Namnskydd

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Namnskydd

Inlägg av Leif Baltazars »

Bakgrunden: Sedan 1967 har jag åkt runt hela sverige som DJ Budda (utgångsort Gävle). 1986 bildade jag ett AB som i bolagsförklaringen angav att jag sysslade med DJ verksamhet. Bolaget heter Leif *Budda* Baltazars AB. 1996 regade jag domänen www.budda.se där jag som DJ Budda finns med samt min hyrverksamhet.

Orsaken: Sedan något år har en kille i Västerås trakten börjat att använda namnet DJ Budda. Jag kontaktade honom omedelbart då jag fick kännedom om detta och vi kom muntligen överens om att så länge han jobbade på det ställe som han hade sitt stadiga jobb så var det ok, men att han skulle försöka leta ett annat namn/utformning.

Då och då gör jag lite koll på nätet för att bevaka "reviret" och upptäckte att han regat en hemsida under www.djbudda.se Det där med att rega hemsidor och namn finns det väl inga skarpa regler för i detta fall. Det jag först och främst vill ha koll på är hur pass skyddat mitt arbetsnamn DJ Budda är.

Jag vet att när det gällt grupper har det varit stenhårt att någon fått vika sig, även om namnet inte varit varumärkesskyddat.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Jag ber att få tacka för tipset, men det var inte där skon klämde....
Det jag först och främst vill ha koll på är hur pass skyddat mitt arbetsnamn DJ Budda är.

Jag vet att när det gällt grupper har det varit stenhårt att någon fått vika sig, även om namnet inte varit varumärkesskyddat.
Det är detta som intresserar mig mest.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Klart intressant diskussion.. Jag antar att du redan kollat, men jag tittade på bolagsverket och sökte även på artistnamn utan att bli klokare.
min egen personliga åsikt är att killen biter sig själv i arslet om han försöker ge sig på ett så inarbetat namn, och att han aldrig skulle kunna komma upp i samma acceptans. Problemet lär komma den dagen han vill stämma dig för att du använder "hans" namn.
Jag följer utvecklingen intresserat!
/Magnus
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Eftersom du har ett AB så är ju företagsnamnet skyddat i hela sverige, det du skulle kunna göra är att stämma honom för varumärkesintrång (eftersom du har med Budda i företagsnamnet) och påpeka att du har använt namnet länge och det är ett inarbetat varumärke för dig som person.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Ett namn som är inarbetat sedan 60-talet ger dig bra på fötterna. Ditt namn kan vara skyddat på två sätt, antingen genom att vara inarbetat eller registrerat som varumärke. Det står massvis om varumärken på PRV's websida. Min gissning är att du skulle vinna ett mål enkelt mot honom. Vet inte hur kostsamt eller långdraget det teoretiskt skulle kunna bli om det går så långt som till rätten, men en advokat kan hjälpa dig där.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Jakob Carlsson skrev:Eftersom du har ett AB så är ju företagsnamnet skyddat i hela sverige
Bara det faktum att ett ord förekommer i ett AB's namn ger dig inte varumärkesskydd på det namnet. Dessutom står det inte "DJ Budda" i företagsnamnet. Som jämförelse "Johanssons Bygg" get inte det företaget varumärkesskydd på varken Johanssons eller Bygg enskilt. I det här fallet hjälper det dock helt klart.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Har pratat med killen om detta med namnet, att det är inarbetat, finns med i bolagsnamnet osv, men han tycks inte vara intresserad av det och håller naturligtvis på sitt.

Tyvärr är sådana här processer dyra och långsamma. I annat fall hade jag gjort en anmälan på en gång. Trodde att det skulle räcka med ett vanligt samtal.

Han får nog det lite svårt, om han skulle få för sig att övertyga någon om, att han kallade sig DJ Budda först. För 40 år sedan fanns inte han, inte ens som spermie :-) Har ju som tur jobbat med mycket branchfolk under åren som kan intyga om att det var lääääänge sedan som dom kom i kontakt med mig.

Jag själv, om jag hamnat i samma situation skulle ha backat. Hade ett arbetsnamn på uthyrningen som var Showbizz. Upptäckte att Janne Håkansson från Falun hade firma som hette det. La ner på en gång, utan snack. Tittar man på dansband, artister mm, så finns det inga förväxlingsbara namn där heller. Inte medvetet. Det brukar lösa sig att två:an tar ett steg tillbaka.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jonathan Olsson skrev:
Jakob Carlsson skrev:Eftersom du har ett AB så är ju företagsnamnet skyddat i hela sverige
Bara det faktum att ett ord förekommer i ett AB's namn ger dig inte varumärkesskydd på det namnet. Dessutom står det inte "DJ Budda" i företagsnamnet. Som jämförelse "Johanssons Bygg" get inte det företaget varumärkesskydd på varken Johanssons eller Bygg enskilt. I det här fallet hjälper det dock helt klart.
Jag sa företagsnamnet, inte delar av det :) Men sen är det ungefär samma sak om det är ett gammalt företag om det kommer ett nytt med liknande namn (ett ord i namnet brukar räcka) och ger sig in på samma marknad.

Användarvisningsbild
Örjan Jämte
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 20:01
Presentation: IT-konsult och systemutvecklare till vardags.
Jobbar med ljus på sidan av i LjusTeknik i Borlänge, som nu är övertaget av Creative Light Scandinavia AB.
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Örjan Jämte »

Skicka killen en länk till den här tråden. Jag är ganska övertygad om att majoriteten här på forumet håller på dig och helst ser att det bara finns en Budda och det är du.
Eftersom även han är i denna branch så bör han tänka om när han ser det medhåll som du har annars kommer han kanske att drabbas negativt av detta senare i hans yrkesverksamma liv i den här branchen.
Pratar man om DJ Budda så är det klart att det är Gävle man tänker på. :)
Örjan Jämte
Creative Light Scandinavia AB, creativelight.se
(Före detta LjusTeknik i Borlänge, ljusteknik.com)
Martin LightJockey 3.0

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Om man kollar i bolagsregistret så kommer finna att det inte finns mer än ett AB med ett och samma namn. Namnet som du registrerar som firma på ett AB är du ensam om i Sverige. Punkt slut. Detta har i sig inget som helst med varumärkesskydd att göra precis som Jonas skriver.

Budda: Det jag skulle rekommendera dig är att du gör en sökning på http://www.prv.se/vmf/ och ser om någon har registrerat DJ Budda. Om så inte är fallet skulle jag fundera på om det är värt att skydda varumärket och om så är fallet skickar du in en ansökan om registrering av varumärke. Jag skulle välja att söka registrering i klass 41. Det kostar 1300 för första klassen och 600 per ytterligare klass om du hittar något annat som passar. Det kostar lite mer om du inte söker via Internet. Om du får registrerat ditt varumärke har du sedan skydd i 10 år och kan därefter förlänga med 10 år i taget.

Inarbetning då? Ja det fungerar också, men det är väldigt smidigt att ha varumärket registrerat, bland annat i domännamnstvister. Man pekar bara på registreringen sen är det klart.

//PJ jurist med IPR som specialitet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster