Framtiden

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Framtiden

Inlägg av Fredrik Sundström »

Hej.

Hur ser framtiden ut för ljud- & ljusbranschen?

Hur klarar sig de små firmorna vs. jätten Starlight som bara växer och växer och bara dumpar och dumpar priserna?

Måste firmor nischa sig nuförtiden för att växa?

Bara lite allmänt om framtiden. Jag är nyfiken vart det är på väg.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Kul att diskutionen tas upp! Det har ju hänt en del på sistone. En mängd olika företag har gått ihop i United Audio Starlight, några andra i MediaTec, Spectra är sålt för 3 miljoner. Är anledningen till dessa sammanslagningar och försäljningar att det går dåligt eller är det för att få ännu bätre lönsamhet?.
Jag tror att priserna i branchen är alldeles för låga. Nu har vi ett ypperligt tillfälle för att försöka lyfta prisbilden ett steg. Vi har färre stora aktörer vilket hämmar prisdumpningar, konjunkturen är bra, och kunderna blir mer och mer medvetna om kvalitet och är beredda att betala för den. Det känns som att många har bra beläggning och att omsättningen ökar för många. Nu ska vi bara få en bra lönsamhet genom att kunna få lite bättre betalt. Då kanske man till och med få betalt för alla kvällar och helgen man jobbar!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag tror det finns en framtid för oss små företag. Vem ska ta de små jobben när US mm tar de stora? Jo det gör vi små. Jag är inhyrd rätt ofta på några mindre ingen av som har några problem med US/SL. Ett av dom har tom hyrt ut saker till US/SL. Så det finns en framtid om man inte satsar på det stora utan man håller sig till de små och medelstora jobben.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Fredrik: Vad finns det för bevis på att dom stora företagen dumpar priser? Känns som att det är bara antagande ellet lösa rykten.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Håller med Tobbe här.

Att komma och säga att Starlight (som det inte ens heter) bara "dumpar och dumpar" tycker jag är lite dålig stil. Kom med konkreta uppgifter istället för att hålla på sådär.

Nu blir det säkert en sju helsikes disskusion här.


Ha en skön helg allihop. Själv tänkte jag vara ledig och dricka bärs. Kanske efter min 6:e öl tänker jag börja fundera över det här med prisdumpning och dylikt.

All the best /Eric.

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Ok.

Diskussion är bra.

Starlight (eller vad de nu heter) har alltså inte dumpat några priser?
Hur har prisutvecklingen i branschen sett ut - på de stora jobben framförallt?

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Vad då disskusion det är ju du som säger att dom dumpar pris????

Om du nu går ut och säger att dom dumpar pris så undrar jag om du har bevis eller om det bara är ett antagande.....??
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Hur har prisutvecklingen i branschen sett ut - på de stora jobben framförallt?

Har de små företagen råd att hålla samma priser som de stora - finns det möjligheter att växa som liten företagare?

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Jag ställer mig ofta frågan tvärtom:

Har de stora företagen råd att hålla samma priser som de små...

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Hur kommer det sig att du ställer dig den frågan?

Håller de stora företagen högre priser - och i så fall - hur tror du att utvecklingen kommer att se ut framöver. Kommer Starlight få större konkurrens på de större jobben trots deras stora expansioner under de senaste åren?

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Som ett "stort" eller normalstort företag så har du ju mycket fasta utgifter. Personal, försäkringar, lokaler, fordon, etc etc etc. Det räcker med ett företag med runt 10-15 anställda så är det väldigt stora fasta utgifter varje månad. Du måste då in med en hel del varje månad.

Det finns väldigt många mindre företag som antingen har ljud/ljus/scen som en bi-syssla eller som en hobbyverksamhet. De kanske har ett annat jobb som den huvudsakliga inkomstkällan. Ljud och ljusteknik gör de som en hobby som de samtidigt kan få in lite pengar på. Dessa pengar investeras ofta i uppdateringar av utrustningen.

Dessa företag har alltså inga direkta krav på att dra in X antal kronor per månad för att täcka upp fasta utgifter. Ofta kan de göra jobb billigare än större företag och folk som har det här som heltidssysselsättning.


Gällande det du frågar om UASL (som jag tror du menar) så har de enligt mig konkurrens utav flera företag här i landet.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Stora företag har oftast högre kostnader än vad ett mindre har. Kan ett stort företag dumpa priserna. Nä det går inte. Deras personal skall ha lön. Det kostar att underhålla den tekniska utrustningen. Det e bara löjligt att säga att de stora dumpar priserna bara för att konkurera ut de små företagen. Där emot så behöver de stora företagen de små vid tillfälliga arbetstoppar.

Fredrik S.. Hur många små företag har kapasitet att göra arrangeman likt melodifestivalen?? Inte nån skulle jag tro. Hur många medelstora?? Inte många. skulle jag tro.

Fredrik. Tror du att de stora företagen vill gå in och göra ljud på mindre lokalrevyer eller lokal band som gör konserter. Inte nån skulle jag tro. Det e jobb för små företagen.

Jag kan ge ett exempel på vad mindre och större företag kan samarbeta. På Kristianstadsdagarna så e det ett stort företag som gör tekniken i tivolipaken den är det ett mindre företag som gör de övriga scenerna inne i stan. Helsingborgsfestivalen i somras va precis likadant. US/SL gjorde stora scen på öresundstorget. Övriga scener va det mindre företag som gjorde.

Jag tror att framtiden är öppen för ett samarbete med både mindre och större företag.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Så framtiden kan handla om utökade samarbeten mellan stora och mindre firmor snarare än att försöka konkurrera med jätten?

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Lönsamhet i den hör branchen får man av att effektivisera sitt arbeta och att ha bra beläggning på sin utrustning. Vi kan ta Procon till exemplel. Jag hörde en historia om MAC 600. Procon köpte in 300 st 1996. Sedan dess har dom i snitt varit ute på gig i 2000 dagar. Det är mer än hälften av tiden. Här snackar vi lönsamhet! Det är klart att dom kan hålla ett lägre pris på sin utrustning än en liten firma som kanske bara har ute sina MACar 20 dagar om året. Fast jag hade hellre betalt dubbelt så mycket för att hyra de frächa huvudena av det mindre företaget. Men det finns många som inte bryr sig om att utristningen inte är tipp topp utan bara kollar på priset. Jag tycker inte att man ska jämföra starlight och säga att dom dumpar priserna, för det gör dom inte. Man får vad man betalar för helt enkelt. Tänk på det när ni är ute och gigar. Leverera toppkvalitet och överträffa kundens förväntningar så kommer det gå kanon för er. Det har vi lärt oss av i alla fall!

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

Men om vi tar människan som exempel.

Kommer dom längsta personerna dvs dom större företagen skymma dom kortare personerna dvs dom mindre företagen i massan av folk som vill vara med på samma plats vid samma tillfälle? Går man till den som syns bäst först eller ger man en liten företagare chansen att växa ikapp om intresset finns?
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Marknadens inneboende dynamik gör att alla sådana här förutspåelser blir helt ointressanta. Det som däremot kan vara intressant är när det är dags att dra igång en branschorganisation som tar tillvara på hela branschens intressen och främjar samarbete och en sund konkurrens.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Problemet innom denna branch är att vi tar död på oss själv för det finns alltid någon som jobbar för det är kul och gör det billigt...

Vi måste stå på oss och tala om för kunderna vad det igentligen kostar...

"det finns ingen möjlighet att göra det jobbet för x kr utan det kostar så här"

Men så länge det finns någon som gör jobben billigare så "sabbar" det för dom serriösa företagen som vill leva på sin verksamhet...

Dom stora lever för sig själva och i sin värld.. vi måste koncentrera oss på dom mindre jobben och trissa upp priserna till en rimlig nivå...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Anders Alavik skrev:Problemet innom denna branch är att vi tar död på oss själv för det finns alltid någon som jobbar för det är kul och gör det billigt...

Vi måste stå på oss och tala om för kunderna vad det igentligen kostar...

"det finns ingen möjlighet att göra det jobbet för x kr utan det kostar så här"

Men så länge det finns någon som gör jobben billigare så "sabbar" det för dom serriösa företagen som vill leva på sin verksamhet...

Dom stora lever för sig själva och i sin värld.. vi måste koncentrera oss på dom mindre jobben och trissa upp priserna till en rimlig nivå...
*nickar medhållande*
//Magnus - Fegge & Mattes

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

En annan sak är att det MÅSTE finnas dom som gör det billigare, annars stryper man en del av kulturen, ungdomars kulturfestivaler och liknande har inte lika mycket pengar, men dom som gör sakerna billigare ska inte köra med d&b Q1 (50kkr/låda) utan får köra med lite billigare saker. Detta gör att dom som har råd med kvalitet eller vill ha kvalitet söker sig till dom som tar mer betalt men det lilla ungdomsgänget som vill arrangera en festival går till någon billigare eller går till samma företag men väljer ett billigare paket.

En sak som jag tror kan vara bra är att försöka börja sponsra festivaler och liknande med en del av priset mot reklamplats, har kört så en del med Highway här nere där dom har fått reklamplats på scen och affischer mot att dom dragit ner lite på priset (plus att dom ser det som en chans att testa sina prylar), gå ner lite i pris mot reklamplats på ungdomsgängets festival och passa på att se om lampa a och lampa b fungerar bra tillsammans i en rigg :-)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Brukar ICA sponsra dig med bröd och pålägg för att ta reda på om det fungerar bra ihop? De tar till och med betalt för att du bär hem maten i en kasse med deras namn på.

Att det måste finnas olika marknadspositioneringar är väl självklart, det finns ju liksom inte bara Ferrari i bilväg att köpa.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 52 och 0 gäster