Vem får kalla sig Ljudtekniker?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Johnny Wahlberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 21:24
Ort: Stockholm

Vem får kalla sig Ljudtekniker?

Inlägg av Johnny Wahlberg »

va på arbetsförmedlingen häromdagen och skulle skriva in mig för första gången som 'arbetssökande'.

Skrev mig som ljudtekniker, men där sa de stop!
De va inte säkra på om jag fick kalla mig det enligt brachen, så jag undrar vad som gäller för de egentligen..
Har ju betyg i både Ljudteknik A och B, dessutom i Teaterteknik... Tacksam för svar!

[font=Comic Sans MS]Johnny [/font]

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Som sagt arbetsförmedlingen är en lite skyddad verkstad...hehhe. Dom har sina egna regler.

Näää allvarligt :-) Det är så att det finns en förmedling som går under dom som kallar sig kulturaarbetarförmedlingen (inte säker på exakta namnet) där man måste ha intyg att man har jobbat dom tex ljudtekniker ett antal år för att man ska få skriva in sig.

Jag hamnade på AF efter en skada på mitt jobb och var tvingad att skriva in mig där och jag sa oxo att jag var ljud/ljus tekniker men nopp, ändå hade jag jobbat heltid i 17år, dom ville ha intyg från min arbetsgivare, men jag var ju egen så det gick inte. Så jag bad dom dra ditt pepparn växer. Sen gick jag ut därifrån och aldrig gått tillbaka

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Inlägg av Krister Uddén »

BRA GJORT NICKE!

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Om du har skriftliga betyg!! ??
Va fan.
Fråga dom om det kommer in någon som har elektriker utbildning.
Vad kallas dom som arbetssökande?
//Danne

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Finns det någon branschorganisation som utdelar yrkeslegitimationer?

Men de som får jobb på Arbetsförmedlingen är kanske inte de som var klassens ljushuven när vi gick i skolan? Har de förresten yrkeslegitimation som arbetsförmedlare?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Ljudtekniker som yrkeskategori i Sverige har inga kompetens- eller behörighetskrav. Vem som helst kan kalla sig ljudtekniker, och per definition är vem som helst som jobbar tekniskt med ljud just ljudtekniker.
Det är arbetsuppgiften som avgör.
Ljudingenjör är en annan femma, men det utgav du dig väl inte för att vara Johnny?

Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 08:07
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Inlägg av Per Moneeo »

För att komma in på AF-Kultur, så krävs det att man antingen har avslutat högskoleutbildning inom sitt område, alternativt försörjt sig som ljudtekniker under minst 18 månader. Dessutom så verkar det skilja lite mellan förmedlingarna rent grafiskt om hur kriterierna ska bedömmas.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Danne Persson skrev:Om du har skriftliga betyg!! ??
Va fan.
Fråga dom om det kommer in någon som har elektriker utbildning.
Vad kallas dom som arbetssökande?
//Danne
Med bara utbildning så är du inte elektriker utan färdig lärlingstid (1600h under behörig installatör), därefter får du ett certifikat på att du är "elektriker" och kan söka jobb som det.

Sen rent lagligt sett så är ju inte ljud/ljus-tekniker en skyddad titel, så vem som helst får ju egentligen kalla sig för det, likasom typ fotograf, musiker etc, men arbetsförnedringen brukar ju leva i sin egna lilla bubbla och ha tankar om det mesta, och ingen kan ju säga emot...
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Johnny Wahlberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 21:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Johnny Wahlberg »

Mikael Thieme skrev:Ljudtekniker som yrkeskategori i Sverige har inga kompetens- eller behörighetskrav. Vem som helst kan kalla sig ljudtekniker, och per definition är vem som helst som jobbar tekniskt med ljud just ljudtekniker.
Det är arbetsuppgiften som avgör.
Ljudingenjör är en annan femma, men det utgav du dig väl inte för att vara Johnny?
Nej det gjorde jag inte...
Jag var där i går för att skriva in mig och gå på informationsmöte så jag passade på att fråga efter kriterierna när jag var där. Enligt dem så var det kulturarbetsförmedlingen, och då skulle man jobbat i tre år som proffesionell ljudtekniker. Men det ska inte spela någon roll vilket yrke jag har hos dem, jag kan ju ändock söka jobb som ljudtekniker, och jag kommer dessutom att kalla mig det :)

Men det kan i framtiden vara värt att läsa lite ellära så att man får lite mer kunskaper om vad man gör när man använder trefas. Tack för svaren!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 54 och 0 gäster