Komma in i branschen

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
new_in_biz
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 10 jun 2005, 01:00

Komma in i branschen

Inlägg av new_in_biz »

Jag har under flera år samlat på mig en massa ljudutrustning. Har hela tiden satsat på bra grejer, shure, dbx, yamaha, lab m.m. Gör en del små jobb, men vill nu "ta klivet" ut i branschen. Har startat företag och är utbildad ljudtekniker. Undrar nu hur man ska göra för att få "bättre jobb med riktiga artister". Hur gjorde ni? Ska man satsa på stor marknadsföring, eller kontakta olika bokningsbolag? Alla tips är hjärtligt välkomna!
/Erik

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Min erfarenhet är att visst är det bra att synas (reklam och annan marknadsföring), men det enda sättet att verkligen få bättre gig är att göra mycket gig och visa att man levererar en bra och prisvärd tjänst. Endast då, när folk ser att det funkar, kommer de att vara villiga att ge dig större och mer utmanande jobb. Det är alltså den långa hårda vägen som gäller....
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Något som är viktigt att komma ihåg är att bra och prisvärt sällan innebär superslicka mixar o.s.v., utan vad som är viktigt är att kunden upplever att man har ett stort engagemang, går in för jobben och bryr sig om att leverera ett bra resultat. Attityd är ofta mycket viktigare än prylarna!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 17 maj 2005, 01:00
Presentation: Har jobbat heltid som ljudtekniker hos Adapt AB, men kom till insikten att familjen kommer i första hand.
Ort: Dals Långed

Inlägg av David Gustafsson »

Håller med till fullo Dawen. Har gjort gig på halvtaskiga prylar där man ändå fått kommentarer för att man är smidig att jobba med. När man får fler gig av just den kunden är ju det kvittot för att de oxå var nöjda med ljudet... :wink:
new_in_biz: Det är bara att kämpa på, som Cyberpunk skriver. Skaffa snygga visitkort, det är det klart bästa jag har gjort för att marknadsföra mig själv!
Lycka till!

- Gus

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag tror att det är mycket viktigt att skaffa kontakter överallt med så många som möjligt och vara supertrevlig. Som Dawen skriver att man ska gå in för uppgiften och lösa den på ett så bra sätt som möjligt. Det krävs att jobba sig in, man ska inte tro att man ska komma in och göra Lundell direkt!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Supertrevlig behöver man inte vara. Är man överdrivet trevlig så funkar inte det heller, tror jag. Trevlig, duktig, inte i vägen o.s.v.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jobba, vara trevlig. Skaffa erfarenhet. Har man sen talang, så blir man duktig. Ganska enkelt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster