förvara prylar kallt och uppvärmning

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

förvara prylar kallt och uppvärmning

Inlägg av Mattias Carlsson »

Hallo där.

Vi ha vuxit ur vårt lager och ha därför kolla på ett nytt lite större, problemet med detta nya lager är att halva är inte isolerat. Vi håller på räkna på kostnaden att isolera den delen men min fråga är om grejer kan ta skada om dem står kallr där under vintern? Jag kan ha en del grejer varmt och en del kallt men vad klara isf kylan bäst?

Min nästa fråga är vad som ni enligt erfarenhet uppfattat varit billigast i uppvärmning? Jag hyr ju dessa lager kallt och få stå för uppvärmning själv. Förslag?

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: förvara prylar kallt och uppvärmning

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej Mattias!

Luftvärmepump. Enkelt att montera och lite tillsyn. Finns från 5000 kr och uppåt.
Bör nog kosta mellan 10 000 och 15 000 om man vill ha en skaplig en.
Täcker förmodligen inte de kallaste dagarna då effekten minskar med fallande utetemp.
Fast man klarar sig nog om man håller ca: 10 grader för prylarnas skull.
Komplettera med några elelement/värmefläktar som går in då pumpen inte räcker till.
Annars är det nog pelletseldning som gäller. Mera pyssel och dyrare investering fast bra kräm i grejorna
oberoende av ute temp. Misstänker att vedeldning inte är ett alternativ då jag tror du vill ha det skapligt
automatiserat.

Med vänlig hälsning
Henrik Kjellman
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: förvara prylar kallt och uppvärmning

Inlägg av Niklas Elste »

bara du håller ute fukten så går det nog rätt bra

disel kanon för att komma upp till arbets temperatur

tjock tröja

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: förvara prylar kallt och uppvärmning

Inlägg av Mikael Thieme »

Kyla i sig är sällan eller aldrig något problem för ljudprylar - högtalare, steg, kablage, övrig elektronik. Det som främst ställer till det är fukt, och vanligast i form av kondens. Kondensen uppkommer när kalla prylar möter varm luft. Därför vill man helst undvika att växla omgivningstemperatur snabbt och/eller mycket. Har du grejor i ett kallager så låt bli att värma upp det när du skall jobba där, utan låt temperaturen vara så jämn som möjligt.

Vill du vara bekväm så använder du kanske kallagret för sådant som är påtagligt oömt och inte behöver petas så mycket med, som högtalare, rigging, kraftkablage etc.

För att värma upp de isolerade varmdelarna av lokalen tror jag också på luftvärmepump, och på att hålla den uppvärmda biten av lokalen så liten och så effektivt avgränsad som möjligt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster