Vem tar ansvaret för gratishumpare???

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Vem tar ansvaret för gratishumpare???

Inlägg av Leif Baltazars »

När gratishumpare ställer upp, vem tar på sig ansvaret vid eventuella olyckor. Eller tycker branchen att det är OK att folk skadar sig och inte får eventuell hjälp eller ersättning. Borde inte skade och olycksfallsförsäkring för alla som arbetar vara obligatorisk? Vad säger skyddsombuden? Skall branchen anses vara seriös om man inte respekterar sina arbetare? Frågorna är många och svaren är få... Under de år jag körde mobildisco på heltid var mina humpare/råddare försäkrade utav mitt bolag med en alltäckande skade och olycksfallsförsäkring. Kostade några hundralappar per år på den tiden. Borde inte de stora produktionerna teckna någon liknande kollektiv försäkring för sina humpare? Tycker synd om killen i artikeln nedan....



[I]Namnet på den drabbade är utbytt mot Xxxxxx Xxxx för att inte bryta mot PUL :-) Övriga namn är med p g a frågans art och vilka som svarat vad.[/I]

[B]Ideellt arbete - inget skydd
Xxxxxx Xxxx bröt benet när Gefle Red Devils jobbade på Läkerol Arena. Arbetsmiljöverket gör ingen utredning av olyckan
[08-03-18]


Xxxxxx Xxxx bröt benet och gick sjukskriven i 16 veckor. Men arbetsmiljöinspektionen kommer inte att granska olyckan på Läkerol Arena.[/B]

GÄVLE Ordföranden i Gefle Red Devils, Xxxxxx Xxxx, bröt benet när han och andra medlemmar i klubben skulle bygga en scen på Läkerol Arena i höstas. Men Arbetsmiljöverket gör ingen utredning av olyckan och Xxxxxx Xxxx får själv ta ansvar för följderna.
- Det är en lucka. Går det illa får du skylla dig själv, säger Xxxxxx Xxxx.

Gefle Red Devils, klubben för amerikansk fotboll i Gävle, finansierar en stor del av sin verksamhet genom att utföra just den typen av uppdrag.

Den 12 oktober förra året skulle klubben hjälpa till att bygga en scen på Läkerol Arena inför föreställningen Lord of the Dance.
Uppdragsgivare var Brynäs IF och ersättningen för jobbet gick till Gefle Red Devils.
Niklas och en annan av medlemmarna drog en bur lastad med golvsektioner på isen när lasset kom i rörelse. Sektionerna ramlade av och knäckte Xxxxxx Xxxx ena ben. Ledband och senor slets också av. Xxxxxx Xxxx gick sjukskriven i 16 veckor och är fortfarande inte helt återställd.
Några dagar efter olyckan fick han beskedet av Brynäs att olyckan inte skulle anmälas till arbetsmiljöinspektionen, eftersom de som gjorde jobbet var medlemmar i en ideell förening.

Några månader senare gjorde Xxxxxx Xxxx själv ändå en anmälan, för att få frågan utredd. Men arbetsmiljöinspektionen avskrev ärendet. Det blir ingen utredning, eftersom medlemmarna i Gefle Red Devils inte var anställda i lagens mening.
- Det ligger utanför vårt tillsynsområde och då gäller inte arbetsmiljölagstiftningen, säger Birgitta Hermansson-Ylvén, tillsynsdirektör på arbetsmiljöinspektionen i Falun.
Är det någon som har ett arbetsmiljöansvar i sådana här situationer?
- Det är en relevant fråga. I formell mening finns det inget arbetsmiljöansvar, säger Birgitta Hermansson-Ylvén.
Xxxxxx Xxxx fick ut ersättning via sin egen försäkring. Den ersatte sveda och värk och läkemedelskostnader, men Xxxxxx Xxxx vill göra andra uppmärksamma på problemet och få igång en debatt.
- Jag är inte missnöjd för egen del, men jag tycker det är förskräckligt att det inte finns något som gäller. Jag är säker på att det är massor av föreningar som inte har en aning om hur det ligger till.

Peter Jensen, driftchef på Läkerol Arena, har inte sett anmälan till arbetsmiljöinspektionen. Att det var Brynäs som anlitade klubben var enligt honom ett undantagsfall. Oftast är det arrangören, till exempel EMA Telstar, som anlitar idrottsklubbarna. Men olyckan har ändå fått klubben att agera mot de andra föreningar som den anlitar.
- Vi har gått ut och informerat om vad som gäller, säger Peter Jensen.
Arbetsmiljöinspektionen går inte vidare med just den här olyckan. Men distriktet i Falun/Gävleborg kommer ändå att väcka frågan på nästa nationella träff inom Arbetsmiljöverket. Det finns gott om idrottsklubbar och andra ideella föreningar som ställer upp på olika uppdrag för att finansiera verksamheten.
- Som företeelse är det intressant. Vi tänker ta upp det, säger Birgitta Hermansson-Ylvén.

Klubbledningen i Gefle Red Devils har informerat medlemmarna att de måste se till att ha ett eget försäkringsskydd när de gör jobb för klubbens räkning. Men de tänker inte sluta med att ta uppdrag. Senast var klubben med och byggde scenen inför Kents framträdande på Läkerol Arena i början av mars. Och Xxxxxx Xxxx själv är inte främmande för att ställa upp igen, även om han inte är helt återställd.
- Jag har ju ett ben till, och två armar.

Sven-Olof Ekman
026-159642
sven-olof.ekman@gd.se
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Ort: östergötland

Inlägg av Mats Ottosson »

Vad jag vet ska alla arbetsplats olyckor anmäls till polisen när de inträffar för utredning. Och jag antar att ett scen bygge och produktions bygge räknas som en arbetsplats. Vad det gäller försäkrings frågan vid olycksfall så brukar det vara hemförsäkringen som gäller vid jobb för förening och liknande. Detta gäller ju även på de stora festivalerna där sådant liknande som Leif skriver om brukar hända. Har vart med om att den skadade själv fick betala taxi till vårdcentralen för omplåstring på en av de större festivalerna.

Ett lätt problem för att lösa detta problem är ju att anlita ett av landets alla företag som hyr ut humpare och liknande. Då löser man ju ansvars frågan när det gäller försäkringar och liknande.
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster