Företag som inte betalar

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Företag som inte betalar

Inlägg av Jonas Larsson »

Vi har haft ett samarbete med ett reklamföretag i våra trakter, vi har tryckt lite reklamkläder och liknande hos dem, vi har fått bra kontakt och tanken var att de skulle få trycka en lite större uppsättning med kläder och dekaler för olika ändamål, samt trycka flyers och folders, allt till helt okej priser. Företaget drivs som ett aktiebolag.

Vi hade ganska stort förtroende för företaget och ville gärna hålla en god relation med dem pga de bra priser och erbjudanden som vi hade därifrån.

Företaget skulle på en mässa och kontaktade oss lite brådskande att de ville köpa lite "partyprodukter" som vi har marknadsfört tidigare för att ha med sig på mässan, jag åkte dit nästan omgående med prylarna och en faktura kom väl inte iväg till dem förräns efter en vecka.

30 dagar gick, ingen betalning, jag var inne och pratade med dem och de skyllde på hög arbetsbelastning, men pengarna skulle vara på väg.

40 dagar, skickade ett mail, inget svar på det.

60 dagar, kontaktade min revisor och vi skickade ut ett brev där vi gav företaget 15 dagar på sig att betala, annars skulle vi driva ärendet vidare till kronofogden. Ägaren för företaget ringer upp min revisor och var väldigt upprörd, de har haft så mycket att göra och bla, bla, bla och hade inte för avsikt för att betala förräns någon gång under hösten och satte endast in en mindre summa så länge.

15 dagar gick och betalningen var inte fullgjord, revisorn gör en koll hos kronofogden och det visar sig att företaget har andra betalningsföreläggande på över 60 000:- samt att företaget inte har lämnat in någon årsredovisning för aktiebolaget = ytterligare skuld till PRV på 5000:-.

Här står jag i dag och funderar på hur lågt jag ska driva ärendet, jag kan i princip begära hela företaget i konkurs, och kommer förmodligen få det beviljat eftersom det saknas årsredovisning mm, men frågan är om det hjälper angående våra pengar.

Ett annat alternativ är att försöka återta de produkter som vi sålt till företaget.

Hur hade ni gjort?
Senast redigerad av 1 Jonas Larsson, redigerad totalt 0 gånger.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Återta prylarna, och begär sedan tomtarna i KK, för det måste man väll kunna göra oavsett om man har pengar att hämta eller ej!?

Skit ska skit ha... ibland :)
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jo, det är ju ett alternativ, om prylarna finns kvar och de är villiga att lämna ifrån sig dem, vissa skriver ju "varorna tillhör xxx tills full likvid erhållits", då har man ju fortfarande äganderätt och kan ta tillbaka prylarna om man inte har fått betalt, vet inte om detta gäller även om man inte har skrivit in det på sina fakturor.

Osäker på om man kan begära ett företag i KK om man inte har några fodringar på företaget i fråga.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jonas skrev:...vissa skriver ju "varorna tillhör xxx tills full likvid erhållits", då har man ju fortfarande äganderätt och kan ta tillbaka prylarna om man inte har fått betalt, vet inte om detta gäller även om man inte har skrivit in det på sina fakturor.
Sorry. Det är inte juridiskt hållbart även om det står på fakturan. Du måste ha ett undertecknat köpekontrakt ifall du ska kunna åberopa ett sådant förbehåll.

Tar du tillbaks varorna utan att det står i ett köpekontrakt så gör du dig skyldig till egenmäktigt förfarande.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Ta ärendet via fogden. Att begära dem kk kanske räddar någon annan från samma öde.
Senast redigerad av 1 Daniel Madrid, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

cyberpunk skrev:Tar du tillbaks varorna utan att det står i ett köpekontrakt så gör du dig skyldig till egenmäktigt förfarande.
Om jag traskar in i deras butik, säger att jag vill ha mina prylar tillbaks och de säger att det är ok, jag plockar med mig prylarna hem, kan de säga något sedan? Vore ju inte så bra om de "ångrar" sig och inte alls har gått med på det så jag får skit för det i stället.

Om jag nu plockar med mig mina prylar tillbaka (allt finns förmodligen inte kvar), har jag på något sätt rätt att behålla den delbetalning som de har satt in?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Om du skall hämta tillbaka något hos en kund som inte betalar för sig kan du gå till kronofogden och begära en sk särskild handräckning så kommer du inte får några problem efteråt .vilket kan vara fallet annars.
Mvh John.

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Jag har iaf bestämt mig att vid varje jobb, oavsett om det är med eller utan personal så skall mina kunder alltid skriva under ett hyreskontrakt.

Detta gör att du kan kräva pengar och skicka fogden mm, har du ingen underskrift/kontrakt, ja då kan du inte göra så mycket mer än att skicka påminnelser.

Kan man kräva person/org-nr av en person/företag?

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Rikhard skrev:Kan man kräva person/org-nr av en person/företag?
Kräva och kräva vet jag inte, men vill dom inte uppge det så kanske man ska fundera både 2 och 3 gånger innan man hyr ut till eller gör jobb med personen/företaget i fråga...
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

här var det synd att inte ingo var kvar...hade nog kunnat reda ut endel...
Q.E.D

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Ja du kan absolut kräva personnummer och leg av person du gör affär med! Vid hyra är det oförsvarbart att inte göra det!

Ska också stå på kvittot om det är garantiåtagande.

Och på fakturan om det finns momsplikt!

Ingen med rent mjöl i påsen kan motsätta sig detta.
Jan P.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Att inte låta sig undersöka vad det är för företag/person som ska hyra/köpa är att lura sig själv att denna värld är felfri. Om du i slutändan blir lurad kommer du själv stå till svars för vem personen som hyrde av dig var. Om du då bara har ett namn som visar sig vara falskt finns det inte mycket mera att göra.

När vi hur ut/säljer varor är vi noga med att alltid ha en kontrakt skrivet där allt framstår i klartext. Så som vem som är ansvarig, försäkringar, ersättning, vad som sker vid stöld/skada mm. Detta ger både oss och kunden en trygghet. Eftersom båda partner vet vad som gäller. Detta gör att även kunden känner att den handlar med ett seriöst företag.

Org nr är ju till för att man ska kunna undersöka och kolla vad det är för olika företag. Så be alltid om org nr och en person som ansvarig för köpet/hyrningen/jobbet etc.

// Erik Lindvall
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 57 och 0 gäster