Peppad nybörjare full av frågor...

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Karin Jangert
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 08 jun 2006, 08:58
Ort: umeå

Peppad nybörjare full av frågor...

Inlägg av Karin Jangert »

Hej!

Har nyligen börjat ta tag i mitt scenteknikintresse och börjat fundera på att kanske göra nått vettigt av det. Försöker göra mig en bild av vad det är för värld jag är på väg in i och har massa frågor...några av dem är...

Vad ska man tänka på?
Utbildning eller gå den långa vägen?
Finns det jobb?
Hur skiljer sig olika områden åt...jag menar det lär ju vara rätt rejäl stor skillnad mellan att jobba på teater och på en PA-firma?

Nån som har lust att dela med sig av sin erfarenhet så vore det guld!

Ha det bra och Gott Nytt År!

Karja

Användarvisningsbild
Christian Ekholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 19:53
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Christian Ekholm »

Hej!

Alltid kul när nybörjare som du vågar vara nyfiken och ställa frågor.
Det är nog ett av svaren på din första fråga. Var nyfiken, våga fråga och var inte rädd för att prova på olika områden som verkar intressant. Finns ju så mycket inom begreppet scenteknik att pyssla med.

Utbildning eller gå den långa vägen har nog inget enkelt svar. Kanske en kombination är en bra lösning. Du lär dig väldigt mycket genom att "praktisera" hos de lite mer erfarna på området. Själv har jag lärt mig det mesta genom att vara intresserad, fråga och testa. Vissa områden är sådana att de mer eller mindre kräver utbildning/nödvändiga kunskaper. Exempelvis riggning på höjd, el-arbeten osv.

Vad som skiljer olika områden är svårt att sammanfatta. Vi jobbar inom ett brett område med både teater, konferenser, revyer, företagsevent, konserter, installationer i nattklubbar, gym mm. Grunden är i stort sett densamma i det flesta fall vad gäller tekniken men det förekommer mycket variationer i hur man använder den vid olika arrangemang. Sen är det givetvis en stor skillnad om du jobbar på exempelvis en teater där mycket av utrustningen finns mer eller mindre fast eller om du jobbar med en PA-firma som du säger där allt är mobilt. En fråga att ställa sig är också om man i huvudsak vill jobba med ljud, ljus eller båda delar?

Det är svårt att helt besvara dina frågor utan att det blir många sidor text. Ett avslutande tips är också att besöka många olika sorters arrangemang och även kolla TV för att se hur andra jobbar och löser problem av olika slag.

Hoppas att ovanstående kan vara till någon hjälp.
/Christian Ekholm, Scenteknik Kalmar

Karin Jangert
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 08 jun 2006, 08:58
Ort: umeå

Inlägg av Karin Jangert »

Tack för att du delade med dig av dina kunskaper!

Undrar oxå...

När det kommer till el-kunskaper verkar det vara väldigt varierat hur mycket man har... Uppfattat det som att man hänger på och lär sig allteftersom stämmer det? Eller bör man ha sådan kunskaper i bakfickan?

Hur är det med jobb? Finns dem? Beroende på inom vilket område man vill verka antar jag? Hur ser branschen ut?

Bästa hälsningar

Karja

/Karja

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:33

Inlägg av Axel Trygg »

Det är väll som det mesta inom den här branchen, att hänga med och vara nyfiken. Fast det är väll alltid ett plus i kanten om man är behörig elektriker.

Rätta mig om jag har fel nu men det är väll hyfsat få som är fast anställda som ljus o ljudtekniker i jämförelse med frilansare/egen företagare, eller ?
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Användarvisningsbild
Christian Ekholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 19:53
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Christian Ekholm »

Karja,

När det gäller din fråga om el-kunskaper så varierar ju det precis som du säger och för varje jobb du hänger med på så lär du dig mer och mer. Grunderna finns dessutom beskrivet i diverse litteratur om du vill läsa på grundteorin.
Det som är absolut viktigast när det gäller el-arbeten (och som diskuterats mer eller mindre livligt i andra tråda här på forumet) är att du aldrig får ge dig på arbeten som du inte känner dig helt säker på. Hur enkla de än kan verka vara.
Det ju inte så att du behöver vara behörig elektriker för att jobba med scenteknik men att ha god hand med en elektriker att ta hjälp av när saker och ting blir för avancerat är alltid en trygghet.

Gällande jobb är det en svår fråga att ge ett bra svar på. Det beror nog mycket på vilken region man är verksam i och vad man jobbar med mer specifikt. Olika typer av arrangemang har ju sina hög- och lågsäsonger. Generellt sett är det ju mer festivaler och utomhuskonserter på sommaren medan teater och revyer har sin högsäsong under vinterhalvåret exempelvis.
/Christian Ekholm, Scenteknik Kalmar

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:33

Inlägg av Axel Trygg »

Man måste inte. Men det är väll en fördel (framförallt billigare att ta in en som man känner på timmar än att anlita ett el-företag)
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Det vi ofta efterfågar är folk med C-kort. Att ha C-kort förenklar ofta att komma in i branschen, men det finns även en risk med att ha det, vilket är att bli den ständige chauffören. Vi har både och när det gäller frilansare, och det variererar från gig till gig om det blir mest köra lastbil eller även teknikerjobb. Svår avvägning (Peter, du känner igen dig i situationen, ge gärna din bild, jag vet att du finns här även om du inte säger halv sju i vanliga fall).

Hur som helst, C-kort uppskattas i alla fall från min sida som arbetsgivare, och har du dessutom vana som tekniker så lär det definitivt vara en klar fördel i resumén.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster