Sida 1 av 1

Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Postat: lör 01 feb 2014, 15:44
av Marcus Sandberg
Det händer någon gång varje år att kunder som har bokat inte kommer och ska hämta det de har bokat. Oftast händer det när man har som mest förfrågningar men även vid andra tillfällen.

Min lilla undrar hur gör ni vid dessa tillfällen?

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Postat: lör 01 feb 2014, 15:55
av Magnus Gustafsson
Försök få tag på kunden, om du inte får tag på denne så debitera hyra enl hyresavtalet.

/M

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Postat: sön 02 feb 2014, 09:02
av Svante Gustafsson
Magnus Gustafsson skrev:Försök få tag på kunden, om du inte får tag på denne så debitera hyra enl hyresavtalet.

/M
Har en kund som ej dyker upp signerat ditt hyresavtal?

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Postat: sön 02 feb 2014, 09:51
av Nicke Löfgren
Bara gilla läget å gå vidare!!

Kom ihåg namnet så du kan påtala det nästa gång

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Postat: sön 02 feb 2014, 10:19
av Marcus Sandberg
Magnus Gustafsson skrev:Försök få tag på kunden, om du inte får tag på denne så debitera hyra enl hyresavtalet.

/M
Men hur kul är det och fakturera hyran som dom endån inte betalar.

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Postat: sön 02 feb 2014, 12:01
av Niklas Elste
kontrakt är kontrakt
man får skriva i antal dagar innan som man kan riva kontrakt m.m.

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Postat: sön 02 feb 2014, 12:04
av Svante Gustafsson
Nicke Löfgren skrev:Bara gilla läget å gå vidare!!

Kom ihåg namnet så du kan påtala det nästa gång
Instämmer till 100%

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Postat: sön 02 feb 2014, 12:53
av Leif Baltazars
Ta för vana att alltid ta kundens telefonnummer. Ring upp kunden veckan innan och stäm av när kunden vill hämta utrustningen. Förklara för kunden om denne känns "osäker" att det kostar inget att boka av, men att hyra debiteras om utrustningen inte avhämtas. I dessa fall jag gjort detta, så har kunden sagt att det "löste sig på ett annat sätt". Kunden behöver inte tappa masken och återkommer.

Tror nog att detta är något man får riskera när man jobbar med uthyrning.

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Postat: sön 02 feb 2014, 14:07
av Magnus Gustafsson
I ett hyreskontrakt så är det lämpligt att ha en klausul gällande debitering vid avbokning/ej uthämtade prylar.

T ex full debitering vid mindre än x timmar mellan hyrtillfället och avbokning. 75% vid lite längre framförhållning... 50%... o s v.

Har du ej ett påskrivet kontrakt så är det inte så mycket att göra. Svårt för dig vid en tvist stt få igenom att du upplyst om villkoren muntligen vid bokningstillfället.

Kontrakt är ju bra att få påskrivet i samband med bokningen och inte vid avhämtning

Om kunden ej betalar och du har ett påskrivet kontrakt så kan du ta det till Tinget.

/M

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Postat: mån 03 feb 2014, 23:29
av Kristian Ranta
Jag brukar be kunderna maila in bokning, och namn, adress + personnummer.
Kommer mailet dessutom från deras privata mail te.x kristian.ranta@telia.com så har de ju inte så mycket att säga till om vi ett ev. krav.

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Postat: tis 04 feb 2014, 03:42
av Rolf Sirak
Jag har kört Buddas linje i många år..

Har måndagar som veckogenomgång av alla hyrbokningar som jag ringer upp
o kollar hämt tid osv på och då får man bra respons på hur landet ligger..
Är det utkörning kollar jag med festlokal/vaktmästare om tider att komma in och
då får man oxå bra info om något har blivit avbokat...folk kan faktiskt i stressade
situationer glömma bort att boka av ljudriggen ..

Så för mig har måndags kollen sparat måååånga överaskningar genom åren..

Lev å må
Häls Riffo

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Postat: tis 04 feb 2014, 20:33
av Marcus Sandberg
Rolf Sirak skrev:Jag har kört Buddas linje i många år..

Har måndagar som veckogenomgång av alla hyrbokningar som jag ringer upp
o kollar hämt tid osv på och då får man bra respons på hur landet ligger..
Är det utkörning kollar jag med festlokal/vaktmästare om tider att komma in och
då får man oxå bra info om något har blivit avbokat...folk kan faktiskt i stressade
situationer glömma bort att boka av ljudriggen ..

Så för mig har måndags kollen sparat måååånga överaskningar genom åren..

Lev å må
Häls Riffo
Jag kör också med den att ta kontakt i början av veckan men lik väl så dyker de endån upp de som inte kommer trots att de ska att de ka komma vid 15tiden på fredagen. Ringer man de och ska undra var de ta vägen så avvisar de bara samtalen.