Hur får man jobb som roddare

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
robkar928
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 03 mar 2005, 01:00
Ort: Linköping
Kontakt:

Hur får man jobb som roddare

Inlägg av robkar928 »

Hallå!!
hittade denna forum, och jag har alltid undrat vart man hittar alla turnejobb som roddare? har inte hittat någon "jobblista" eller har jag inte kollat noga??

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Re: Hur får man jobb som roddare

Inlägg av Magnus Johansson »

robkar928 skrev:Hallå!!
hittade denna forum, och jag har alltid undrat vart man hittar alla turnejobb som roddare? har inte hittat någon "jobblista" eller har jag inte kollat noga??
Humpare ("roddare") anställs ofta vid varje ort dit en turné åker, det skulle bli för dyrt att hålla med hotell och resor även till humpet. Så några turnéjobb som humpare finns det alltså väldigt sällan.

För att få jobb som humpare är det i princip bara goda kontakter som gäller.

Larson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 17 feb 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Larson »

Att få jobb som hump brukar inte vara jättesvårt om man bara har ett stort intresse och inte är blyg för att ta i.
Dock får du räkna med MYCKET slit innan du får göra annat än att lyfta casar o knacka truss. Och innan du får skälig lön så har du spillt många liter blod, svett och McD-dressing.

Kontakta närmsta ljud- ljusleverantör i ditt område o hör om de behöver hjälp. Men som sagt: räkna med en j-vla massa skitgöra i början.

Vilkommen till vår värld :)

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Larson skrev:Att få jobb som hump brukar inte vara jättesvårt om man bara har ett stort intresse och inte är blyg för att ta i.
Dock får du räkna med MYCKET slit innan du får göra annat än att lyfta casar o knacka truss. Och innan du får skälig lön så har du spillt många liter blod, svett och McD-dressing.

Kontakta närmsta ljud- ljusleverantör i ditt område o hör om de behöver hjälp. Men som sagt: räkna med en j-vla massa skitgöra i början.

Vilkommen till vår värld :)
Du får inte ta o skräma bort alla nu från våran branch :P
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

de kanske skulle va bra då blir de ju mindre konkurens :lol:

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Re: Hur får man jobb som roddare

Inlägg av Henrik Hansson »

mange skrev:
robkar928 skrev:Hallå!!
hittade denna forum, och jag har alltid undrat vart man hittar alla turnejobb som roddare? har inte hittat någon "jobblista" eller har jag inte kollat noga??
Humpare ("roddare") anställs ofta vid varje ort dit en turné åker, det skulle bli för dyrt att hålla med hotell och resor även till humpet. Så några turnéjobb som humpare finns det alltså väldigt sällan.
.
Humpare och råddare är väl för bövelen inte samma sak? Humpare vet dom nog flesta vad dom är men roddare brukar väl turnérande tekniker kallas?

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

daniel skrev:de kanske skulle va bra då blir de ju mindre konkurens :lol:
iof.. de har du helt rätt i. Desto färre humpare desto fler jobb till en själv :D .
Men då skulle man ju aldrig kunna få ha en skön helg utan jobb nästan..
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur får man jobb som roddare

Inlägg av Hasse Queisser »

HenrikH skrev:
mange skrev:
robkar928 skrev:Hallå!!
hittade denna forum, och jag har alltid undrat vart man hittar alla turnejobb som roddare? har inte hittat någon "jobblista" eller har jag inte kollat noga??
Humpare ("roddare") anställs ofta vid varje ort dit en turné åker, det skulle bli för dyrt att hålla med hotell och resor även till humpet. Så några turnéjobb som humpare finns det alltså väldigt sällan.
.
Humpare och råddare är väl för bövelen inte samma sak? Humpare vet dom nog flesta vad dom är men roddare brukar väl turnérande tekniker kallas?

/H

Roddare åker med turnén och bygger, sliter och släpar, humpare beställs lokalt för att hjälpa roddarna. Teknikern är tekniker.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Re: Hur får man jobb som roddare

Inlägg av Henrik Hansson »

cyberpunk skrev:
HenrikH skrev:
mange skrev:
robkar928 skrev:Hallå!!
hittade denna forum, och jag har alltid undrat vart man hittar alla turnejobb som roddare? har inte hittat någon "jobblista" eller har jag inte kollat noga??
Humpare ("roddare") anställs ofta vid varje ort dit en turné åker, det skulle bli för dyrt att hålla med hotell och resor även till humpet. Så några turnéjobb som humpare finns det alltså väldigt sällan.
.
Humpare och råddare är väl för bövelen inte samma sak? Humpare vet dom nog flesta vad dom är men roddare brukar väl turnérande tekniker kallas?

/H

Roddare åker med turnén och bygger, sliter och släpar, humpare beställs lokalt för att hjälpa roddarna. Teknikern är tekniker.
Verkar som termerna används olika i olika kommuner. :wink:
Kan man då säga att en humpare som åker med en turné är råddare?
Jag måste säga att terminologin är aningen knepig med tanke på hur begreppet roadie verkar användas på andra sidan pölen. Som jag uppfattat det är roadie och tekniker samma där. Fast vad vet jag, alldeles för lite antar jag?
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

vi får ta och sammanställa en lite fin ordbok där man kan slå upp alla krångliga fackliga ord.... skulle nog vara något för Boniers att sälja på bokrean!! :P
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Re: Hur får man jobb som roddare

Inlägg av Magnus Johansson »

HenrikH skrev:Humpare och råddare är väl för bövelen inte samma sak? Humpare vet dom nog flesta vad dom är men roddare brukar väl turnérande tekniker kallas?
Tja, de flesta av mina kompisar som inte är i branschen förstår ingenting om jag till exempel säger att "jag humpade på konserten i fredags". Om jag beskriver vad jag gjort säger de "ah, du var roddare!". Jag trodde därför det var humpjobb det syftades på i frågan.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur får man jobb som roddare

Inlägg av Hasse Queisser »

HenrikH skrev:Verkar som termerna används olika i olika kommuner. :wink:
Kan man då säga att en humpare som åker med en turné är råddare?
Jag måste säga att terminologin är aningen knepig med tanke på hur begreppet roadie verkar användas på andra sidan pölen. Som jag uppfattat det är roadie och tekniker samma där. Fast vad vet jag, alldeles för lite antar jag?
Så här har jag alltid förstått och använt termerna:

Ordet Roadie förklarar ju sig självt. Han/hon åker med turnén (och bygger saker). Har oftast mer teknisk kunskap och definitivt mer ansvar än ett hump.

Den som ansvarar för riggen, men inte nödvändigtvis mixar något band är ju "System Engineer" - Systemtekniker. Det är han/hon som springer omkring med en mätmik och dator och ställer delayer och EQ.

Den/de som mixar bandet/banden är "BE" (Band Engineer). Beroende på produktionens storlek kan denne även vara systemtekniker eller turnéledare.

Monitortekniker är "ME" (Monitor Engineer).

Jag kan inte komma på något annat utryck för hump än "local crew". Humpet har ingen annan funktion än att göra precis vad roddarna säger åt dem att göra. Får sällan något ansvar alls eftersom de som kommer med produktionen inte vet vad de går för. Roddarna kan scenen/riggen och sköter allt som kräver någon kunskap. Humparna "flyttar den där casen dit" eller "lyfter upp den där prylen på den andra prylen", knackar tross och liknande :)
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Vad är då en Rigger ???? Är det samma sak som Flying Crew ???
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Martin B skrev:Vad är då en Rigger ???? Är det samma sak som Flying Crew ???
En rigger är väl en som har en dokumenterad utbildning för att flyga saker över folks huvuden. Vad jag vet existerar knappt den yrkesgruppen här i Svedala.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag var uppe i Norrland för några veckor sedan, och då jag hade lite dötid spelade jag lite pingis.

Då vi skulle köra om servern sa personen på andra sidan nätet "vi humpar om serven". På norrländska är alltså humpa samma sak som kasta i princip. Lite lustigt tycker jag :)

I övrigt håller jag med cyberpunk vad det gäller termer. Så fort man tillhör turnén är man roadie/roddare, d.v.s. en som är ute på vägen, men har man en specifik befattning som t.ex. TM eller ME så använder man självklart den "titeln" istället. Det är ju liksom givet att den som är turnéledare eller monitortekniker hör till turnén, i de flesta fallen. Undantaget är väl monitortekniker, men då monitortekniker tillhandahålls på stället så gäller det ju oftast i princip hela riggen...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

För att återknyta till det första inlägget.
Kontakter och att vara på rätt plats vid rätt tillfälle...
Inte helt enkelt dock.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Kontakter är viktigt ja, men även att man kan göra ett bra jobb.

Börja på en lokal firma och hjälp till, och arbeta dig uppåt. Under vägen träffar du folk, och efter ett tag så är det inga problem att få tag i jobb.

Hur pass mycket kan du göra? Vad har du för erfarenhet? Ålder?
KISS. Keep It Simple Stupid.

robkar928
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 03 mar 2005, 01:00
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av robkar928 »

dawen skrev:Kontakter är viktigt ja, men även att man kan göra ett bra jobb.

Börja på en lokal firma och hjälp till, och arbeta dig uppåt. Under vägen träffar du folk, och efter ett tag så är det inga problem att få tag i jobb.

Hur pass mycket kan du göra? Vad har du för erfarenhet? Ålder?
Går en mediateknisk utbildning, har ju lite erfarenhet från de små praktik platserna man har varit på. Men det skulle vara rolig att vara med något stort och se hur det är, alltså som roddare och följa med. Är 18, fyllde i torsdags.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det känns som att vi har haft den disskutionen om humpare och roddare innan, vi kom fram till precis det cyberpunk säger.

Jag tror att det kan vara väldigt svårt att få vara med på något större evenemang om man inte har någon större erfarenhet utan det gäller att jobba sig upp. Kan nog prata för det flesta här på forumet att vi har lagt ner åtskilliga år på att slita med detta. Själv började jag när jag var 14 som dj med en kompis och har nu hållt på i 9 år dock bara 4år på heltid. Så jag tycker du ska följa Dawens råd.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Var en snubbe som läste sista året media som var med ute på gig igår. Han praktiserar åt firman jag jobbar åt då och då.

Skötte sig bra, och jag skulle inte bli förvånad om jag stötte på honom på något större arrangemang inom en tioårsperiod.

Har du någon praktikmöjlighet tycker jag helt klart att du ska försöka göra praktiken på en firma i närheten av dig!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster