Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm

Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inläggav Marcus Sandberg » lör 01 feb 2014, 15:44

Det händer någon gång varje år att kunder som har bokat inte kommer och ska hämta det de har bokat. Oftast händer det när man har som mest förfrågningar men även vid andra tillfällen.

Min lilla undrar hur gör ni vid dessa tillfällen?
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
 
Inlägg: 1699
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Ort: Helsingborg

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inläggav Magnus Gustafsson » lör 01 feb 2014, 15:55

Försök få tag på kunden, om du inte får tag på denne så debitera hyra enl hyresavtalet.

/M
_________________
T b a
Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
 
Inlägg: 556
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Ort: Luleå

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inläggav Svante Gustafsson » sön 02 feb 2014, 09:02

Magnus Gustafsson skrev:Försök få tag på kunden, om du inte får tag på denne så debitera hyra enl hyresavtalet.

/M


Har en kund som ej dyker upp signerat ditt hyresavtal?
www.Supersound.se Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!
Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
 
Inlägg: 306
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Ort: Falköping

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inläggav Nicke Löfgren » sön 02 feb 2014, 09:51

Bara gilla läget å gå vidare!!

Kom ihåg namnet så du kan påtala det nästa gång
"Det är inte lätt att förklara för dom som inte begrip" - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
 
Inlägg: 3691
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inläggav Marcus Sandberg » sön 02 feb 2014, 10:19

Magnus Gustafsson skrev:Försök få tag på kunden, om du inte får tag på denne så debitera hyra enl hyresavtalet.

/M


Men hur kul är det och fakturera hyran som dom endån inte betalar.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
 
Inlägg: 1699
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Ort: Helsingborg

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inläggav Niklas Elste » sön 02 feb 2014, 12:01

kontrakt är kontrakt
man får skriva i antal dagar innan som man kan riva kontrakt m.m.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inläggav Svante Gustafsson » sön 02 feb 2014, 12:04

Nicke Löfgren skrev:Bara gilla läget å gå vidare!!

Kom ihåg namnet så du kan påtala det nästa gång


Instämmer till 100%
www.Supersound.se Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!
Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
 
Inlägg: 306
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Ort: Falköping

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inläggav Leif Baltazars » sön 02 feb 2014, 12:53

Ta för vana att alltid ta kundens telefonnummer. Ring upp kunden veckan innan och stäm av när kunden vill hämta utrustningen. Förklara för kunden om denne känns "osäker" att det kostar inget att boka av, men att hyra debiteras om utrustningen inte avhämtas. I dessa fall jag gjort detta, så har kunden sagt att det "löste sig på ett annat sätt". Kunden behöver inte tappa masken och återkommer.

Tror nog att detta är något man får riskera när man jobbar med uthyrning.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.budda.se I http://www.djbudda.se I http://www.google.se I
Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
 
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Ort: Gävle

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inläggav Magnus Gustafsson » sön 02 feb 2014, 14:07

I ett hyreskontrakt så är det lämpligt att ha en klausul gällande debitering vid avbokning/ej uthämtade prylar.

T ex full debitering vid mindre än x timmar mellan hyrtillfället och avbokning. 75% vid lite längre framförhållning... 50%... o s v.

Har du ej ett påskrivet kontrakt så är det inte så mycket att göra. Svårt för dig vid en tvist stt få igenom att du upplyst om villkoren muntligen vid bokningstillfället.

Kontrakt är ju bra att få påskrivet i samband med bokningen och inte vid avhämtning

Om kunden ej betalar och du har ett påskrivet kontrakt så kan du ta det till Tinget.

/M
_________________
T b a
Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
 
Inlägg: 556
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Ort: Luleå

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inläggav Kristian Ranta » mån 03 feb 2014, 23:29

Jag brukar be kunderna maila in bokning, och namn, adress + personnummer.
Kommer mailet dessutom från deras privata mail te.x kristian.ranta@telia.com så har de ju inte så mycket att säga till om vi ett ev. krav.
Kristian Ranta
PAR-20
PAR-20
 
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 26 feb 2012, 00:11

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inläggav Rolf Sirak » tis 04 feb 2014, 03:42

Jag har kört Buddas linje i många år..

Har måndagar som veckogenomgång av alla hyrbokningar som jag ringer upp
o kollar hämt tid osv på och då får man bra respons på hur landet ligger..
Är det utkörning kollar jag med festlokal/vaktmästare om tider att komma in och
då får man oxå bra info om något har blivit avbokat...folk kan faktiskt i stressade
situationer glömma bort att boka av ljudriggen ..

Så för mig har måndags kollen sparat måååånga överaskningar genom åren..

Lev å må
Häls Riffo
Rolf Sirak
PAR-46
PAR-46
 
Inlägg: 446
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inläggav Marcus Sandberg » tis 04 feb 2014, 20:33

Rolf Sirak skrev:Jag har kört Buddas linje i många år..

Har måndagar som veckogenomgång av alla hyrbokningar som jag ringer upp
o kollar hämt tid osv på och då får man bra respons på hur landet ligger..
Är det utkörning kollar jag med festlokal/vaktmästare om tider att komma in och
då får man oxå bra info om något har blivit avbokat...folk kan faktiskt i stressade
situationer glömma bort att boka av ljudriggen ..

Så för mig har måndags kollen sparat måååånga överaskningar genom åren..

Lev å må
Häls Riffo


Jag kör också med den att ta kontakt i början av veckan men lik väl så dyker de endån upp de som inte kommer trots att de ska att de ka komma vid 15tiden på fredagen. Ringer man de och ska undra var de ta vägen så avvisar de bara samtalen.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
 
Inlägg: 1699
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Ort: Helsingborg




Återgå till Företagande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst