Start av företag, Behöver värdering.

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Start av företag, Behöver värdering.

Inlägg av Stefan Larsson »

Tjenare alla ni som hänger här inne.
Jag och en polare har under något års tid hyrt ut ljud & ljusutrustningar. Då utan företag... :D
Nu är det då dags för företag och min revisor vill ha en värdering på mina inventarier.
värderingen skall komma från en "trovärdig" person och jag syftar det då till någon som jobbar inom branchen.
En del har jag kvitto på, en del har jag inte. Så jag behöver hjälp med värderingen på dem prylar jag inte har kvitto på.
Det är fritt fram att diskutera öppet om några är oense om aktuellt värde.
Alla prylar är fräsha, snygga och prydliga och fullt fungerande.
Till prylarna:
Wharfedale evp-s15 toppar. 15"bas och 1" horn. 1Par. kostade väl nya någonstans 2700kr styck
community mvp215ho Toppar 2st 15" och 1" horn 1Par nypris 8400kr par
Ådy-Lax Baslådor. Dubbel 15"med gjuten korg. Rejäl baslåda i plywood med 4st transporthjul på baksidan. 800w programeffekt. uppskattar väl nypriset till runt 5000kr/st
Prv-audio baslådor. Enkel 18" Hemmabyggd låda i riktigt bra kvalité. bara basen kostar 2500kr och lådorna är helt nya! Prv-audio själva har en lika dan fabriksbyggd låda med samma bas och kostar då 975 DOLLAR/st Ser ut som martin-audio s-18+.
Behringer ep-2000.
Reeloop pro-1500. 25 kg steg, dubbla trafo. Det enda jag kan hitta i pris om detta steg är någon tjommepå ebay från tyskland som vill ha 250 euro begagnat.
monacor sta-160.
delningfilter 2-vägs med valbara frekvenser. MODY heter fabrikanten.

Ljus:
4st movinghead. Stairville MH-250 kostar 3000k/st nya hos tysken.
2st LEDScanner Eurolite TSL-300. 60W. med separata gobo/färghjul.kostar 2500kr/st hos tysken
2st LEDScanner American Dj Revoscan. kostade 1100kr /st hos tysken när dem fanns där.
1st Eurolite Double-derby LED.Kostar 900kr/st hos tysken.
1st Geni-moonflower. 300w halogen.. Ingen som helst aning om nypris men ger ett jäkla ljus.
1St Ljuseffekt Stormbird. Ljuseffekt med trekantig prisma. kostar 8-900kr i sverige.
1St laser. showtec. grön laser 150mw. Tror den kostar 1500kr ngt ny.
1st Ljusbord dmx. showtec scanmaster. kostar 1800kr
1st ljusstativ Eurolite. kostar 6-700kr hos tysken.
Plus en hel del kabel, ström,xlr,signal kabel.

Räknar jag själv får jag det hela till ett UPPSKATTAT nypris runt 70000kr.
Som sagt, ni kan marknaden och jag behöver ett ärligt svar från en TROVÄRDIG PERSON.
Jag tackar alla som vill svara på detta inlägg!
Stort tack Mvh Stefan Larsson.

Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

Re: Start av företag, Behöver värdering.

Inlägg av Björn Enegård »

60% av nypriset (listpriset) var en måttstock när jag gjorde detta 2008.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Start av företag, Behöver värdering.

Inlägg av Johannes Nordgren »

Om det är EF och inte AB kan du bortse från mitt svar. :-)

Med tanke på att allt är rel. billiga prylar så är 60% rätt högt....om det blir reviderat är det inte säkert att det går igenom.

Jag fick rekommendationen att inte räkna med förbrukningsinventarier på över 40%....det bästa vore om du hade något som går som inventarier över 22' + moms som rent bokföringstekniskt innebär en säkerhet....du måste enligt lagen om aktiebolag minst ha kvar 50% av bolagets värde i företaget.
We make good music sound great!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster