Web baserad kalender / bokningsprogram

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Web baserad kalender / bokningsprogram

Inlägg av Jonas Larsson »

Hur brukar ni arbeta på era företag gällande bokningar om ni är flera som delar på denna uppgift? Hur förhindrar ni dubbelbokningar, hur vet ni vilken personal och utrustning som finns hemma etc?

Det jag eftersöker är någon form av web baserad kalender eller bokningsprogram. Jag och min kollega tar emot bokningar från våra kontakter, vi vill snabbt och enkelt kunna kontrollera i en gemensam kalender så att inte den andre har bokat in något annat jobb, ska ha ledigt eller något annat.

När bokningen är klar ska den som har tagit emot den kunna lägga till den i kalendern på ett enkelt sätt, och när den andre loggar in ska den se att det datumet är uppbokat.

Finns det några smidiga lösningar? Eller är det papperskalender och ringa fram och tillbaka som gäller?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 728
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

google har en gratis tjänst som kanske kan vara något, dom har även sms påminnelser.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag använder mig av:
http://www.k5n.us/webcalendar.php

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Kanske lite för stort men funkar ok.

http://www.egroupware.org/

/Jocke
Jocke Hammar

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Rikard Åberg »

Det här använder vi oss av:
http://www.horde.org/

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Re: Web baserad kalender / bokningsprogram

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Jonas Larsson skrev:Hur brukar ni arbeta på era företag gällande bokningar om ni är flera som delar på denna uppgift? Hur förhindrar ni dubbelbokningar, hur vet ni vilken personal och utrustning som finns hemma etc?

Det jag eftersöker är någon form av web baserad kalender eller bokningsprogram. Jag och min kollega tar emot bokningar från våra kontakter, vi vill snabbt och enkelt kunna kontrollera i en gemensam kalender så att inte den andre har bokat in något annat jobb, ska ha ledigt eller något annat.

När bokningen är klar ska den som har tagit emot den kunna lägga till den i kalendern på ett enkelt sätt, och när den andre loggar in ska den se att det datumet är uppbokat.

Finns det några smidiga lösningar? Eller är det papperskalender och ringa fram och tillbaka som gäller?
Jag kör en vanlig papperskalender, men fyller även i på hemsidan direkt något bokas in, för då kan jag kolla om någon t.ex. ringer när jag är bortrest och glömt av kalendern hemma t.ex.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack för alla tips, ska jämföra dem lite och se om jag hittar något som är enkelt och smidigt att använda sig av.

Rikhard>Visst kan man lägga upp det på en vanlig websida, men i vårt fall ska det vara lätt för fler användare att lägga till/ta bort information i ett kalenderformat, samt att man kanske inte vill ha alla uppgifter helt publika på en vanlig websida.

Fortsätt gärna skriv fler tips!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Vi kör med RentalDesk samt en vanlig papperskalender!
Funkar mycket bra...
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Jonas Larsson skrev:Tack för alla tips, ska jämföra dem lite och se om jag hittar något som är enkelt och smidigt att använda sig av.

Rikhard>Visst kan man lägga upp det på en vanlig websida, men i vårt fall ska det vara lätt för fler användare att lägga till/ta bort information i ett kalenderformat, samt att man kanske inte vill ha alla uppgifter helt publika på en vanlig websida.

Fortsätt gärna skriv fler tips!
Google Calender fixar det, du bjuder bara in dom du vill och kan sätta olika rättigheter för olika användare. Den är riktigt vass faktiskt. Den ända som krävs är ett Google konto, det är gratis.
Går även att synka med telefonen via Goosync.

Bullen

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Bullen Lagerbielke skrev:
Jonas Larsson skrev:Tack för alla tips, ska jämföra dem lite och se om jag hittar något som är enkelt och smidigt att använda sig av.

Rikhard>Visst kan man lägga upp det på en vanlig websida, men i vårt fall ska det vara lätt för fler användare att lägga till/ta bort information i ett kalenderformat, samt att man kanske inte vill ha alla uppgifter helt publika på en vanlig websida.

Fortsätt gärna skriv fler tips!
Google Calender fixar det, du bjuder bara in dom du vill och kan sätta olika rättigheter för olika användare. Den är riktigt vass faktiskt. Den ända som krävs är ett Google konto, det är gratis.
Går även att synka med telefonen via Goosync.

Bullen
Skapade mig ett konto själv,. riktigt bra.
Sen att det är gratis och på Svenska gör inte saken sämre.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Arbetar ni på ett nätverk så är det ju inga problem att göra en kalender i Office Outlook. Bara att dela ut kalendern på nätverket så kan alla nå den från sitt program.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Inlägg av Niclas Olofsson »

Eller så skriver man ett eget script... :wink:

Google Calender funkar som sagt ganska bra för de flesta behov, inte skräddarsytt för något specifikt ändamål som t.ex. eventbokningar i det här fallet, men funkar till det mesta.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Det finns ju webbaserad outlook i Exchange. Det ingår i Windows 2003 small business server som kostar under 5000 spänn. Vi kör det på jobbet, funkar kanon för enklare planering.

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Ursäkta att jag lyfter fram en så gammal tråd! Men finns det fortfarande intresse av att köpa en "skräddarsydd" lösning för branschen så har jag och några polare för avsikt att bygga ett sådant, till bra pris. Kolla gärna referenser på www.websoul.se

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Vi har väl alla synpunkter på hur ett bra bokningprogram skall se ut. Men något jag skulle uppskatta är att man kan mata in i en databas hur många man har av varje artikel. (Dessutom bra när man sedan inventerar, så man snabbt kan inventera enstaka artiklar och veta var dom saknade är, eller inte är)

Ett exempel. Firman har 20 SM58:or. Jag får en förfrågan på att hyra ut 12 st den 6/6 2008. Någon annan har hyrt ut 15 st under en turne i hela juni. Då skall systemet säga stopp och tala om att det är -7 st i systemet den aktuella dagen/perioden. Tjackar jag upp mig, eller subhyr, till den aktuella perioden, skall man kunna fylla på systemet och få klartecken. När man sedan lämnat tillbaks det man subhyrt skall man kunna ändra antalet igen. Ungefär som ett bra faktureringsprogram med lagerhållning. Kan man även använda programmet för fakturering så är det kanon. Då är det ju bara att lägga in eventuella storkundsrabatter och kunden får en detaljerad faktura som heter duga. Saknade prylar kan ju debeteras på samma gång.

Nu har jag ett system som är uppbyggt på SPCS fakturering, men med mååååånga brister. Däremot får jag ut en följesedel som kunden skriver på. Gissa om att svinnet på kabel sjönk till noll! Till och med så att kunderna har med sig någon kabel för mycket och frågar snällt om den är min.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jag ska installera eGroupWare för några kompisars firma nu i dagarna, dom har inget hyreslager men jag skulle säga att det går att köra med hyreslager och ha hela lagret liggande i systemet om man vill det.

Har även mitt långtidsprojekt för ett komplett system (- lönehantering och sånt som en början men det kanske kommer det med senare) för branschen där du har all information tillgänglig var du än befinner dig, kommer släppa det som open source så det är därför jag inte jobbar så snabbt på det, om det är någon som vill vara med och utveckla så går det nog att lösa :)

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Vi har väl alla synpunkter på hur ett bra bokningprogram skall se ut. Men något jag skulle uppskatta är att man kan mata in i en databas hur många man har av varje artikel. (Dessutom bra när man sedan inventerar, så man snabbt kan inventera enstaka artiklar och veta var dom saknade är, eller inte är)

Ett exempel. Firman har 20 SM58:or. Jag får en förfrågan på att hyra ut 12 st den 6/6 2008. Någon annan har hyrt ut 15 st under en turne i hela juni. Då skall systemet säga stopp och tala om att det är -7 st i systemet den aktuella dagen/perioden. Tjackar jag upp mig, eller subhyr, till den aktuella perioden, skall man kunna fylla på systemet och få klartecken. När man sedan lämnat tillbaks det man subhyrt skall man kunna ändra antalet igen. Ungefär som ett bra faktureringsprogram med lagerhållning. Kan man även använda programmet för fakturering så är det kanon. Då är det ju bara att lägga in eventuella storkundsrabatter och kunden får en detaljerad faktura som heter duga. Saknade prylar kan ju debeteras på samma gång.
Detta är självklart ett måste... Finns som funktion. Kanske är intreserad av att prova betan när den släpps?

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Hejsan hejsan, nu börjar programmet ta form.

Vi har suttit nu och spånat på funktioner och gjort upp det vi ansett nödvändigt. Lista på funktioner kan du se nedan. Har ni förslag så är det bara att skriva i tråden.

Men det vi fortfarande är lite fundersamma över är om det finns någon efterfrågan på ett program som vi sitter och utvecklar, skulle vara roligt att få lite respons.

Programmet är webbaserat, dvs man har inloggningsuppgifter till en sida där hela systemet/programmet ligger. Så man kan komma åt systemet var man än i världen befinner sig, bara man har tillgång till internet.

Programmet innehåller funktioner så som:
- Komplett kalender med bokningsöverblick.
- Lageröversickt.
- Kundregister med möjligheter till följesedel, offert och faktura.

Har du några förslag på funktioner så dra iväg ett PM.

Skärmdumpar:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/print1234.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/--print123.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/--12345.JPG
-------------------------------------------------------------------------------------


http://www.websoul.se/

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Går det att få upp en artikel t ex grafiskt eller i någon annan form, så att man kan få en överblick över artikeln en viss tidsperiod.

Exempel: Om man nu har ett helt PA system, komplett ljud, utan mickar etc. lagrat som en artikel. Vi kallar det PA 01. Knackar in PA 01 i systemet för att se en viss tidsperiod, t ex 2008 (hela året, 08-01-01 - 08-12-31) Att man då snabbt kan se när det är upptaget/ledigt. Utan att t ex bläddra vecka för vecka i systemet.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Jag tror att jag förstår vad du menar, och det är en god tanke! Ska inte vara några problem att lösa! Man får sätta någon form av markering för vilka saker som ska ingå i denna "artikel". Någon form av paket, vilket också kan underlätta för prissättning och sådant.

Hoppas att det var detta du menade. Inga problem att lösa!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst