"Men jag gör det bara som en en kul grej"

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

"Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Fredrik Thörn »

Hur ofta hör ni den kommentaren när ni tappar ett jobb till någon som tar ca 1/3 del betalt mot er?

Märker av den mer och mer på mindre jobb, ofta uthyrningar till gymnasiefester och den typen av arbeten där det kommer någon lirare med helt okej rigg som borde ligga runt 10' men tar 4000:-, och då har han kört 20 mil och bakat in en DJ och en ljustekniker i priset. Men har gör det bara som en hobby och kul grej så därför behöver han inte ta så mycket betalt...
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Johannes Nordgren »

OM man hört....jösses, det är tyvärr alldeles för ofta....men för vår del har vi lyckats få tillbaka en hel del kunder som sedermera prioriterar driftsäkerhet, service & kunskap efter att de 1 lr ett par gånger testat den billiga firman som inte levererat vad kunden förväntat sig....
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Niklas Elste »

finns tyvärr alltid

man kryper så mycket det går men det finns ju alltid nån som dumpar mer

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag funderar på hur det ser ut med moms, skatter och avgifter ett sådant tillfälle.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av David Klämberg »

Se det inte som en förlust. Om kunden inte begriper att saker och ting kostar vad det kostar och inte heller är villig att betala för ett bra resultat, är det ingen intressant kund.
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Fredrik Thörn »

Det är alltid i samma prissegment man upplever de, kommer man över en viss prislapp så uppskattar kunden ett bra jobb framför ett bra pris.

Tror inte det är med så mycket moms och skatt i deras beräkningar...
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Jonas Hagelin »

Detta var en intressant tråd. Och jag kanske blottar någons affärstänk. Men vi provar...
Disco för 100pers leker vi med att det handlar om.

Priset för rena skrotet, dvs ljud-och ljusutrustningen bör vara rätt lika, oberoende av leverantör.
Hyra/dygn kanske 3%-5% av nypriset.
Vi gissar att man kan låta/spela och lysa för 100pers med grejer för 60tusen
Hyrespris: 1800kr

Pris för transport, kör man personbil+släp, stor skåpbil, lastbil?
Priset per mil bör inte skilja mycket. 30kr/mil för skåpbil?
Vi gissar att det är 40 mil att köra
Transportpris: 1200kr

Priset för arbete, här är nog den stora skillnaden skulle jag tro.
Är man tre personer, och alla ska ha lön, eller är någon med som "kompis", men behövs egentligen inte?
Hur räknar man arbetstiden? Det borde ju vara från att man åker från lagret, till att man är tillbaks?
Men, hur räknar man om man:
måste åka tidigare
rigga tidigt
vänta 5h mellan rigg och spelning
ha några som väntar under spelningen
riva snabbt
köra hem
Det är inte säkert att arbetsgivaravgift, skatt och avgifter är den stora delen av arbetstidskostnaden för slutkund.

Discjockey vill ha 200kr/h efter alla avgifter -> ca 500kr/h brutto.
4h speltid = 2000kr för jobbet, om man inte tar betalt för övrigt jobb.

Så, om vi bara räknar speltid blir det 5000kr för hela jobbet.

Men, räknar vi 3 pers * (2h körtid + 1h riggtid + 5h väntetid + 4h speltid + 1h rivtid + 2h körtid), ja då blev det plötsligt 3*500*15h = 22500kr i arbetskostnad... och 25500kr.

Nåja, detta är troligen nåt som alla vet, och känner till. Folk kan ju inte jobba gratis, så är det bara.
Kanske är själva körtid+rigg+vänt+rivtid svårt att få betalt för? Särskilt mot privatpersoner?
Hantverkare har väl lättare att ta betalt för sin tid...
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Tobias Norrfors »

Den DJ som tar 2000 kr inkl moms för en spelning skulle jag vilja ta ett snack med. Där pratar vi prisdumpning med minst 40-50%. Allt under 3000 kr EXKL moms för en DJ är troligtvis ingen DJ utan någon som "tycker att det verkar kul att vara DJ".

Men jag håller med dig om att arbetstiden är ett stort mörker. Jag är en sådan person som har firma och "lite prylar" som en bisyssla, men jag försöker att aldrig konkurrera med någon som har det som huvudsyssla. Jag har det mest som en försäkran om att alltid kunna ta på mig ett DJ-jobb, oavsett om det finns utrustning eller ej (jag spelar dock 95% på klubb så det blir rätt sällan det händer). Jag kan dock erkänna att jag aldrig tar betalt för riggning, restid, osv osv utan bara för speltid + hyra av utrustning vid sådana tillfällen (men jag reser aldrig mer än 20-25 minuter på sådana jobb).
Birdstreet Production

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag digger din uträkning att det borde behövas 3pers för att rigga upp en discorigg för 1800:- i hyrpris.

Det känns som att det är max ett rigg för 1 - 1,5personer….eller hur tänkte du?
Jonas Hagelin skrev:Detta var en intressant tråd. Och jag kanske blottar någons affärstänk. Men vi provar...
Disco för 100pers leker vi med att det handlar om.

Priset för rena skrotet, dvs ljud-och ljusutrustningen bör vara rätt lika, oberoende av leverantör.
Hyra/dygn kanske 3%-5% av nypriset.
Vi gissar att man kan låta/spela och lysa för 100pers med grejer för 60tusen
Hyrespris: 1800kr

Pris för transport, kör man personbil+släp, stor skåpbil, lastbil?
Priset per mil bör inte skilja mycket. 30kr/mil för skåpbil?
Vi gissar att det är 40 mil att köra
Transportpris: 1200kr

Priset för arbete, här är nog den stora skillnaden skulle jag tro.
Är man tre personer, och alla ska ha lön, eller är någon med som "kompis", men behövs egentligen inte?
Hur räknar man arbetstiden? Det borde ju vara från att man åker från lagret, till att man är tillbaks?
Men, hur räknar man om man:
måste åka tidigare
rigga tidigt
vänta 5h mellan rigg och spelning
ha några som väntar under spelningen
riva snabbt
köra hem
Det är inte säkert att arbetsgivaravgift, skatt och avgifter är den stora delen av arbetstidskostnaden för slutkund.

Discjockey vill ha 200kr/h efter alla avgifter -> ca 500kr/h brutto.
4h speltid = 2000kr för jobbet, om man inte tar betalt för övrigt jobb.

Så, om vi bara räknar speltid blir det 5000kr för hela jobbet.

Men, räknar vi 3 pers * (2h körtid + 1h riggtid + 5h väntetid + 4h speltid + 1h rivtid + 2h körtid), ja då blev det plötsligt 3*500*15h = 22500kr i arbetskostnad... och 25500kr.

Nåja, detta är troligen nåt som alla vet, och känner till. Folk kan ju inte jobba gratis, så är det bara.
Kanske är själva körtid+rigg+vänt+rivtid svårt att få betalt för? Särskilt mot privatpersoner?
Hantverkare har väl lättare att ta betalt för sin tid...
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Jonas Hagelin »

Johannes Nordgren skrev:Jag digger din uträkning att det borde behövas 3pers för att rigga upp en discorigg för 1800:- i hyrpris.

Det känns som att det är max ett rigg för 1 - 1,5personer….eller hur tänkte du?

Jag har inte matchat mängden personer som "åkte med" eller som behövs. I exemplet är det möjligt och dessutom mycket troligt att det är samma person som kör, riggar, väntar, spelar, river och kör hem.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Emil Brolin »

Tobias Norrfors skrev:Den DJ som tar 2000 kr inkl moms för en spelning skulle jag vilja ta ett snack med. Där pratar vi prisdumpning med minst 40-50%. Allt under 3000 kr EXKL moms för en DJ är troligtvis ingen DJ utan någon som "tycker att det verkar kul att vara DJ".

Men jag håller med dig om att arbetstiden är ett stort mörker. Jag är en sådan person som har firma och "lite prylar" som en bisyssla, men jag försöker att aldrig konkurrera med någon som har det som huvudsyssla. Jag har det mest som en försäkran om att alltid kunna ta på mig ett DJ-jobb, oavsett om det finns utrustning eller ej (jag spelar dock 95% på klubb så det blir rätt sällan det händer). Jag kan dock erkänna att jag aldrig tar betalt för riggning, restid, osv osv utan bara för speltid + hyra av utrustning vid sådana tillfällen (men jag reser aldrig mer än 20-25 minuter på sådana jobb).
Nu vet inte jag vilken värld du lever i.. Men det du skriver gör mig faktiskt förbannad. Du skulle säkert kalla mig för någon som "tycker det är kul att vara DJ" med dina preferenser. Men det finns faktiskt två sidor av myntet. Jag har spelat aktivt i ungefär 15 år. Har en anläggning som har kostat på tok för mycket och åker runt här i Norrland på diverse gig. Jag fakturerar mina spelningar via Frilands Finans alt får vitt och fint gage från mina bokare.

Men enbart baserat på vad man tar för en spelning avgör du om jag är en parasit i din värld eller en kollega... Eftersom ingen jäkel vet vem jag är, kan jag inte ta särskilt mycket betalt. Jag lirar dessutom på en hel del privatfester där kan man definitivt inte ta ut särskilt mycket. Dessutom får man här uppe vara beredd att åka 30-40 mil enkel resa för att få jobba.

Självklart vore det trevligt om vi kunde få upp anseendet för vårt hantverk, men det lär aldrig hända. Men jag tycker fortfarande inte nödvändigtvis att det är prislappen som avgör om man är DJ eller inte. Snarare hur man faktiskt spelar, huruvida man arbetar med sin utrustning eller bara "kör en spotifylista".

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Tobias Norrfors »

Oj, en öm tå. Jag ber om ursäkt om du blev sårad. Jag står dock för vad jag anser om gage. Att spela för en tusenlapp eller två skadar för alla andra DJ:s i branschen. Jag är absolut inget affischnamn heller, men jag har som du hållit på i 15+ år och skulle idag aldrig acceptera ett fullt gig på en klubb för under 3000 kr exkl moms. Med "fullt gig" menar jag dansgolvs-DJ från typ 22-02. Även när jag jobbar som barjockey pratar vi de summorna. Jag lägger minst två timmar på förberedelse på varje gig, så 6-7 timmars jobb tycker jag förtjänar den lönen, speciellt när vår insats till stor del avgör om kvällen blir bra eller dålig för gästerna.

Jag vill även påpeka att jag ägt och drivit nattklubb själv. Då betalade jag vad jag ansåg just den DJ:n var värd. Jag bokade hellre kvalitet än kom undan billigt (och kvalitet innebär oftast inte affischnamn). Ibland tog man dock in rookies som ville in i branschen, då kunde gaget vara lägre men det hade alla förståelse för. Jockeyn fick en chans, jag tog en risk.

Jag tycker att du ska tro på dig själv och sätta den prislapp du förtjänar. Det gäller även mot privatkunder. SPECIELLT om du även släpar med dig utrustning.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Svante Gustafsson »

Tobias, hört talas om efterfrågan och tillgång? Det styr oftast priset.

I dag VILL många många fler bli Djs än för tex 10 år sedan. Detta mycket pga av alla stora Dj megastjärnor inte minst från Sverige som SHM och Avicii.

I dag KAN även vem som helst bli "Dj", det behövs varken pengar, tid, taktkänsla eller andra förberedande kunskaper. Behöver knappast utveckla detta mer än att säga youtube, mp3, sync-knapp, dator, Spotify, billiga dj konsoler för en femhundring för att dra igång http://www.thomann.de/se/hercules_dj_control_mp3_e2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.

Dessa nya "Djs" vill givetvis (om dom vill ut och spela) ta vilka disco och "bar dj" jobb som helst.. troligen även helt gratis i starten.

Jag tippar på att 1500kr + moms ligger närmare de flestas verklighet runt om i Sverige för en erfaren med ikke "känd" Dj.
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Uppe i Norbotten och Västerbotten ligger gagerna sedan 2012 kring 3.600kr + moms för etablerade jockeys (men som ändå inte är ett "namn").

Rookies brukar få vara beredda på att gå in lite lägre för att få in en fot.

Finns vissa ställen (på mindre orter) som betalar mindre, men då har de rätt begränsat utbud bland Jockeysarna att välja mellan.

1.600kr + moms är klubbgigs-gager från sent 90-tal.

Mobilgig idag ca 8-9.000kr + moms inkl mindre anläggning och riggning av denna, exkl resa.

...sedan finns det de som inte värderar sitt arbete så högt och säljer sig billigt. Men sånt är livet, det finns oftast en anledning till det låga gaget.

...och visst är det tillgång/efterfrågan som styr, absolut. Men tillgången på rutinerade Dj's som klarar av olika typer av publiker på mainstream-klubbar (vilket är det som finns här uppe om vi snackar stora ställen) är inte lika hög som tillgången på nybörjare som vill "köra sin grej".

Jämför gaget med vad en hantverkare debiterar per timme dagtid (!) så är inte 3.600kr speciellt mycket för 4-5 timmars jobb en lördag kväll. Seriösa krögare som kan räkna lite förstår oftast det. :) Dessutom så lägger en Dj ner x antal timmar per månad för att hålla sig ajour med musik etc. Gagerna ska täcka även de timmarna + övriga företagskostnader.

/M

EDIT: La till "+ moms" i texten för att förtydliga.
Senast redigerad av 2 Magnus Gustafsson, redigerad totalt 0 gång.
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Emil Brolin »

Styrker Magnus uppgifter även om jag nog tycker att det tyvärr ligger snäppet lägre på mobildisco.

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Ja, privatkunder (Bröllop, 40-årsfester etc) är ofta mer priskänsliga än företagsuppdrag så det brukar finnas en viss prisjusterings-mån där. Samtidigt så är hej-å-hå-betalning on-site rätt vanligt där som jag uppfattat det

Problemet då (och på mindre nogräknade krogar) är att en del jockeys får i fickan samma pengar el mindre än de fått efter skatt vid ett "vitt" gage. Dvs kunden gör all förtjänst (och tycker att fakturerade gager är för dyrt).

/M
_________________
T b a

Kristoffer Engvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 12:18
Presentation: Upplev - Ljud - Ljus - Event
Tillhandahåller helhetslösningar till stora som små evenemang.

Placering Skaraborg med omnejd.

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Kristoffer Engvall »

Tycker hela denna tråden är ganska komisk. Nu har inte jag så mycket egna prylar, men jag räknar ändå på jobb då jag hyr från närliggande ljud och ljusföretag jag jobbar med.

Det jag märkt, är att många företag vill visa upp sig, och då dumpa priserna REJÄLT, till och med så mycket att man kan gå back på jobbet.
Och jag tror de flesta faktiskt varit där, eller gjort ett sådant jobb. En del i desperation, andra för att de värnar om kunden. Hur som haver, jag tycker det är bra med dessa som åker runt med billigare riggar, som gör jobben för en liten peng. För vad händer med arrangörer som ser att det går skapa evenemang och då tjäna sig en hacka på detta?
Jo de flesta gör STÖRRE event, vilket kräver mer prylar, bättre saker och då helt plötsligt hamnar denna arrangör i den högre divisionen där amatörriggarna inte räcker till.

Jag tycker vi ska tacka de företag som gör jobb för en liten peng. Dels lär det kunden att man får vad man betalar för, samt att det utökar marknaden för oss andra på längre sikt.
Upplev - Ljud Ljus Event

Placering Skaraborg med omnejd.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Tobias Norrfors »

Kan bara hålla med Magnus, men kanske är det så att vi jockeys i Norr- och Västerbotten har det exceptionellt bra? Kanske spelar jockeys söderut för vilka summor som helst? Det är knappt så att 1500 kr var okej ens på 90-talet.

Hur som haver, huvudsaken är att den som spelar är nöjd. Funkar 1500 så är det bara att gratulera arrangören :)
Birdstreet Production

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Magnus Gustafsson »

K E:
Självklart kan det vara värt att "dumpa" eller hålla nere priset vid något tillfälle för att få in en fot någonstans.

Då kan du förhoppningsvis räkna igen det tappet på framtida jobb eller tilläggsbeställningar. Inget fel med det, det har nog alla gjort mer eller mindre i någon form någon gång. :)

/M
_________________
T b a

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: "Men jag gör det bara som en en kul grej"

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Hörde att Musikerförbundets riktlinjer 2013 för en DJ låg kring 3.600-3.800kr + moms/kväll.

En intressant aspekt är att ett n a m n kan göra mer för gaget än rutin/skicklighet. Drar du folk till ett ställe så kan givetvis krögaren betala 10-20.000kr för en kväll, även om du inte är bättre än residents-jockarna på stället.

Krögaren räknar hur mycket mer i kassan det blev den kvällen, och var det fullproppat med folk så lär det ha varit en rätt enkel spelning dessutom. Så, brandbuilding, egen nisch och bra PR-mtrl etc kan vara väl investerade pengar/timmar.

/M
_________________
T b a

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster