Varför får man så dåligt betalt som tekniker i showbizz?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

John PAAB skrev:
TommyToad skrev:Nej, men verkligen inte standard heller.
Det beror kanske en smula på vem man arbetar åt .låter som en fullt normal giglön (på faktura )åt de väletablerade företagen .Här i norrland ligger vi något under detta men i samma kvarter .
Mvh John.
Håller med. 3000+moms fakturerat är väl en rätt normal giglön. Det är i de krokarna jag betalar etablerade tekniker i alla fall, lite beroende på hur lång gigdagen är.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Vi kanske skall skilja på brutto och netto pengar en hantverkare har knappast 350:- tim netto utan snarare 130:- minus skatt såsom anställd.En tekniker har inte heller 3500:- netto utan detta är snarare ett brutto belopp + moms på faktura.netto ger väl det ca ca 1700:- rent per gigdag vilket i sig nog kan ses som ganska hyfs betalning .Musiker förbundets avtal för ljud tekniker säger 21 000:- p/m - skatt dvs 10 gig p/mån.Jämför man med hantverkaren som normalt jobbar 20 dgr per mån så är det nog ganska lika såväl arbetade timmar som slutlön.
Tittar man på de kvalifikationer som finns i branschen så är nog inte så illa heller egentligen .De som besitter goda kvalifikationer kan också ta betalt för dem.
Mvh John.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Beror väl lite på hur långt ett gigg är också.

Bollibompa
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 jan 2006, 22:48

Inlägg av Bollibompa »

John PAAB skrev:
TommyToad skrev:Nej, men verkligen inte standard heller.
Det beror kanske en smula på vem man arbetar åt .låter som en fullt normal giglön (på faktura )åt de väletablerade företagen .Här i norrland ligger vi något under detta men i samma kvarter .
Mvh John.
Till att börja med, det skulle stå 1971 /född, ska ändra det, lite trött........
Jag kan hålla med om att detta gäller de väletablerade företagen och att det är inte mycket med tanke på att vi ibland jobbar dygnet runt, veckodagar som helger. Problemet är att om alla fortsätter att pressa priserna så kommer de stora aktörerna att ta över branshen.

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Bollibompa skrev:
John PAAB skrev:
TommyToad skrev:Nej, men verkligen inte standard heller.
Det beror kanske en smula på vem man arbetar åt .låter som en fullt normal giglön (på faktura )åt de väletablerade företagen .Här i norrland ligger vi något under detta men i samma kvarter .
Mvh John.
Till att börja med, det skulle stå 1971 /född, ska ändra det, lite trött........
Jag kan hålla med om att detta gäller de väletablerade företagen och att det är inte mycket med tanke på att vi ibland jobbar dygnet runt, veckodagar som helger. Problemet är att om alla fortsätter att pressa priserna så kommer de stora aktörerna att ta över branshen.
Håller inte riktigt med där, det främst priserna på utrustningen som pressas inte lönerna .De stora elefanterna är betydligt känsligare för pressade priser då de ett mycket större kostnads läge för både personal och utrustning samt lokaler .Som man säger ju högre du klättrar desto hårdare blir fallet .För dessa är de små firmorna med små omkostnader det största hotet som har större möjlighet att vara billiga och ändå överleva .Samtidigt så kan de stora firmorna leverera större kvantiteter av utrustning som inte de små klarar så ingen kommer att ersätta den andra eller ta över ngn marknad ,däremot tror jag en gemensam bransch organisation skulle vara nyttig då man kan sitta med och resonera hur vi tillsamans skall arbeta för en god utveckling för alla .Vill man ha kompetent personal får man vara beredd att betala för dessa om man sedan är 18 år och endast har lajjat på fritids gården så kan man nog inte räkna med att får så bra betalt på en gång utan får ligga i några år innan man kommer dit ,och detta gäller nog i de flesta yrkesgrupper. Tycker man inte om oregelbundna arbetstider skall man nog söka ett annat yrkes skrå.
Mvh John.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

ljushuvvet skrev:såvitt jag vet äger ema både motor och luger.... eller iallafall stora delar...
Ja, slopa monopolet!!!
Jan P.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Jag tycker det är dags att höja,
har fakturerat 4500, 4900 med uttalat personalansvar.
Helst på timme 450/490.
3500 om det är turné/mer än en vecka.

Tänk på att en hantverkare oftast har jobb över öronen, vi måste oftast planera för dagar utan jobb. Ni som pluggar el gör annat vanligtvis kan ta en strödag/helg billigare men tyvärr förstör det prisbilden.

Och, ja jag tjatar, jag är MOT gratisjobb, vilken anledning det än må vara. Det är bara någon annan som tjänar på ditt jobb då.
...och är du försäkrad?

Är för en höjning, har varit samma i flera år nu.
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Janne: Nämn en person som är för en sänkning! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Tjaa varenda jävel som står för kulorna kan jag tänka mig:P

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster