Attityden i branchen

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Attityden i branchen

Inlägg av Anders Brandén »

Detta är något som jag har gått och funderat på ett tag.

Har attityden i branchen förändrats?
Förr och även nu hör man lite då och då om folk som började sin bana i branchen genom att följa med den stora firman i staden på diverse jobb, för att senare för börja ratta lite själv osv. Detta hör man sällan om nu för tiden.

För några år sedan när jag försökte ringa till olika firmor och fråga om jag kunde få följa med på småjobb fick jag ihuvudsak två svar: för det första att det inte gick för att försäkringsbolaget sa i från och för det andra att folk under 18 inte fick jobba med saker som hade med el att göra. Undanflykter? Kanske, eller har lagstiftningen ändrats så mycket att det faktiskt inte går att "ta hjälp" eller snarare låta unga få följa med?
Har attityden mot unga som vill ta sig in i branchen och brinner för sitt intresse ändrats, eller vad beror det på? Någon som har nån idé?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Jag tror att det finns så mycket konkurrens i branschen att folk är rädda för att ta in dåligt folk och försämra kvalitén på sina jobb.
Själv kom jag in genom att jag kände folk på firman, men jag märker ibland hur svårt det är att få tag på folk. Eller ja.. folk som kan nånting.
Jag hade ju turen att få börja lära upp mig inom ljus, och när jag lyckades lära mig firmans Pearl-bord så var jag ju "inne i leken", men jag tror det är många som inte får den chansen, tyvärr.

Att ta in minderåriga arbetare blir ett problem när det väl händer något, eller om det kommer fram att man jobbar när man inte får, t ex.
Som minderårig får man ju inte jobba helger och nätter och bara ett visst antal timmar per dag, vilket ju blir svårt i ett sådant jobb eftersom det mesta är på kvällar och helger.

Vad jag vet så finns det ju ganska få utbildningar inom ljud&ljus? I synnerhet scenljud och scenljus. Frågan om det är mer motiverande att ta in folk som läst sig till hur det ska låta eller lära upp någon "the hard way" så att säga..
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Alla gammla rävar som jobbar på en firma vet vad som skall göras på ett jobb, vad som ska riggas vart, hur och när.

Då när det kommer folk utifrån, kanske specielt yngre, så blir dessa lätt stoppklossar och ivägen i arbetet när dom
inte vet vad dom ska göra med utrustningen dom får i handen.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Jag tänker inte att de ska ta in en trettonåring och skicka ut på ett torgjobb själv utan mer som runner åt teknikerna, kanske rulla nån kabel, klistra lite gaffa, hämta kaffe. Lära sig och titta och lära känna folk typ...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Pontus Ringholm
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 13:11
Presentation: arbetsökande för fullt och hoppas hitta jobb inom ljus branchen...

Peace
Ort: Rydal

Inlägg av Pontus Ringholm »

Så som jag har lärt mig har varit mycket av kärlek till en riktigt grymm ljusbild.
Mestadels av det jag har lärt mig har även varit av exprimenteringar med eget ljus, detta tack vara att man har "hittat" billiga men ändå bra ljuseffekter etc.
Sen har jag även kontakteri branchen.
aldrig varit ute och jobbat med något annat än de jobben jag har fått.
HAr även pratat med massa folk om hur en ljusrigg ska se ut.
Men jag kan hålla med att, om man inte känner nnågon i branchen så kan det vara väldigt svårt att få in en fot i det hela.

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Toiva Savolainen skrev:Alla gammla rävar som jobbar på en firma vet vad som skall göras på ett jobb, vad som ska riggas vart, hur och när.

Då när det kommer folk utifrån, kanske specielt yngre, så blir dessa lätt stoppklossar och ivägen i arbetet när dom
inte vet vad dom ska göra med utrustningen dom får i handen.
Det där stämmer nog ganska precis, men det är nog så att en stor skola har försvunnit nästan helt.
Jag pratar om folkparkerna.
På den tiden, Det glada 80-talet så kunde vi ha med lärlingar som åkte för traktamente. Då var det legalt att göra så.
Tror knappast att det är det nu.
Men i alla fall så var det en typ "livets skola" att åka en sommar i parkerna och lära sej saker och ting ifrån grunden.
Många av dom gamla rävar som ännu jobbar i branschen har åkt i parkerna, inkl. mej.
Nu är gigen större, mer prylar, mindre pengar och mindre tid.
Det rimmar ganska illa med att ha en lärling som inte riktigt vet vad han skall göra med prylarna.
Synd tycker jag för vi behöver återväxten.
Så jag hoppas på lite mer skolor typ Boomtown i Borlänge, som just leds av en gammal räv. :-)

//Danne

Andreas Hårsmar
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 19:38
Presentation: Jobbar på Nöjesbyrån i karlskoga som ljudtekniker.
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Andreas Hårsmar »

Men även om det inte finns några parker kvar nu förtiden så är det ju många firmor som har "Skit Jobb" eller vad man ska kalla det. där borde ju inte va några problem och få va med och pyssla lite.
070 321 08 92

Anders Frökärr
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 01 apr 2008, 18:26
Kontakt:

Inlägg av Anders Frökärr »

Vi tar in praktikanter ibland. nackdelen är att det ofta men inte alltid går åt mer energi att ha dem med istället för att göra det själv. Och som alla säger så är det en pressat yrke vi har.

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Börja inte för stort! Börja ratta på fritidgårdarna, arrangera fester med kompisar eller sök bidrag till att arrangera i kommunen, ge dig själv tekniska uppgifter och hyr in utrustning som du får leka med! Det gjorde jag! Säger inte att det går snabbt men kan man en del så behöver man inte tacka nej till jobb för att man inte kan det ännu!

När du väl fått jobb och vet vad du ska jobba på, kolla manualer och utrustning...se till att du inte står som ett frågetecken när du kommer dit! Ge ett bra första intryck, då ringer dom dig nästa gång det är något!

Christoffer Malmqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 23:10
Presentation: En ljudtekniker med bakgrund i musiklivet, har sysslat med radio, tv och studio. Men har nu funnit lugnet i livetekniken.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Malmqvist »

Jag hade turen o komma in på praktik från min utbildning. Jag funkade bra i gänget o de såg min kompetens. Fick ju inte de värsta jobben precis i början men man får ju börja från noll. Men efter några veckor var jag helt plötsigt på mitt första festivalgig, ansvarig för packning o allt. Det lyfte verkligen mig och nu när utbildningen är över får jag jobb då och då. Så helt svårt är det inte.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Tror att Danne är inne på något som ligger väldigt nära sanningen, då fanns det massor av med dagens mått mätt, små produktioner men som ändå åkte fullproduktion, dvs mängden personal var givetvis större. Idag när man åker i princip bara festival på somrarna så finns inte utrymme på samma sätt.

Sen pratar ni om "småjobb", är det något som jag tycker saknas hos youngboysen så är det ödmjukhet. Det är fan i mig inte frågan om att göra skitjobb i flera år innan man får göra större grejor utan nu ska man upp i smeten direkt. Och på de värsta riggarna. Tror faktiskt det var nyttigt att börja på 4530 med Dolly Parton-horn och en Hagströmmixer. Eller med 24 par-kannor och analogt 2-fälts ljusbord.

Sen håller jag på att smälla av på alla cementarslen med lim i fickorna. Dvs folk som så fort dom inte håller i något stoppar händerna i fickorna och därefter sätter man sig på första bästa case. Vill du visa framfötterna så ska du också göra det.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Sen håller jag på att smälla av på alla cementarslen med lim i fickorna. Dvs folk som så fort dom inte håller i något stoppar händerna i fickorna och därefter sätter man sig på första bästa case.
En mycket målande beskrivning, och rolig :-)

Tack Per, det gjorde förmiddagen!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Per Johanson skrev:Tror att Danne är inne på något som ligger väldigt nära sanningen, då fanns det massor av med dagens mått mätt, små produktioner men som ändå åkte fullproduktion, dvs mängden personal var givetvis större. Idag när man åker i princip bara festival på somrarna så finns inte utrymme på samma sätt.

Sen pratar ni om "småjobb", är det något som jag tycker saknas hos youngboysen så är det ödmjukhet. Det är fan i mig inte frågan om att göra skitjobb i flera år innan man får göra större grejor utan nu ska man upp i smeten direkt. Och på de värsta riggarna. Tror faktiskt det var nyttigt att börja på 4530 m8877ged Dolly Parton-horn och en Hagströmmixer. Eller med 24 par-kannor och analogt 2-fälts ljusbord.

Sen håller jag på att smälla av på alla cementarslen med lim i fickorna. Dvs folk som så fort dom inte håller i något stoppar händerna i fickorna och därefter sätter man sig på första bästa case. Vill du visa framfötterna så ska du också göra det.
Mycket intressant läsning, och som Mats skrev också rolig! Är det dessa "cementarslen" som delvis har sett till att man inte vill ta in unga? Man har helt enkelt dåliga erfarenheter av dem.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Sen håller jag på att smälla av på alla cementarslen med lim i fickorna. Dvs folk som så fort dom inte håller i något stoppar händerna i fickorna och därefter sätter man sig på första bästa case. Vill du visa framfötterna så ska du också göra det.
Det stör t.o.m. jag mig på trots att jag är 19 :P vafan jobbar man och får lön ska man ta mej fan förtjäna den!

Jag tar in folk lite då och då och då blir det bara de jag vet kan köra 12 timmar utan mat och sen 12 timmar till! Sen är jag lite snäll och slänger in lite käk och läsk! Ofta står det redbull på listan över saker vi vill ha!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag tar in folk lite då och då och då blir det bara de jag vet kan köra 12 timmar utan mat och sen 12 timmar till! Sen är jag lite snäll och slänger in lite käk och läsk! Ofta står det redbull på listan över saker vi vill ha!
Läser jag dig rätt om jag tror att du låter folk jobba 12 timmar i sträck utan rast?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

Jag gick estetiska linjen! Den läraren som hade hand om ljudanläggningen var sträng så det räkte och blev över. Jag var ju där för att lära mig saker. Men det vart nej direkt. Ljusteknikern var en annan musiklärare som var hur trevlig som jag kom överens om att vi skulle boka en tid när han skulle visa mig skolans ljusbord. Den skolavslutningen var det nära att jag skulle fått sköta ljuset. Men av nån annledning så blev det inte av. Jag tänkte att jag kunde ta tag i saken efter lovet. Men då ringde min bästa klasskamrat och berättade att den läraren hade gått ur tiden. Och stod nu där med läraren som var strängare än jag klarar av i huvudtaget. Jag slutade alltså skolan utan mixerbordskunskaper och en fobi för tekniker. Detta inlägget blev ganska långt. Därför skriver jag slutet på historien om det finns intresse.
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Per Johanson skrev:Tror att Danne är inne på något som ligger väldigt nära sanningen, då fanns det massor av med dagens mått mätt, små produktioner men som ändå åkte fullproduktion, dvs mängden personal var givetvis större. Idag när man åker i princip bara festival på somrarna så finns inte utrymme på samma sätt.

Sen pratar ni om "småjobb", är det något som jag tycker saknas hos youngboysen så är det ödmjukhet. Det är fan i mig inte frågan om att göra skitjobb i flera år innan man får göra större grejor utan nu ska man upp i smeten direkt. Och på de värsta riggarna. Tror faktiskt det var nyttigt att börja på 4530 m8877ged Dolly Parton-horn och en Hagströmmixer. Eller med 24 par-kannor och analogt 2-fälts ljusbord.

Sen håller jag på att smälla av på alla cementarslen med lim i fickorna. Dvs folk som så fort dom inte håller i något stoppar händerna i fickorna och därefter sätter man sig på första bästa case. Vill du visa framfötterna så ska du också göra det.
Kan inget annat än hålla med. Sen tror jag också att vi i branschen har blivit mera medvetna om försäkringar och arbetslagar vilket gör att det är svårt att ta med ej anställda eller minderåriga ut på jobb. Plus att i vissa fall så kankse inte kunden vill att man har med personal som inte direkt jobbar med projektet av olika skäl.

Men det är klart i vi "gamla rävar" måste bli bättre på att ta med nya människor. Jag brukar försöka hjälpa till så gott det går.

Länge leve Folkparkerna!

Bullen, som tyckte det var bättre förr ;-)

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

När det sedan är dax för showtime är lärlingarna ibland något onyktra av medhavd sprit. Sedan när det är dags att riva riggen så är dom packade och ihopväxta med ställets fullaste brud. Berättandes för alla som står runt omkring om hur han slet som ett djur när prylarna skulle upp, hur litet han sovit, hur jobbigt det har varit att bo i en turnebulle i typ veckor, fast vi åkte 4 mil.

Under kvällen har han gett apisen goda råd hur stället skall skötas. Varit in i kök mm och snyltat mat, läsk och liknande. Talat om för ordningsvakter hur dåliga dom är på att plocka ut folk. Gärna demonstrerat hur man kopplar grepp på folk som skall utvisas.

För mig tog det flera år innan jag ens hittade folk som funkade socialt. Tyvärr är ju detta en branch med dragningskraft på wannabees. Dom som inte platsade in IDOL försöker komma in bakvägen som ljud och ljuscrew.

Det blev mycket negativt angående lärlingar. Men kanske en pekpinne att man skall tänka på mycket innan man kliver på. Dessutom så skall man ju bli en kugge i maskineriet. Det inte jag gör måste någon annan göra i stället för mig. Den biten tycks vara jättesvår att förstå.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Inlägg av Holger Tistad »

Jag tycker mig se en professionalisering av yrket som helhet. Det verkar gå snabbare på teatersidan där aktörerna ofta är offentliga, men jag tror det sprider sig till konsert ganska snart. Nu krävs det certifikat för att bygga ställningar (d v s scen, mixerpodie, tross, et c), köra eldrivna liftar, höghöjdsarbete, et c. Myndigheter, fack, arbetsgivare och branschorganisationer tar de regler som finns (t ex EUs maskindirektiv) på större allvar. Då försvinner lärlingsplatserna eftersom det krävs utbildade och certifierade proffs i alla funktioner.
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Raderad användare1 skrev:Det stör t.o.m. jag mig på trots att jag är 19 :P vafan jobbar man och får lön ska man ta mej fan förtjäna den!

Jag tar in folk lite då och då och då blir det bara de jag vet kan köra 12 timmar utan mat och sen 12 timmar till! Sen är jag lite snäll och slänger in lite käk och läsk! Ofta står det redbull på listan över saker vi vill ha!
Låter som du är en bra arbetsgivare...

Ledsen, men ibland är dina inlägg bara "a waste of time", ödmjukhet är en ganska bra sak att lära sig, oavsett ålder.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster