Hur mycket...

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

DaFreak skrev:Fast det finns ett par aspekt till =)

Det priset man tar kopplas naturligtvis till de kunskaper och erfarenheter man har. Det är som sagt det kunderna betalar för.

Är du i startgroparna, och tar spelningar för att det är roligt och utvecklande, kan du självklart inte räkna med att plocka ut 350 kr / timme. De summorna är aktuella först efter flera års spelande.

Ersättningen för en normal spelning varierar, men Svenska Musikerförbundets minimirekomendation är 265 kronor/timme före och 450 efter midnatt. Till detta tillkommer sociala avgifter, ersättning för upp- och nedpackning, resor, traktamente mm.

Arbetar man som DJ mellan 21-02 en kväll, ger detta dig en lön på Ca 1700 kr som du sedan skattar på. Det betyder att du av kund behöver ta ut ca 2200 kr exklusive moms.

De summorna är oftast inga problem att få ut från en serös kund, men det kräver i gengäld att du har de kunskaper och erfarenheter som lönen motsvarar. Dvs att du är en duktig DJ som "i princip" arbetat heltid.

Privatpersoner, fritidsgårdar, föreningar, mindre klubbar och liknande kan oftast inte betala de summorna. Men de kan då heller inte kräva att få samma kompetens bakom skivspelarna.

Många av våra kunder vill ha både Dj och utrustning, men vill inte lägga mer än 3000-4000 kr på en spelning. Då enbart utrustning oftast hamnar på summor från 2500 kr och uppåt, återstår för lite pengar för en DJ. Vi har därför separerat alla våra tidigare paket där personal ingår, och specificerar detta som en egen post. Utrustningen har därmed alltid sitt pris - och personalpriset ligger fast på ett eget. Genom att aldrig tumma på personalpriset får kunderna antingen plocka med mindre utrustning, fixa egen personal, eller hosta upp mer pengar.

Resultatet blir ofta att de första gången hyr enbart utrustning, försöker koppla upp skiten själva, och fixar en kille som spelar för en back öl. De kommer undan med 3 papp.
Andra gången har de insett att det är värt att betala för personal som fixar allt, och köper då en komplett tjänst med samma utrustning + personal för 3000 kr. Hamnar då på 6 papp.
Då gäller det också att visa att man arbetar på ett proffsigt sätt. Hittils har våra kunder alltid kommit tillbaks, och nuförtiden är det nästan aldrig snack om priset.

Men det är skitsvårt i början =)

//Viking
Att ni vågar lämna iväg en fullstor rigg till personer som ni inte vet säkert att de kan klara av den, tycker jag verkar skrämmande. Jag skulle inte vilja lämna den vind för våg till personer jag inte litar på fullt ut.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag tycker att det var rätt att du tackade nej till spelningen. 3000:- tycker jag är ett utmärkt startpris, om du nu motförmodan vill spela säg då till dem att du kan gå ner till 2500:- men då blir det inget ljus!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Cronlajoon skrev: Att ni vågar lämna iväg en fullstor rigg till personer som ni inte vet säkert att de kan klara av den, tycker jag verkar skrämmande. Jag skulle inte vilja lämna den vind för våg till personer jag inte litar på fullt ut.
För 2500 får du inte en fullstor rigg, utan snarare 2 aktiva lådor med lite ljus och en dj-case... Men om vi har en kund som vill hyra ett större system utan personal, så löser vi självklart det. Kunden får en enkel genomgång och skrivna instruktioner, får läsa igenom och skriva på ett hyresavtal, och övertar sedan ansvaret för utrustningen under hyrperioden. Självklart efter godkänd kreditupplysning eller kontroll.

Vi lever ju på att hyra ut, och kan inte kräva att vi alltid skall skicka med personal tíll en stor kostnad för kund.

Användarvisningsbild
Jan-Olof Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 jul 2003, 01:00
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olof Carlsson »

Cronlajoon skrev:Problemet är som Ingo och Cyber säger att det finns dom som jobbar "gratis". Även om det är kul så vill man inte slita häcken av sig i 8-12 timmar.

Kom på en till liknande sak nu.
I november fick vi en förfrågan om att spela på ett högskoledisco. Vi sa 3500 + moms eftersom de skulle ha småstjärnorna med mera.

Vi förlora det jobbet pga två killar som gick på skolan. De hyrde all utrustning av Nöjesbyrån och jobbade gratis. Det hela kostade 3000 inkl. moms för skolan och då hjälpte ändå Jan-Olof dom... Fy f*n va arg man blir.

Tyvärr så hjälper det inte då att man är bättre eftersom skolan inte tittar på annat än priset.
Det roliga med den historien är att de två killarna inte visste hur man skulle koppla in de 3 trådlösa mikrofonerna till deras mixerbord utan att få den värsta rundgång jag någonsin varit med om.

jag var med en kompis i en annan del av lokalen där det skulle spelas live musik och min kompis var en av de som skulle spela.
Efter att ha varit där en stund hör jag en väldigt ljudligt rundgång från den del av lokalen där det skulle spelas disco mm. Så jag gick dit för att kolla vad de höll på med. det enda de lyckades få ur högtalarna var rundgångar. då tänkte jag att det kanske var bäst att gå och hjälpa dem så jag gick ner till dem. ALLA och då merar jag Alla rattar var vridna till max. inte så konstigt att de hade svårt att få nått vettigt ur mickarna. jag rattade om hela bordet och testade så alla mickar funkade, inga problem. sen frågade jag vem som hade ställt in det innan jag kom dit, då kollade de bara på varandra och sa inget...

När man är med om sånt här blir man ganska sur och jag hade en seriös tanke att fakturera teknikerarvode till skolan, bara för att markera lite.. men det gjorde jag inte.
// Jan-Olof @ JKC Ljud & Ljus Teknik "Det enda vi ser är ljus!"

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:33

Inlägg av Axel Trygg »

Men hur mycket ska man ta när man hyr ut ? Finns det någon given procentsats av inköpspriset ?

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Axel Trygg skrev:Men hur mycket ska man ta när man hyr ut ? Finns det någon given procentsats av inköpspriset ?
2.5% - 3% brukar vara normalt.

Men uppe i norr så ligger priset nere på 1%-2%.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Rikhard Tiittanen skrev:
Axel Trygg skrev:Men hur mycket ska man ta när man hyr ut ? Finns det någon given procentsats av inköpspriset ?
2.5% - 3% brukar vara normalt.

Men uppe i norr så ligger priset nere på 1%-2%.

Men det har ni bara er själva att skylla på.....


// Tobbe Friberg fd Luleåbo.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ursäkta, men vad handlar den här tråden om från början? Är den delad?

Jag fattar nada.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

David Wennberg skrev:Ursäkta, men vad handlar den här tråden om från början? Är den delad?

Jag fattar nada.


"Fattar nada" Skönt att du kommit till insikt efter 2,5 miljoner inlägg......
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster