Hur gör jag?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Hur gör jag?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Hej!
Jag har en liten fråga till er. Som det är nu så brukar jag få göra lite småjobb på skolan vid föreställningar. Det brukar vara Ljud, Ljus och scentekniskt som jag får göra. Men är ganska trött på att göra saker på skolan nu. Jag får aldrig möjlighet att göra det jag vill på grund av att budgeten nästan alltid är lika med noll. Nu var det väl egentligen inte det som jag tänkte skriva om. Det är så att jag undrar hur jag ska kunna "ta mig in" i branschen. Ljus är väl egentligen det jag vill hålla på med, men på en lite mera seriös nivå än på skolan. Och det finns nästan inga företag som vill ta emot en femtonåring som brinner för sitt intresse bara för alla arbetsmiljöregler, försäkringar och allt det dära. Jag kan ju faktiskt ganska mycket om ljus, även lite ljud, och längtar efter att få lära mig mera. Så nu är min fråga till er, hur ska jag göra? Drömmen vore ju jobb på nån uthyrningsfirma i närheten, men känner att jag iallafall vill få en chans att visa att jag faktiskt kan vara till stor hjälp, trots att jag bara är en pojkvasker:).

MVH/ Anton Gildebrand
Flest inlägg när den dör vinner!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Om det nu är så att det är svårt att få vara med pga arbetsmiljöregler och försäkringar så är det väl så. Men du blir ju äldre... Läs på om utrustning, försök att skaffa kontakter i branschen, bli bra på ellära och annan teori under tiden.

När du sen får göra lite jobb så se till att gör allt. Du är bara summan av dina erfarenheter.

Och så sist men inte minst: Skaffa dig en ordentlig utbildning utanför branschen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Per Johanson skrev:Om det nu är så att det är svårt att få vara med pga arbetsmiljöregler och försäkringar så är det väl så. Men du blir ju äldre... Läs på om utrustning, försök att skaffa kontakter i branschen, bli bra på ellära och annan teori under tiden.

När du sen får göra lite jobb så se till att gör allt. Du är bara summan av dina erfarenheter.

Och så sist men inte minst: Skaffa dig en ordentlig utbildning utanför branschen.
Bra sammanfattning...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

hur menar du med ordentlig utbildning utanför branschen?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 19:14

Inlägg av Johan Karlström »

Förmodligen att man till en början inte kan leva på ljud o ljus branshen utan kan behöver ett jobb någon annan stans och måste ha utbildning för att få jobba där?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Dels det, men det är rätt få som någonsin når sådana inkomstnivåer att det är hållbart att hålla på och då är det praktiskt att ha en alternativ plan.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Inlägg av Anders Herbertzon »

Hur inkomsten ser ut beror ju på typen av jobb. Vill han arbeta på en hyrfirma så kan han ju säkerligen få fast anställning.
Det är väl bättre att rekommendera utbildning/kurser inom branschen eftersom det snart kommer att börja ställas krav på sådant...?
/ Hebbe

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vem kommer ställa kraven på utbildning? Äntligen!!!

Jag har svårt att tro att någon med hänsyn tagen till arbetstider, arbetsförhållanden och den sociala misshandel det innebär att jobba med scenisk framställning någonsin kan tycka att något jobb är välbetalt. Det kan vara mycket pengar men då har man missat ett par parametrar. Som kan vara viktigare i ett senare skede i livet, kanske jag ska tillägga.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Eftersom det som du själv säger är så att inga försäkringar gäller om du vistas på arbetsplatsen så är det tyvärr så att det är väldigt väldigt svårt för dig att få jobb hos hyrfirmor. Du är också fortfarande väldigt ung så jag tycker inte du ska binda upp dig för mycket på att du ska vara ljustekniker när du blir stor utan se till att du har en backup om det inte går som det ska, jag själv läser datavetenskap och jobbar som ljud- och ljustekniker vid sidan av vilket jag tycker fungerar bra för tillfället.

Kolla runt på fritidsgårdarna i stan, har dom konserter? Har dom folk som arbetar som tekniker vid sidan av jobbet som fritidsledare? Finns det någon möjlighet att du kan arrangera konserter på fritidsgårdarna eller större konserter inom kommunen? Det är sånt man får titta på i din ålder, börja lära känna folk, inte bara tekniker utan även lokala band och liknande så kanske det blir så att du får en hög erbjudanden om jobb när du fyller 18. Hade du bott i Lund hade jag kunnat hjälpa dig en del genom att presentera dig för en del folk och så efter att ha sett dig jobba några gånger, kanske ta med dig på något kommunjobb jag gör någon gång eller så.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag måste säga att jag inte håller med per , jakob m fl.

det är ju inte så att man "skaffar sig en utbildning" bara sådär, utan det är nåt man måste lägga ner tid, pengar(studielån) och engagemang i, det ska ju vara heltid. om man börjar plugga utan att brinna för det man gör är det stor risk att både socialt liv och studieresultat blir lidande.

många utbildningar är "färskvara" och nyutexaminerade prioriteras. dessutom är det rätt döfött att få jobb efter många utbildningar på många orter, om man inte kan tänka sig att flytta. en universitetsexamen är inte heller nödvändigtvis nåt man använder för att försörja sig periodvis, utan det är snarare en långsiktig satsning på en karriär inom det område man väljer. att det är meriterande att "ha en utbildning" oavsett vad det är är mer eller mindre trams, eftersom de flesta utbildningar är rätt nischade och specifika, ibland även anpassade efter en speciell bransch med praktik under utbildningen osv.

jag började läsa just datavetenskap själv, för att ha "nåt att falla tillbaka på". jag slutade rätt snart, och omgivningen tjatade sig trött om att jag åtminstone skulle ta nån sorts examen, för att "ha en utbildning". jag resonerade såhär, att om jag lägger energin det skulle ta på mitt företag så kommer det att ge ett resultat jag verkligen önskar mig, så jag valde inte att lyda råden. jag kommer förmodligen aldrig att ha nytta av mina universitetspoäng (förutom elektronik-kurserna då :) ).

jag tycker man ska satsa direkt på det man vill. läsa på universitet kan man göra nästan hur gammal man är. om det däremot handlar om att försörja sig medan man "jobbar in sig" eller under lugna perioder så är det nog bättre att satsa på ströjobb. ta taxiförarleg, skaffa vana att stå i bar eller bartenderutbildning, ta lastbilskort, eller bli studiecirkelledare.

om man däremot vet ett yrke man absolut kan tänka sig att jobba med, så för all del, läs på univ och jobba kvällar och helger med ljus. men gå för guds skull inte i fällan att läsa kurser för studiemedlet !

så lite råd till anton(snyggt namn!). se till att du har bra självförtroende ang ditt kunnande, läs böcker, läs på forum, ställ frågor. lär känna folk och prata om ditt intresse och dina mål, skapa kontakter. djungeltelegrafen går fortare än man kan tro. våga vara rakt på sak utan att vara jobbig, men glöm inte att vara ödmjuk ! se till att bli bekväm med "cold calls", dvs att ringa upp någon som inte vet vem du är i rent säljsyfte. starta en egen firma (jag startade min när jag var 16), det gör det lättare för dig att ta enstaka uppdrag och ger ett seriöst intryck. det är dessutom otroligt lärorikt att upptäcka hur ekonomi fungerar. se till att alltid använda bra och korrekt svenska där det kan spela roll.

så till sist ett råd som gäller framgång i allmänhet. se till att hitta bra förebilder, personer som kommit nånstans. dessa måste inte nödvändigtvis vara inom exakt det område du är intresserad av. prata med dem, ställ frågor, lär dig av deras sätt att tänka, deras attityd, deras etik osv.

Per Clementz
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 07:56
Kontakt:

Inlägg av Per Clementz »

Se det som en utmaning i att ha en låg budget, då kan du lära dig att få ut mesta möjliga ur små resurser. Det är lärorikt om något. För liten budget är något som man nästan alltid tycker sig ha.

Sen är det aldrig fel med utbildning. Tänk igenom vilka områden som är bra att ha kunskap inom. Följande ser jag som goda grundkunskaper som man även kan ha nytta av även om man överger denna bransch: ekonomi, projektledning, ellära, grundläggande mekanik och hållfastighet, digitalkunskap o s v. Alla dessa kurser finns t ex på KTH (men även andra universitet).

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

eller varför inte köpa bra översiktliga böcker i dessa ämnen på en nätbokhandel.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Per, håller helt med dig om att det är jättebra att kunna göra saker utan budget. men man blir ju ganska begränsad när allt skolan har är behringer och sex kanals ljus, och det vore kul att nån gång få göra något när man faktiskt för göra något utav alla ideer som vimlar omkring där inne. En gång lyckades skolan dock göra mig lycklig då dom gav mig 10k till hyra av teknik. men det är enda gången jag fått pengar till hyra.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Angående det här med utbildning. Jag håller med er till viss del. Det är jättebra att kunna ha något att falal tillbaka på, men samtidigt tänker jag att varför ska jag lägga tre år på en utbildning som jag kanske aldrig kommer ha någon nytta utav? Men med den här tråden tänkte jag betydligt mer kortsiktigt, och inte vad jag gör efter gymnasiet.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Christine Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 00:18
Presentation: Läst Kreativ ljusdesign för scen och event på Boomtown
Ort: Borlänge

Inlägg av Christine Carlsson »

Anton, för guds skull!

Se till att gå gymnasiet i alla fall! Det ÄR viktigt att ha ett yrke eller i alla fall en utbildning att falla tillbaka på (min erfarenhet)! Se i alla fall till att gå klart gymnasiet även om du är skoltrött och vill ut i arbetslivet nu! Vad jag tror (läs: hoppas) att tex. Anton menar är att det behövs inte alltid en högskoleutbildning eller universitetsutbildning för att komma någonstans. Och det kan mycket väl vara så... Däremot så tror jag att kraven på utbildningar även inom denna branchen kommer att komma så småningom... Och det är ju KUL att lära!!! :D

Mitt bästa råd till dig om du vill jobba inom den här branchen är som någon skrev ovan; läs ellära eller projektledning eller något liknande. Varför inte gå teknisk linje (heter det fortfarande så?) till exempel?

Ta vara på gymnasietiden Anton! Du har en treårig gratis utbildning framför dig! Det kan ju inte bli bättre! :) Själv så kommer jag att ha studieskulder på ca 100.000.- när jag är klar nu efter mina två år... Låter inte speciellt lockande va? ;)
Lycka till i framtiden Anton!!!

Hälsningar

/Christine

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Åhh vilket skönt positivt mammainlägg! Tack Christine, jag sitter och myser och begrundar det du skrev trots att jag redan gått ut gymnasiet och valt högskoleutildning.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Christine: Självklart tänker jag gå gymnasiet. Har faktiskt bestämt mig för att gå Teknik med it-inriktning och hoppas på att det går att välja till ellära, (om jag minns rätt så gick det att välja till kurser på andra gymnasieskolor också så då går det).
Flest inlägg när den dör vinner!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vet inte om jag trampade Stjärnbrandt på en öm tå men jag har väl vad jag vet aldrig nämnt universitetsexamen som definitionen av ordentlig utbildning.

Faktum kvarstår, det är få som tjänar ordentligt med pengar på sin passion för lampor som rör sig eller stora högtalare, då är det bra med en back-up plan. Jag hade ingen utan fick börja läsa rätt sent vilket bland annat kommer att märkas på min pension. Jag inser att det är tråkigt att tänka på pensionen när man har 50 år kvar till den men någon gång längs vägen är det dags.

Jag i alla fall lyckats att genomföra en hyfsat studieintensiv universitetsutbildning samtidigt som jag jobbade ca 75%. Det går om man vill och är motiverad.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mattias Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 29 dec 2008, 15:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mattias Eriksson »

Anton: Du har tiden för dig, och är inte piskad att dra in pengar varje månad vilket ger dig möjligheter.

Jag tycker att du ska söka dig till någon amatörteater eller något teatersällskap. Eller möjligen det finns någon musikförening med en scen i din närhet?
Du kommer inte att få någon stor budget där heller, men där finns möjligheter att lära in grundläggade kunskaper och erfarenheter som du kommer att ha nytta av senare, det är även en bra grund för att bygga upp ett kontaktnät.

Även om du inte får någon ekonomisk utkomst av ditt engagemang så kommer ideellt intresse och erfarenhet att se bra ut i ditt framtida CV.

Skit i pengarna, sug åt dig den kunskap du kan, och ha kul :)
Timrå Ljudteknik
http://www.timraljudteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Bra där Mattias, det är precis det som det handlar om, erfarenheter!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst