Larm till lagret

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Larm till lagret

Inlägg av Björn Lundin »

Nu börjar det bli dags att flytta till nya lokaler, och då finns det ju lite som ska fixas.

Larmet känns som en av de viktigaste sakerna!

Vad har ni för tips när det gäller larm? Något man bör syssla med själv, eller anlita proffs?

Finns det vettiga trådlösa larm som funkar, eller är det trådbundet som gäller? Nytt eller begagnat? Gsm eller fast lina?

Vad brukar försäkringsbolagen ställa för krav på larmet?


Många av er har säkert mycket bättre koll än jag själv, så jag tar tacksamt emot tips.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Re: Larm till lagret

Inlägg av Björn Lundin »

Både inbrott- och brandlarm är intressant!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Larm till lagret

Inlägg av Niklas Elste »

brand och inbrott eller ett kombilarm

min stora favorit är galaxy men det är deffinitift inte det billigaste
det finns alltid power dom är billigare men dom kan inte lika mycket
har inte testat spc än men har inte hört nå negativt
rco mega ja där har du ett system som kan allt och lite till och du skulle säkert kunna programmera det till att knapersteka bacon till frukostrasten om du vill :P
paradox har jag kört välldigt lite men det verkar funka även om det är tillkrånglat i vissa fall men deras petskärm var söt

överföring ja en övervakad är det som gäller multicom eller safetel och då med sia överföring så du får klartext i största möjliga mån

angående rena brandlarm
vanliga "gammla" sektionerade larm ja försök få tag i ett ZITON (vet att dafo tar in dom i eget namn) det är dom stabilaste småcentralerna jag har jobbat med

men sen finns de "analoga" som har koll på alla detektorer sepparat
då tycker jag det finns en central som funkar fantastiskt bra enkel att handha någon som allrdrig har jobbat med nå brandlarm kan ställa sig ramför och förstå flödet och det är schrack

nåt jag absolut inte rekommenderar är siemens då dessa centraler är bland de krångligaste jag har stött på och jag har sätt en och annan central och dessa beter sig olika beroende på vem som driftade dom och dessutom är dom sluga så det är billigt med installationen men sen är dom dyra i servise och utbyggnationerna

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Larm till lagret

Inlägg av Niklas Elste »

Nu börjar det bli dags att flytta till nya lokaler, och då finns det ju lite som ska fixas.

Larmet känns som en av de viktigaste sakerna!

ja det är det

Vad har ni för tips när det gäller larm? Något man bör syssla med själv, eller anlita proffs?

vaktbolagen gillar intyg och det kan du bara få från installatör

Finns det vettiga trådlösa larm som funkar, eller är det trådbundet som gäller? Nytt eller begagnat? Gsm eller fast lina?

Trådlöst rekommenderas ej för "seriösa installationer"
det finns trådade anlägningar som är ap gammla bara uppgradera central när det börjar bli trött men se till att få en seriös kabling utan 1000 skarvar mm

Vad brukar försäkringsbolagen ställa för krav på larmet?

skulle tippa att du får 2 eller 3

Många av er har säkert mycket bättre koll än jag själv, så jag tar tacksamt emot tips.

Ja jag borde ha ett vist hum då jag kollar på ett par om dagen *full*

Tack på förhand!

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Larm till lagret

Inlägg av Johannes Nordgren »

När jag bytte lokaler fick jag reda på att mitt försäkringsbolag har vissa begränsningar i sin ersättning om det är ett trådlöst larm.

Trådar är alltid trådar :-)
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Larm till lagret

Inlägg av Nicke Löfgren »

Skaffa Paradox!! Ett grymt system!! Byggs upp på ett 4ledar system! Bara bussa på!

Jag är nu lite osäker på kamera övervakning med det systemet! Men kamera är ett MÅSTE!!

Så här brukar larmen fungera:

Man har ca 30sek på avlarmning
Missar man det eller någon har brytit sig in går larmet!
Man får ett samtal (jag har sekuritas) och frågan? Vad har hänt, huvudkod?
Kan man inte eller inte svarar telefon så skickar dom väktare!
Har hänt att det kan ta upp till 10-13min innan dom kommer

Vad kan hända på 15min?? Ganska mycke saker som är borta!!

Därför VIKTIGT med kamera och belysning på utsidan samt siren av värst måtten :)

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Larm till lagret

Inlägg av Daniel Hedman »

Kolla först vad försäkringsbolaget har för krav på Skyddsklass och larmklass. Om försäkringsbolaget har krav på larmklass så måste du anlita en larminstallatör som är godkänd i den klassen.
Paradox är ett riktigt smidigt fabrikat både vid installation (buss system) och möjligheterna med app och fjärrsupport.
/Daniel Hedman - DAH Sound

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Re: Larm till lagret

Inlägg av Oskar Johansson »

Har för mig att det finns någon sorts siren som har ett högst speciellt ljud där den konstant varierar frekvenser på ett sådant sätt att hjärnan på en tjuv inte kan vänja sig vid ljudet, varpå det upplevs väldigt, väldigt irriterande och obehagligt att "jobba" i. Kommer dock inte ihåg vad det heter, men det kanske ringer en klocka hos någon annan..?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Larm till lagret

Inlägg av Niklas Elste »

tror att ljudbariärerna är så grymt ljud men dyra som få

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Larm till lagret

Inlägg av Johan Fälth »

Tipset är att skaffa branddäckare som möjliggör användning av rökmaskiner. VI har nån specialare som normalt monteras i gruvor.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Re: Larm till lagret

Inlägg av Björn Lundin »

Tack för tipsen grabbar!

Steg 1 får bli ett snack med FB om deras krav och önskemål, sedan får jag agera utifrån det.

Nicke: Du skriver om kamera på utsidan. Hur funkar det med tillstånd och så?

Johan: Det finns branddäckare som löser på värme ist för rök, det kan ju absolut vara en bra idé.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Larm till lagret

Inlägg av Niklas Elste »

tilstånd på kameran är svårt på allmen plats
men annars är det nästan bara att tuta och köra

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Larm till lagret

Inlägg av Nicke Löfgren »

Björn Petersson skrev:Tack för tipsen grabbar!

Steg 1 får bli ett snack med FB om deras krav och önskemål, sedan får jag agera utifrån det.

Nicke: Du skriver om kamera på utsidan. Hur funkar det med tillstånd och så?

Johan: Det finns branddäckare som löser på värme ist för rök, det kan ju absolut vara en bra idé.

Du behöver inte kamera på utsidan.( var lite snabb i min text) Tycker du ska ha inne i lagerlokalen mot lämplig "väg" dom kan röra sig med gods.
Försök oxo att ha belysning som tänds upp automatiskt nattetid

UTSIDAN tycker jag att man ska ha bra belysning och siren

Kristian Ranta
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 feb 2012, 00:11
Presentation: Hobby PA, Billjud, ljudintresserad nybörjare.

Re: Larm till lagret

Inlägg av Kristian Ranta »

Jag kör detta på min lokal (fast tog hem via egen leverantör), kostar 4-7000:- i Sverige beroende på tillval, finns hos vikinglarm.se. larmet går att sköta via app i mobilen också.

http://article.market-bay.com/wp-conten ... SzerXL.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Funkat klockrent, samtidigt kör jag 4st wi-fi ip kameror som går via 3G router så jag kan ha översikt över lokalen vart jag än är samt att de skickar ut bilder antingen på ftp eller mail vid rörelser.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Larm till lagret

Inlägg av Daniel Madrid »

Det finns en hel uppsjö larm som är bra men se till att det är en larm riktat mot företag. Du ska vad säljaren än säger ha en trådbundet larm dvs ingen trådlös skit du måste byta batterier i. Se till att larmet kan ringa dig eller larmcentral både via fast linje och gsm. Oftast när folk gått in trotts larm så har de antingen stört ut larmet eller klippt kablar. Bälte och hängslen är alltid bra. I nästan alla nya larmsystem idag finns möjlighet att lägga till rökdeckare, tempvakter mm. Kolla med ditt försäkringsbolag vad de har för krav. Men alla vet att hur mycket man än larmar och försäkrar sig så kostar inbrott. Därför tycker jag att du ska kolla på skalskyddet i övrigt. Jalusi eller eller kraftigare dörrar eller galler mm är att rekommendera. Filma rutorna så folk inte kommer igenom är en annan vettig lösning.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Kristian Ranta
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 feb 2012, 00:11
Presentation: Hobby PA, Billjud, ljudintresserad nybörjare.

Re: Larm till lagret

Inlägg av Kristian Ranta »

6 år (sen jag flyttade in i lokalen) och inte ett enda inbrott trots att vänner & bekanta och grannföretag har inbrott så mycket som 2ggr / år.

Dom får strömmen klippt, sensorer klippta, securitas dyker aldrig upp eller kommer efter 30min etc etc bla bla bla.
Tjuvarna kan alla knep vad gäller säkerhetsföretag och installationer redan.

Mina "batterdrivna" skitprylar har skyddat mig väl, byter batteri 1 gång / år.
Trådlösa sensorer vilket skulle betyda att tjuven lär behöva störa ut 10x sensorer runtom i lokalen för det första.
(larmet är ju kopplat via ström + batteri om någon bryter den)
Går dessutom inte att störa ut GSM om du monterar enheten nånstans i mitten av lokalen då dom flesta har larmet precis vid dörren.

Just nu sitter jag och pillar på 12v radar detektor som kommer att aktivera en varning via högtalare utomhus, inte för att jag behöver men hade en radarsensor från ett talande billarm liggandes :)

Sen hjälper givetvis denna att hålla folk borta..

Bild

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Larm till lagret

Inlägg av David Klämberg »

Bosch 7000-serien är icke att förakta! Lite som ett AVAB-bord, kanske inte det sexigaste men det bara går å går å går... Även efter åsknedslag.
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Larm till lagret

Inlägg av Niklas Elste »

efsec oj oj oj snacka om krångligt system men ja jag har inte hittat nått som dött än och dom är gammla

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster