Varför får man så dåligt betalt som tekniker i showbizz?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Varför får man så dåligt betalt som tekniker i showbizz?

Inlägg av Per Johanson »

Eftersom Dawen (mycket riktigt) påpekade att advokater och band inte riktigt hade med saken att göra i den andra tråden fortsätter jag här!

"Återkom om några år när du fått erfarenhet och inser att det du beskriver är en promilles promille, om äns det, av vad lagvrängare håller på med."

Jag vill gärna utreda detta lite närmare då jag inte köper bitterjannes argument. Klarade du inte av juristutbildningen eller har du fått på tafsen av någon som hade bättre koll på läget än du i en tvist eller vad är grunden till detta förakt? Avundsjuka för att löneläget är annorlunda? Var glad att du inte är gymnasielärare då! Fem och ett halft års studielån och löneutsikter som är minst sagt begränsade. Att Janne inte förstår varför advokater kan mer betalt för sina tjänster än vad vi kan göra gör att jag undrar om Janne verkligen varit ute i verkligeheten. Och vad gäller att komma tillbaka om några år när jag har mera erfarenhet så tror jag att jag avstår. Man verkar ju bara bli bitter och trångsynt.

Men tråden gäller inte detta egentligen utan vår intäktsnivå:

Janne tycker att vi borde kunna ta lika bra betalt som advokater, jag skulle nöja mig med samma nivå som vilken annan hantverkare som helst. Och är man duktig så tjänar man ungefär så mycket pengar redan nu tycker jag det verkar som. Men det finns många som har problem att få ut vettiga pengar så diskussionen är i högsta grad intressant.

Vad är vi egentligen, är det där problemet ligger? Ligger vi inom hantverkarsfären eller inom ingenjörssfären? Finns det för få erkända yrken inom vår bransch? Jag menar det är en jäkla skillnad på att vara ingenjör, tekniker och bärhjälp. Syns den skillnaden verkligen i lönekuvertet? Vet den som betalar ut lönen skillnaden i kompetens och ansvar?

Jag blev förvånad när jag humpade på en större konsert i somras då det visade sig att jag faktiskt nästan tjänade lika mycket som den som var systemtekniker eftersom vi i humpet hade timpenning och systemteknikern gick på dagslön. Jag knuffade casear medans teknikern var ansvarig för att riggen som skulle spela för 10 000 pers verkligen var riggad på ett säkert sätt och att den lät bra. Är det vettigt?

Saknas det ett starkt fack som kan driva frågorna mot arbetsgivarna eller ska det kanske vara en branschorganisation eftersom de flesta har egen firma ändå?

Vad tjänar en anställd på Spectra eller UA eller Starlight egentligen? Är det så dåligt betalt som alla säger eller är det snarare en fråga om att frilansande folk hoppas kunna ta betalt för en tjänst som det inte finns efterfrågan på? Gäller samma sak utrustningen? Finns det verkligen marknad för all utrustning som finns?

Eller är det helt enkelt så att alla klåpare som har några spånplattehögtalare och en liten rigg med poppkannor förstör för alla seriösa? Är marknaden så liten så det inte finns plats för både DJ Steffo och Spectra?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Saknas det ett starkt fack som kan driva frågorna mot arbetsgivarna eller ska det kanske vara en branschorganisation eftersom de flesta har egen firma ändå?
Det sista vi vill ha är som i USA, där bara Teamsters får lasta av bilen, IATSE puttar case och elektrikerna kopplar.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag arbetade som mikman på en av de större festivalerna i somras. Jag hade sämre timlön än hump. Inte ungefär samma, utan sämre, och då åkte jag dessutom på att sätta punkter och rigga PA. Det gör jag inte om.

Problemet den här marknaden har tror jag är att det är lite för många som håller på med lite för samma sak. I andra branscher så anpassar sig människor eftersom de sysslar med vad de gör för att betala hyran och maten på bordet. Inte för att de tycker att det är kul att jobba med kultur, vilket ju är anledningen till att vi alla besöker det här forumet. Senast idag hade jag en bekant som hade problem att få tag i tekniker i Sthlm till en produktion i januari. Hur kan det vara ett problem? Läs ovanstående.

Ja, ligger vi inom hantverkarsfären eller ingenjörssfären? Varken eller, vi ligger i något slags gränsland där vi förväntas kunna mycket mer teoretiskt än de flesta hantverkare, samtidigt som vi förväntas slita fysiskt som ingen ingenjör gör. Fast vi ligger mellan dessa i arbetsuppgifter så ligger vi under bägge i betalt, oavsett vilken nivå man ligger på skulle jag vilja våga påstå.

Det här tror jag är det stora problemet:
Om jag någon dag känner att det här giget är för tråkigt, för långt bort eller för dåligt betalt, då känns det inte som att det påverkar något till det bättre att jag tackar nej till giget. Någon annan kommer göra det, det kommer bli gig, kanske inte lika bra men ändå gig. Kanske blir det bättre, det vet man inte.

Det finns alltid någon annan som kan tänka sig att göra ditt jobb för lite mindre pengar än vad det är värt. Sänker man sin egen lön går man ner på deras nivå och sabbar för andra som också förtjänar högre lön.

Det man är tvungen att göra är att erbjuda tjänster som inte någon annan gör. Om den som hyr in dig/ditt företag vet att _ingenting_ kommer strula, det kommer bjudas på innovativa lösningar samtidigt som du och din eventuella personal hela tiden är professionell och trevlig, varför skulle de då inte vilja betala?

För, ärligt talat, en del i den här branschen beter sig som skitstövlar. Visst, man har sovit för lite och slutar för sent ikväll också, samtidigt som det är get in tidigt imorgon bitti. Att man beter sig jävligt gör inte någonting alls bättre.


Så, fortsätt göra ditt jobb på det sätt som det ska göras. Får du inte tillräckligt mycket pengar och inte tycker att det är kul nog på jobbet, då är det jobbet som ska bytas. På det här forumet har vi ju Ingo som exempel, som på senare tid skaffat utbildning och "riktigt jobb".

Det finns trots allt många människor som inte arbetar som tekniker och ändå har drägliga liv, har jag hört :wink:


Jag håller med ian också. Lösningen är bra som den är idag, även om lönerna behöver gå upp och arbetstiderna ner.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Vad man har för lön är till stor del en förhandlings fråga när man tar jobbet ,det är upp till var och en vad man tycker är skäligt betalt för sitt jobb . Det finns dock ett kollektivavtal hos musiker förbundet för ljud tekniker . Men jag kan hålla med om det saknas både en stark bransch organistion samt fackförbund .Detta skulle nog stärka vårt yrkes skrå .
Tror knappast vi kommer att få samma situation som USA då vi har en kultur med plattare organisationer .De som tjänar mest på underbetald personal är arrangörerna eller publiken som till syven och sist betalar oss. Sen är det klart att antal år samt yrkes erfarenhet syns nog i lönekuvertet .
Att vi skall kunna komma upp i advokat lön el likn tror jag inte är rimligt då de flesta av oss inte sitter på en högskoleexamen eller utbildning överhuvudtaget i berörda ämnen .Jag har dock en vän med jurist examen som kör SL buss som kanke inte heller är så glamouröst .Man kan också se nyttan i vårt arbete det är inte precis livsvikta saker vi arbetar med bortsett från riggsäkerhet etc ,som en kollega sa det finns trots allt folk som svälter här på jorden .
Ett av problemen är att vi jobbar i vad jag kallar för hobby bransch ,de flesta börjar med att köpa på sig lite prylar och så rullar allt i gång .Sedan brukar man komma på under resans gång att man måste fungera som företagare och ta betalt också vilket kanske inte är fullt så enkelt som att ratta ljud och ljus . Ett annat av problemen är att det saknas ett bedömnings system på både företag och personal den svåra biten är väl bara vem och vad som skall bedömma oss och våra företag ,som sen kan man fråga sig vad som skall ange lönen ex tidpunkt på dygnet ,arbetade timmar ,fysiskt arbete ,kvalikationer ,svårighet i arbetsuppgiften ,kvalifikationer etc.
En annan sak är att det inte är så mycket konserter 7-4 på vardagarna
och svårigheten att skapa kontinuitet i arbetet som till stor del sker på helger och kvällar, vilket också gör det enklare för hobbypularna som kan ha ett vanligt kneg på sidan och kanske inte behöver bry sig så mycket om soc skatt och moms :evil: . Konkurens är även det en faktor i prisbilder .
En annan aspekt kan vara att men prutar för att få jobbet sen har man en kund som alltid förväntar sig samma pris i framtiden till både sitt eget och andras förtret .Att skapa respekt för vårt yrke är allas vårt ansvar .De som beter sig skitstövlar har inget att göra i varken vår eller andras branscher ,tycker det hör till vanligt folkvett att bete sig som folk och ha roligt på jobbet . Det är väl trots allt därför vi jobbar med detta .
Men som vi brukar säga kl 5 på morgonen det är kul med musik.
Och glöm inte att ta betalt för ditt jobb.

Med vänliga hälsningar John. :D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Bra sagt John!

En annan sak jag brukar säga förutom att det är kul med musik är att glamourösare än såhär blir det inte! :wink:

Hur kan det egentligen komma sig att konsertbiljetter kostar flera hundra kronor styck, fast man som arbetande tekniker, en rätt viktig del av arrangemanget, oftast inte ser så mycket rök av de pengarna? Vart tar de vägen?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Det finns många fickor som skall fyllas t ex prodbolaget/managementet som bokar artisten brukar ta ca 15-20% av gaget .sen har vi arrangören som skall försöka tjäna några kronor ,vilket nog inte är det enklaste alla gånger .
Sen har vi givetvis artisten som drar så mycket de kan .De brukar i dag 1 max 2 plattor att försörja sin karriär med så de gäller att hugga det man kan .Vet inte hur många ggr jag hört från apisar att man inte har så mycket pengar till PA och ljus för artisten vart så dyr??? Eller ett annat exempel att PA´t kostar mer än bandet hur man nu kan jämföra ett antal glada musikanter med en PA enterprenör med investeringar på minst 500 000:- med fasta amorteringar etc .
Exemplem är många men det bara att argumentera varför man måste ta betalt ,med en saklig argumentation brukar de flesta förstå i slutändan .Sen finns det nog ganska många oseriösa aktörer i vår bransch som är intresserade av snabba klipp med svarta pengar . För att driva upp lönerna krävs en enighet i branschen som i dag tyvärr inte existerar . Orsaken till detta är nog många men ett faktum som nog spelar in till stor del är att vi är en tämligen ung bransch ,och utvecklingen har gått i en ganska rask takt kan själv konstatera att hade jag haft samma utr park för 20 år sedan som jag har i dag hade vart en av de största i landet ,vilket jag inte är .

Musik branschen har förändrats väldigt mycket under de 20 år jag har vart verksam då man i början av 90 talet myntade utrycket PA på plats .Under denna era dök det upp en flora av PA företag som fick möjligheten att utvecklas ,i samband med detta började även festival sverige leva och folkparks eran dö av . I dag är det ett fåtal band som är priviligerade med egen produktion under 80 talet fick alla band som kom upp en egen produktion och folkparks turne, festivalerna har nog tyvärr förstört detta .
Med som jag ser en lägre kvalitet av arrangemang typ musik på burk som resultat .Detta har även drivit upp kraven hos publiken varför skall man betala 300 pix för att se en artist när man gå på festival och se massor av band för nästan samma pengar .Det faktum att vi är näst störst i världen på musik export samtidigt som som vi har ett publikt underlag på ca 9M invånare visar på svårigheten att hålla en god balans i exploaterandet .Jag tror att man behöver se till en större långsiktighet och en eftertanke när man lanserar en artist och släppa lite av slit och släng mentaliteten vi är många som skall leva på detta inte bara artisten och framför allt skivbolagen/managementet . På det stora hela är det större komplexitet än man kan ana när man resonerar lönebiten.Jag tror nog att artisterna behöver sänka sina priser samtidigt måste de ges möjlighet till en lite längre karriär så kanske vi får fler arrangörer med lite mer stålar i plånboken samt även PA/ljus företagen ,utan arrangörer och publik är vi chans lösa .
Faktum är även att PA/ljus företagen sitter på lite större investeringar än både artister och managementet .

Mvh John.

magic
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 28 dec 2005, 14:49

Inlägg av magic »

mm håller med John..
även de minsta pa företaget som försöker hålla sig med hyfs kvalite måste ju investera för minst 500tusen om året i smitt för å kunna möta marknadens krav...
men senare när de kommer till pengarna så behövs de inte alls några linearray pa:n movingheads etc etc...

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Dawen: "Hur kan det egentligen komma sig att konsertbiljetter kostar flera hundra kronor styck, fast man som arbetande tekniker, en rätt viktig del av arrangemanget, oftast inte ser så mycket rök av de pengarna? Vart tar de vägen?"

Till EMA...
Tjommarna ser till att dom knappt har nån konkurrens.
Suger ut så mkt det går, och sen lite till, från alla som levererar och jobbar med gigen och tjänar pengar som gräs. (Mer än advokater :-).)

Dina pengar går till jenkare med andra ord.

Slopa monopolet!
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jaså, finns det ett monopol? Visste inte att EMA hade ensamrätt på artisthantering...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Så United Stage, Luger, Motor m fl är bara illusioner?
"This is the updated input list"

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

såvitt jag vet äger ema både motor och luger.... eller iallafall stora delar...

Te
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Ort: Frankfurt am Main

Inlägg av Te »

Lite off topic kanske men vi andra inom showbiz (eller vad man ska kalla det) tjänar inte heller så bra även om man har stora kostnader.

Anledningen är nog att allt annat har blivigt dyrare och att inga vill betala för musik längre (tyvärr). Oavsett om det handlar om skivor, små spelningar eller festivaler så förväntas allt vara gratis från besökarnas sida. Detta är särskillt ett problem i Sverige pga. att det inte finns någon nöjeskultur.

Och ja, ema äger luger och motor och de tjänar 15-20% på artistgagen, men gör de sig inte förtjänta av det?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Klart det finns människor som fortfarande vill betala för musik! Även om många laddar hem musik finns det fortfarande en hel del människor som köper skivor, och framför allt så besöker väl sveriges ungdomar festivaler mer än någonsin? Visst, en del festivaler backar, men det finns idag fler musikarrangemang än vad det gjorde för några år sedan, konkurrensen har ökat. Hultsfred lyckades väl sälja slut i år ändå? SRF har väl sålt slut flera år i rad?

Däremot vill många ha mycket gratis, men det tror jag är mycket bredare än bara musik.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Luger/motor/ är dotterbolag till EMA.
Var på deras "arrangörsträff" häromveckan, det var trevligt.
Mycket sprit och bra liveband + massa arrangörsmänniskor.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Te skrev:...Oavsett om det handlar om skivor, små spelningar eller festivaler så förväntas allt vara gratis från besökarnas sida. ...
TommyToad skrev:... Var på deras "arrangörsträff" häromveckan, det var trevligt. Mycket sprit och bra liveband + massa arrangörsmänniskor.
Inget nytt under solen; gratis är oavsett sammanhang alltid gott. :wink:

Bollibompa
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 jan 2006, 22:48

Lön

Inlägg av Bollibompa »

Jag har 3500:-/gigg dag, som operatör 4000:-/gigg. Är det så jävla dåligt?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Nej, men verkligen inte standard heller.

Bollibompa
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 jan 2006, 22:48

Inlägg av Bollibompa »

Skapa standarden då, har dock haft 3500:-/ gigg som tekniker i snart 5år så det är nog dags för ökning. Klart att branshen behöver fler tekniker, men om alla pressar sina löner för att få giggen så finns det snart inget att hämta, det här jobbet är inte en HOBBY för alla, många försöker livnära sig på detta.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Bollibompa: Du är ju född 1911 enligt egen utsago, så du lär ju ha rutin :wink:

3500 är okej pengar, men om man tänker på att hantverkare fakturerar 350 i timmen så är det ju egentligen inte någon bra lön. Hur många hantverkare jobbar längre än 18 om dagarna? Hur många hantverkare jobbar helg utan extra pröjs?

Det stora problemet är nog framför allt att en standardperson i den här industrin ligger på en helt annan lönenivå än en frilansande tekniker.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

TommyToad skrev:Nej, men verkligen inte standard heller.
Det beror kanske en smula på vem man arbetar åt .låter som en fullt normal giglön (på faktura )åt de väletablerade företagen .Här i norrland ligger vi något under detta men i samma kvarter .
Mvh John.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster