Branschorganisation

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Branschorganisation

Inlägg av Anders Ericsson »

Vet inte om denna fråga har varigt uppe tidigare.
Tillrätta visa gärna då...


Men hur ser det ut för oss som jobbar inom ljud,ljus,nöje och artist.
Finns det någon branschorganisation för oss?
I så fall vilken går vi under?

Har hört olika fall där de flesta säga att det inte finns någon direkt branschorganisation.
Jag syftar i första hand på frågor om konkurransen, frågesättning där man kan fråga om det går rätt till osv, inspektioner av branschen m.m
löner m.m m.m

Alltid trevligt med en debatt om detta ämne i annat fall, så länge ni kan hålla det i styr utan pajkastning och namn angivelser.

Ordet är fritt.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Ja det skulle behövas en standardiserings nämd son ger ut riktlinjer för branchen så att inte en aktör kan dumpa marknaden till nästan noll

Och en sådan organisation skulle kunna hålla reda på standarder och lagar
och inne ha ett bransch register på alla firmor så om man behöver nått så kan man få hjälp av det registret

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Niklas Elste skrev:Ja det skulle behövas en standardiserings nämd son ger ut riktlinjer för branchen så att inte en aktör kan dumpa marknaden till nästan noll
Jag tror att den typen av styrning skulle ligga utanför vad ett branschorgan bör hantera. På gott och ont behöver konkurrensfrågor hanteras av marknadskrafterna själva eller av Konkurrensverket. En anledning är att en branschorganisation av nödvändighet behöver bemannas av mer eller mindre aktiva aktörer i branschen. Däremot skulle frågor om yrkeskompetens och certifiering, liksom om garantier och ansvar, tvister, produktionsstandarder m.m. kunna må bra av att hanteras enhetligt. Ifråga om arbetsvillkor och löner finns befintliga fackföreningar - främst Unionen och Musikerförbundet.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Niklas Elste skrev:Ja det skulle behövas en standardiserings nämd son ger ut riktlinjer för branchen så att inte en aktör kan dumpa marknaden till nästan noll

Och en sådan organisation skulle kunna hålla reda på standarder och lagar
och inne ha ett bransch register på alla firmor så om man behöver nått så kan man få hjälp av det registret
Den första delen är konkurrensvidrig på alla sätt och helt olaglig. Marknaden brukar ha en förmåga att ställa sånt där tillrätta över tid. Om inte kanske man ska överväga att byta nisch.

Varför behövs det en organisation för att hålla ordning på lagar? Det är väl ändå upp till företagen själva?

Jag ser ett större behov av något som liknar fackförbund för att komma tillrätta med arbetstider och andra villkor för den enskilde.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

om man är företag och vill söka reda på saker och ting så är det inte alltid lätt att hitta rätt

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Stackars företag, eller vad menar du?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag tror att en organisation som skall stå på både arbetsgivarnas (myndighetskontakter, regelverk) och arbetstagarnas (löner, arbetstider etc) sida riskerar att bli rätt... komplicerad. Om bara den urgamla frågan om yrkeskompetens och certifiering kunde få en konkret lösning så tror jag att det vore ett stort steg. Befintliga organisationer i form av småföretagarnätverk och -föreningar kan vara till stor hjälp för näringsidkaren, liksom befintliga fackföreningar kan vara till hjälp i arbetsmiljö-, löne- och liknande frågor för den anställde.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Sttf är förening som inte täcker hela branchen men en del. LLB är väll en annan.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster