktureras vid hyresperiodens början (betalningsvillkor 10 dagar).
4. Hyresbelopp räknas ej till godo vid senare köp om så ej överenskommits före hyrestiden.
5. Eventuell förlängning av hyrestiden måste senast en vecka före hyrestidens utgång.
6. Avbeställning av bokad utrustning måste göras senast en vecka innan hyrestidens början. För ej avhämtad, beställd utrustning debiteras 4% av varornas värde.
7. För sent återlämnad utrustning debiteras tillägg på 4% av varornas värde.
8. Hyrestagaren förbinder sig att vårda den hyrda utrustningen väl och ej låna eller byta ut den eller lämna den obevakad.
9. Hyrestagaren är ensam ansvarig för all skada med- som uppstår på förhyrda varor, oavsett om skadan delas beror på vållande eller våda (olyckshändelse).
10. Återlämnade trasiga glödlampor debiteras.
11. Återlämnad defekt utrustning repareras av AudioTech varvid reparationskostnaden debiteras hyrestagaren.
12. AudioTech ansvarar för att uthyrd utrustning är funktions- duglig vid utlämnandet.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Mikael, angående paragraf 10.

Om jag hyr en armatur av er, och lampan har kort brinntid kvar och går sönder under den tid jag hyr den, då ska ju inte jag behöva betala för glödlampan, bara frö att jag hade oturen att få en armatur med kort brinntid i lampan kvar.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Använder inga glödlampor längre så det är inget problem! :D Har plockat bort den från dokumentet nu!

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

det var rätt hårda vilkor.

måste vara svårt att få ersättning av privatpersoner i efterhand om dom återlämnar utrustningen med tex ett sönder spelat element i en baslåda.
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Det där är normala villkor.

Gissa varför man inte hyr ut till folk som kommer in från gatan.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Måns Nilsson skrev:Det där är normala villkor.

Gissa varför man inte hyr ut till folk som kommer in från gatan.
hyr du ut eller hyr du inte ut till privatpersoner

och om du nu hyr ut till privatpersoner gör du isf skillnad på privatperson och privatperson eller hur menar du?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Måns Nilsson skrev:
Det där är normala villkor.

Gissa varför man inte hyr ut till folk som kommer in från gatan.
hyr du ut eller hyr du inte ut till privatpersoner

och om du nu hyr ut till privatpersoner gör du isf skillnad på privatperson och privatperson eller hur menar du?

Den som kommer "direkt" ifrån gatan följer oftast stundens ingivelse. Den som ringer och bokar i förväg har säkert planerat sin tillställning ett tag. Eller vad tror du, Svante?

Det finns faktiskt någon enstaka person i detta land som inte är helt igenom ärlig. Det är större chans att finna denne bland dom som kommer in från gatan än bland dom som bokar i förväg. Dessutom hinner du att göra en kundkontroll på dom som bokar i förväg.

Om någon inte lämnar tillbaka prylar som du hyrt ut är du ganska maktlös. Se tidigare trådar på detta forum.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Vi hyr normalt inte ut över disk till privatpersoner vi inte antingen känner sedan tidigare eller får en referens på från någon vi känner. Likförbannat åkte vi dit på en stöld nyligen igen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

hoj!

Inlägg av Johannes Nordgren »

De punkter Mr Hedman hade med känns igen.

Dock funderar jag lite på större jobb då jag håller på och offererar ett par sådana med ganska stora underleverantörskostnader om jag får jobben.

Hur löser ni det med t.ex. förskott som säkerhet etc?

kom ihåg att det fanns nån annan paragraf i brottsbalken som är applicerbar....men vilken var det nu igen....
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

det var rätt hårda vilkor.

måste vara svårt att få ersättning av privatpersoner i efterhand om dom återlämnar utrustningen med tex ett sönder spelat element i en baslåda.
Det kan vara svårt, men eftersom det står i villkoren så kanske dom tänker sig för lite extra när dom använder sakerna! Så förhoppningsvis så behöver man aldrig kräva in pengar i efterhand för saker som gått sönder!

En normal § som brukar finnas med är att hyrestagaren ska ha sakerna försäkrade mot stöld, mm. Men den kör inte jag med, är i princip omöjlig att använda i verkligheten!

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

hyres avtal

Inlägg av Rolf Sirak »

hejsan

Jobbade med uthyrning av dj/fest ljud o ljus från 91 till 08 och blev
inte av med en pryttel. Det enda jag gjorde om jag inte riktigt kunde
placera kunden var att jag alltd fotograferade bilen som dom kom
och hämtade prylarna med.

Vet inte om det hjälpte att dom som ev tänkte sno prylarna blev
stressade eller att jag bara hadde tur under alla år...

Lev å må
hälsningar riffo
www.riffo.se

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Riffo, jag tänkte precis på det du skriver innan jag hann läsa det :) Om man kollar legitimation på den som hyr + tar en bild på denne/ev. även på dennes bil bör man väl ha ganska starka bevis för en eventuell polisanmälan och rättegång?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: hoj!

Inlägg av Eric Hising »

Johannes Nordgren skrev: Dock funderar jag lite på större jobb då jag håller på och offererar ett par sådana med ganska stora underleverantörskostnader om jag får jobben.

Hur löser ni det med t.ex. förskott som säkerhet etc?
Förskott eller bankgaranti är väl två bra saker om det är jobb med rejäla slantar inblandade.


/Eric

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Hmm, den firman som ska börja ta kort på en när man ska hyra något skulle inte jag vilja hyra hos. Synd att det finns de som bara tar grejerna och drar, det förstör ju för andra, och gör så att uthyrarna inte längre kan lita på någon.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Tobias Norrfors skrev:Riffo, jag tänkte precis på det du skriver innan jag hann läsa det :) Om man kollar legitimation på den som hyr + tar en bild på denne/ev. även på dennes bil bör man väl ha ganska starka bevis för en eventuell polisanmälan och rättegång?
Problemet är att det inte hjälper. Du kan ha ett underskrivet kontrakt, legitimation, bilnummer, fingeravtryck, foto, skjortstorlek och släktträd på snubben. Enligt svensk lag så ingår ett sådant ärende inte i brottsbalken, och är således inte ett polisärende. Det går under civilmål och räknas som kontraktsbrott.

Det enda man kan göra är alltså att gå till kronkalle och begära handräckning. Vägrar personen i fråga att lämna tillbaks prylarna så får man stämma personen civilt för att få ett domstolsbeslut. Efter det kan kronkalle fortsätta att försöka få tillbaks prylarna, alternativt begära ersättning för dem. Detta tar förstås en hiskelig tid, och man kan nästan förutsätta att sakerna sedan länge är sålda.

Personen som har sålt dina prylar är förstås nästan alltid medellös (åtminstone på pappret) och kommer sannolikt snart bli satt i personlig konkurs. De som sysslar med sådant bryr sig förmodligen inte ett skit om kronis och konkurs, då de redan vet att allt är på väg åt helvete. De vet också att det inte är ett polisärende och att de aldrig kommer att bli dömda till något allvarligare än att betala skadestånd, vilket alltså är lönlöst för uthyraren iom att killen är totalt black.

Allt detta förutsätter att det är sitt eget leg personen visat upp. Är det någon annans identitet eller ett falsk leg så vänder hela saken till din fördel, för då blir det plötsligt ett polisärende iom att bedrägeri och urkundsförfalskning ligger under brottsbalken.

I korthet kan man alltså säga att man kommer undan med att sno prylarna så länge man inte ljuger om vem man är. Visst är väl Sverige fantastiskt ibland.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster